Jag söker ett smart sätt att koppla ihop ett antal svagströmskablar.

Till en Hager normcentral kommer 24 cat5-kablar (en från varje strömbrytare i huset). Ett antal av trådarna i varje cat5-kabel (signalkablarna) ansluts via radplintar vidare till ingångsmodulerna.

Men, det finns också en minusledning i varje kabel. Dessa skall nu läggas ihop och sen in i jord/minus på det intelligenta systemet.

Frågan är alltså om det finns lämplig plint för ändamålet?
 
En vanlig radplint funkar väl?

Är det ELKO Living system du har installerat?
 
EyEr0n skrev:
Är det ELKO Living system du har installerat?
Ja det är det.

EyEr0n skrev:
En vanlig radplint funkar väl?
Jag vill alltså "lägga samman" alla 24 tåtarna, vilken radplint klarar det? Känns mer som jag är ute efter en mastodontvariant av en "fördelningsplint" fast för klena kabeldimensioner
 
De är ju modulbaserade, ett stycke dinskena i tillräcklig längd och därefter "haka" på så många plintar du behöver.
 
Och nu förstår jag vad du menar, du får väl göra ett antal byglingar då eller köpa "överkoppling" för radklämma (plint).
 
Redigerat:
JOW skrev:
Och nu förstår jag vad du menar, du får väl göra ett antal byglingar då.
Jo, men måste väl finnas en bättre produkt för ändamålet?
 
Du tror inte det vore ide att lägga ett litet fält med LSA 2/10 eller 2/8 när det är så mycket svagströmskablage som ska anslutas och hanteras. Blir strukturerat, överskådligt, lätt att ändra på efterhand och billigare än de flesta typer lämpliga radklämmor.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
En brytplint var en bra idé för att hantera all svagström ja. Dock löser inte den heller problemet med att koppla ihop 24 stycken noll-ledare på ett smidigt sätt, eller finns det sådana som är byglade?
 
Tvinna ihop 5 & 5. Sedan radplint. Dvs 5 plintar.
 
WAGO har plintar för detta men att hitta i deras katalog är inte enkelt.

Protte
 
martinradbo skrev:
En brytplint var en bra idé för att hantera all svagström ja. Dock löser inte den heller problemet med att koppla ihop 24 stycken noll-ledare på ett smidigt sätt, eller finns det sådana som är byglade?
Man byglar och kopplar vad man behöver på högersidan med KK-tråd. Den gemensamma sys då genom att lägga dubbelt i varje slits där. Radklämmor av lite speciell typ brukar ha ett allt för ädelt pris tyvärr, men går ju tvinna hop många i vanliga också.
 
martinradbo skrev:
Ja det är det.
Då måste jag fråga varför du inte valde ett busssystem istället typ KNX?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.