patriklarsson skrev:
...
1m/s stämmer bra. Borde ej behövas denna ljuddämpare då! Har du det?
...
Nej, jag har ljuddämpare (flexibla) på alla fyra anslutningarna till FTX-aggregatet.
Inga vid till- och frånluftsdonen.
 
Varför har du ljuddämpare innan aggregatet? Fläktljud bildas också o då ska ju dämparn sitta efter fläktarna.
Irisspjäll behövs ju om man inte kan varvtalsstyra fläktarna eller har flera kanalstammar. Då sätter man ljuddämpare efter.
 
patriklarsson skrev:
Varför har du ljuddämpare innan aggregatet?...
Det är ritat så av en ventilationskonsult, förmodligen en utbildad ingenjör.

Men tanken är väl att fläktljuden inte skall höras ut till omgivningen.
Det skall ju inte bara vara bra ljudklimat inomhus :)

Här finns för övrigt inga spjäll som stryper flödena.
Allt är inprogrammerat i aggregatet, och sedan är till/frånluftsdonen justerade så flödena får rätt proportioner.
 
Redigerat:
Jag var lite otydlig, jag menade largab men såg inte att du skrivit efter, är inte allt för haj på att surfa på mobilen.
De flesta nyare aggregat har ju varvtalsstyrda fläktar, men har man olika stammar är det nästan omöjligt att göra en ritning och få alla flöden rätt i alla stammar, då måste man ha spjäll så man kan injustera donen en stam för sig.
Dock så utgår man alltid från spjällen fullt öppna o varvar ner så mkt man kan, äldre fläktar går varva om genom att byta remskivor.
Tyvärr brukar ritningar med projekterat flöde för större offentliga byggnader inte alls vara bra beräknade, vilket gör det omöjligt att inte ha spjäll, dessutom tar sällan konstruktören hänsyn till mätmöjligheter osv, det kan sitta böjar eller ljuddämpare precis mot spjällen, eller 90graders böjar direkt efter aggregat vilket påverkar mätresultaten så man får räkna med falska uppgifter.
Man kan tycka att ingenjörer borde ha koll på sådana ganska enkla saker, sedan kanske det beror på platsbrist i fläktrum många ggr också.
Att ha sådana slangar vid aggregatet är ju smidigt om man någon gång ska byta aggregat till något liknande men antar att du har dina filter i aggregatet och att du vid rengöring av frånluftskanalen kan behöva köra viskan i ljuddämparslangen, är man försiktig kanske det går, och i värsta fall får man väl lossa slangen eller byta ut den om den skulle gå sönder.
Har man inga spjäll, ljuddämpare efter fläktarna, och en lufthastighet på 1-2 m/s vid don och har missljud så är det något som inte stämmer, troligen något fel på donet eller dåligt fabrikat.
Har själv läst ventilationsteknik och den läraren själv arbetar med ventilation, han använder inte ens drelit/plåtskruv utan popnitar inte bara vid rensluckor/don utan allt för han påstår att till och med skruvar som sticker in i rören ger missljud, så att ljud bara bildas i donen är helt felaktigt.
 
När jag säger innan så menar innefrån, dvs mellan från/till-luft och aggregat (naturligtvis). Dessutom finns väl inga aggregat idag som man inte kan varvtalsstyra !!! ?
En villa är inte mera komplex än att man kan (ska) skippa irisspjäll helt.
För att vara helt korrekt så har jag aggregatet på vinden (motströms).
Aggregat-> flexdämpare (för enkel installation/service) -> 120 cm "riktig" dämpare" -> massa rör -> flexdämpare -> Tilluftsdon.
Den andra vägen
Frånluftsdon -> massa rör -> 120 cm "riktig" dämpare" -> flexdämpare (för enkel installation/service) -> Aggregat

Ljuddämpare/flexdämpare är nästan gratis jmf hela övriga installationen. Jag såg ingen vinst med att snåla på sådana. Dessutom skitenkla att montera att göra avstick från rör till don.
Inga andra strypningar än donen.

"den läraren själv arbetar med ventilation, han använder inte ens drelit/plåtskruv utan popnitar inte bara vid rensluckor/don utan allt för han påstår att till och med skruvar som sticker in i rören ger missljud, så att ljud bara bildas i donen är helt felaktigt"

Tror du detta själv ?
 
largab vad har du för lufthastighet i dina tilluftsdon? Alt. flöde eller tryck Pd & kanaldimension?
Jag orkar inte ens kommentera det andra om du inte talar om vad du har för jobb eller utbildning?
 
Jag har inte bemödat mig att räkna något. Tyckte det var ett enkelt system som bara gick att bygga intuitivt på ett sätt. Enkla grundregler, rel korta rör etc.
160 mm fr agg
160 mm ända tills det bara finns 2 avnämare, stegar ned t 125 mm, avstickare 100 mm, stegar ner t 100 för sista avnämaren i kedjan. Totalt 8 tilluftsdon.
Färre Frånluftsdon. Har 3 125 mm don + 3 100.
Justerat in till projekterat flöde med så låga fläkteffekter som möjligt. Sedan sänkt flödena (lägre varvtal) för att det är onödigt mycket luftomsättn.
4 år tekn gymn, 4,5 år tekn högskola maskinteknik
 
Ok, det är märkligt att du "bemödar" dig kommentera saker här, men aldrig räknat på din anläggning?
Däremot installerar du ljuddämpare för du störs av missljud, jag tycker det är helt bakvänt.
Dessutom med din långa utbildning inom teknik borde du förstå att alla luftstörningar i ett ventilationssystem ex. avluft/uteluftsdon, aggregat & fläktar, spjäll, dimensionsändringar, rörböjar, t-stycken, avstick till/frånluftsdon och instickande föremål i kanaler påverkar luftflödet och därmed ljudnivån, ett mm stort hål på fel ställe kan skapa ett högt visslande ljud.
Din anläggning är injusterad till projekterade flöden, så vad är dessa flöden för de 8 tilluftsdonen?
Vilka tilluftsdon sitter och dimension, k-faktor med bef. inställning, statiska tryck enligt injusteringsprotokoll?
Ex: 125mm rör sovrum, 2 personer, 8 l/s = 0,008 m^3/s / A = 0,0123 m^2, ger en lufthastighet på 0,65 m/s, långt under projekterade hastigheter på normalt sett 2-3 m/s vid don.
100mm samma rum 8 l/s = 0,008 m^3/s / A = 0,00785 m^2, ger en lufthastighet på 1 m/s, som K.o.w skrev tidigare.
Man måste alltså upp på 16 liter i ett 100mm rör alltså för att ligga på 2 m/s, så om du har missljud är det verkligen något som inte stämmer.
 
Jag har ljuddämpare vid all tilluftsdon. Trots detta hör man ändå fläktljudet så det finns ett behov.
Mellan fläktkåpan i köket och fläktmotorn har jag en ljuddämpare och det gör enormt mycket på ljudnivån så det behövs vid utsug också.
 
patriklarsson skrev:
...om du har missljud är det verkligen något som inte stämmer.
Det kan ju helt enkelt vara så att själva fläktarna eller deras inkapsling är dåligt konstruerade och ger ifrån sig mycket oljud. Det är kanske svårt att komma åt ute i rörsystemet.
Det har hänt mycket även på detaljnivå, t. ex. hur fläktbladen är utformade, just för att minska ljudnivån.
 
Om det är fläkten som ger missljudet ska ljuddämparen sitta efter fläkten & inte vid donet!
 
patriklarsson skrev:
Om det är fläkten som ger missljudet ska ljuddämparen sitta efter fläkten & inte vid donet!
Ja, helt självklart om man tänker efter.
Angrip problemet vid källan!

Annars kan man ju nöja sig med att stoppa in ett par sådana här
Oronproppar_05_780401v530x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En för mej viktig anledning att sätta dämpare vid donen är att minska överhörningen mellan olika rum. När man som jag drar ventilation i ett befintligt hus kan man ju inte planera att få lagom långa rör mellan rum utan man får ju dra där det finns plats. Tex har jag bara 2m rör mellan mina 2 toalettdon och utan ljuddämpare är jag rädd att alla ljud överförts. Nu består 120+60mm av dessa rör av flexdämpare och man slipper "pinsamma ljud".
 
Jag tog kontakt med leverantören som fanns i artikeln för jag ansåg priset 70 tkr överkomligt och mitt hus liknar exemplet, men vid besöket så skulle det landa på det dubbla. Men mer tråkigt var att jag skulle få en offert på dels hela husets ventilation alternativt på köksventilationen. Jag väntar ännu på offerten och jag förstår inte varför hantverkare åker ut på jobb för att sedan inte höra av sig?
 
Om man har öppenspis då? Och vill elda i den utan att all rök sugs in i huset. Bör man inte i det fallet ha ett litet övertryck eller..? Vill påpeka att huset är byggt för självdrag och har källare med öppenspis både uppe och nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.