De flesta bandsågar har hjulen till vänster. Men de som är tvärt om, med hjulen till höger: blir det en speciell "höger-klinga" till dem? Så att det går inte att skifta klingor mellan dessa typer av sågar?
 
Jodå det är samma blad. Det blir en liten torsdagsnöt att knäcka. Det är enklare än man tror

Pär
 
pär h skrev:
Jodå det är samma blad. Det blir en liten torsdagsnöt att knäcka. Det är enklare än man tror

Pär

Elakt och inte berätta denna yrkeshemlighet, men det är simpelt när man vet
 
Man kan ju alltid köra klingan baklänges, eller vända den bak och fram eller vända den ut och in eller … :surprised:
 
Redigerat:
Vare sig att köra den med taggarna uppåt eller bakåt är någon bra idé. Så det skulle vara att kränga klingan ut och in. Jag får testa vid tillfälle.

(Fast jag håller med om att det är elakt att bara berätta en bit av svaret.)
 
Ni har redan svarat man kränger bladet 180 gr:)
 
Jag har en "felvänd" bandsåg, köper mina blad från tuffsaws i england. Första gången jag handlade frågade han som har stället vad jag hade för såg och sedan dess kommer bladen rättvända för min såg (=felvända för 99% av bandsågar) vid varje ny beställning. Service:)
 
Någon på jobbet hade öppnat ett band fel så tänderna var åt fel håll, gnisslade och gick inte fort att kapa balk och innan jag hittade felet ska ni veta 😡
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag har en "felvänd" bandsåg, köper mina blad från tuffsaws i england. Första gången jag handlade frågade han som har stället vad jag hade för såg och sedan dess kommer bladen rättvända för min såg (=felvända för 99% av bandsågar) vid varje ny beställning. Service:)
Haha, det var det värsta, har jag aldrig hört talas om!

Jag föredrar sågar med pelaren till vänster...alla mina kollegor vill ha det tvärtom. Har aldrig riktigt sett någon fördel/nackdel med det ena eller det andra utan det handlar nog bara om vad man är "inkörd" på. På nuvarande bandsåg kan man dock sätta anhållet på vilken sida om bladet som man vill, så alla blir nöjda.
 
Det finns alltså bara en bladtyp för både höger och vänster och beroende på hur man vänder det blir det höger eller vänster...
Här har jag gått och varit bekymrad för att tänderna hamnade fel på min gamla Inca, men nu är det rätt!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vad som är trixigare är att "fälla ihop" bladet till en hanterlig ring.
Min slöjdlärare på högstadiet avslöjade knepet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.