Hustruns föräldrahem har enfärgade köksluckor klädda med perstorp (laminat nu för tiden?). Jag skall limma fast dom som har lossnat i kanter. Framför allt tänker jag ta bort ca 8-10 mm av falsen och ersätta med nya lister i lämpligt hårt och snyggt träslag.
Mina frågor till alla erfarna snickare är
  • hur ta bort falsen? slipa, hyvla eller fräsa?
  • vilket träslag skall jag välja på ny falslist?
  • vilket lim för fastlimning av laminat som lossnat
  • vilket lim till de nya falslisterna

    Så här ser luckorna ut
 
  • img_1793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_1794.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Piaul
  • Laddar…
Är du helt hundra på att det är laminat
Det brukar vara masonit om det är det så använd vitlim

Vad menar du med falsen

Mvh Pär H
 
Med fals menar jag att lådornas luckfronter är större än stommens öppning för lådorna, och motsvarande för skåpluckorna. Falsarna syns klart på fotona.
 
Takayama skrev:
Med fals menar jag att lådornas luckfronter är större än stommens öppning för lådorna, och motsvarande för skåpluckorna. Falsarna syns klart på fotona.
Är luckfronterna limmade på luckorna, eller skruvade? Om de är skruvade, är det inte mindre jobb att byta hela fronten?

--- Mats ---
 
Det är bara några av laminatskivorna som har lossnat i hörn eller kanter, och dom vill jag limma fast igen. (på en bild syns laminat som lossnat från en lådfront). Min fundering på lim är kontaktlim, men det finns kanske mer snickarmässiga lim?

När alla laminat sitter fast, så vill jag såga, fräsa, hyvla eller slipa ned kanterna, eller falsarna som jag kallat dom. Sen skall jag limma på nya lister i något snyggt, hårt och lämpligt träslag som så att säga ersätter det jag har avverkat enligt ovan. Jag tror att det blir som en snygg ram runt laminatytan. Då är den stora frågan? vilken metod som fungerar att ta bort en bit av luck-/lådkanterna eller falsarna utan att laminatet blir fult i kanten.
 
Du bör kunna fräsa bort falserna och få ett snyggt resultat, om falsen går runt hela lådan kan du använda en kullagerfräs.

Lycka till!
 
Tack för rådet, CCPusher!

Men vad säger du om lim? Är ett kontaktlim OK?
 
Beror lite på hur det har lossnat, är det bara laminatet som har lossnat så borde det kunna gå med kontaktlim, om det är träet bakom som har spruckit så det sitter trä på baksidan av laminatet så hade jag kört med vanligt trälim.

[edit] såg nu att du efterlyste limrekomendation för de nya listerna också, definitivt trälim där..
 
Redigerat:
Tack för dina råd, ccpusher
 
Vilket fränt kök!
 
Tack för kommentaren.
Det är inte bara fränt utan ett fantastiskt hållbart material. Laminatskivorna är i nyskick efter 50 års användning. Vi blev glada när vi fann att det fortfarande finns ett otal enfärgade kulörer att välja bland. Vi kommer att delvis bygga om och förstora köket. Då skall de nytillkomna skåpen få luckor i en annan kulör som passar ihop med dom gamla ljusblå. Definitivt roligare än de gamla klassiska murriga perstorpsskivorna.
 
Takayama - kan tänka att det är lite rejälare material. Kul att ni behåller det och anpassar det nya till det gamla.
 
H
Är det inte synd att kalla riktig perstorpsplatta för laminat.
Laminat får mig att tänka på trista radhuskök med marbodalsskåp, "rostfria" vitvaror och naturligtvis parkettimitation i plastic.
 
Jag håller med dig fullständigt, holmertz!
När jag kollade på Perstorps provkarta för ett tag sedan, inför vårt projekt så fick jag mersmak. Där finns så många enfärgade härliga kulörer att välja. Långt ifrån de mönster som Perstorpsplattan var känd för.
Men visst är det väl så att kemiskt så är laminatgolvens ytskikt samma som perstorpsplattan?
 
Hej,
Ser att det gått några år sedan denna tråden var men finns det någon som har bilder på ett renoverat kök med "perstorpskåpen". Vi är nämligen där nu då vi ska renovera, våra skåp är blå och vita men vi vill bygga ut köket och få plats med kyl och frys och större matplats mm. Vore kul och höra och se om andra renoveringar på dessa kök. Framför allt råd om ni fått limmat dessa luckor som släppt eller om andra lösningar på nya luckor? Mvh Pia
 
  • Gilla
TräNa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.