För att återgå till ämnet så drar man inte CAT6 parallellt med koaxen utan dataströmmen ligger modulerad på en bärväg precis som TV-kanalerna. Längden har betydelse, men som regel krämar man nog på så mycket effekt i sändaränden att det inte har någon speciell inverkan på hastigheten i normala installationer.

Sedan blir det dock ändå komplicerat eftersom man inte får en egen koax utan delar kapaciteten med andra användare på samma ledning precis som i mobilnäten. Är man ensam kan det bli 100 Mbps eller mer, är det många som surfar så blir det mindre.
 
huggan skrev:
Vad ska man med så snabbt internet till?
4k-TV är på gång och är man några som kollar samtidigt så käkar man lätt upp 60 Mbit. Bra också om man använder molnet.
 
pelpet skrev:
4k-TV är på gång och är man några som kollar samtidigt så käkar man lätt upp 60 Mbit. Bra också om man använder molnet.
Är på gång ja. Hade inget emot att man förbereder höga hastigheter. Ville veta varför man hade valt hög hastighet nu. Men har fått ett bra svar iallafall. var bara nyfiken.
 
huggan skrev:
Ville veta varför man hade valt hög hastighet nu.
Varför köper man bilar som går i 250 när man bara får köra 120? ;)

Skämt åsido, när det gäller datorer så är nog min erfarenhet att om man inte köper minst dubbelt av allt (minne, hårddisk, CPU, mm) jämfört med vad man tycker sig behöva vid köptillfället, så köper man för lite...
 
huggan skrev:
Är på gång ja. Hade inget emot att man förbereder höga hastigheter. Ville veta varför man hade valt hög hastighet nu. Men har fått ett bra svar iallafall. var bara nyfiken.
Jag förstår inte varför man inte vill ha så snabbt som möjligt. Om jag ska ladda ner en fil så vill jag att det ska gå så fort som möjligt. Att ladda hem en 5GB stor fil med 8Mbit/s tar ca 1,5 timme. Att ladda hem samma fil med 100Mbit/s tar ca 7 minuter.
 
sparv3n skrev:
Jag förstår inte varför man inte vill ha så snabbt som möjligt. Om jag ska ladda ner en fil så vill jag att det ska gå så fort som möjligt. Att ladda hem en 5GB stor fil med 8Mbit/s tar ca 1,5 timme. Att ladda hem samma fil med 100Mbit/s tar ca 7 minuter.
Oftast stämmer inte det. Eftersom den du ladda av inte har den bandbredden ändå. Funkar fint i teori men inte i verklighet.
 
Alfredo skrev:
Varför köper man bilar som går i 250 när man bara får köra 120? ;)

Skämt åsido, när det gäller datorer så är nog min erfarenhet att om man inte köper minst dubbelt av allt (minne, hårddisk, CPU, mm) jämfört med vad man tycker sig behöva vid köptillfället, så köper man för lite...
Förstår att man tar i i hårdvaran men ett abonnemang kan man ändra när vi pratar om bredbandsabonnemangets hastighet.
 
Att vissa klarar sig på 8 Mbps är ju jättebra och behöver inte ifrågasättas. Inte heller att andra av olika anledningar behöver 100 Mbps.

Vår familj skulle nog överleva med 20 eller 30, men 100 gör livet smidigare för oss och kostar dessutom i vårt fall inget extra.
 
Plus att jag har lånat TS tråd tillräckligt nu så tillbaks till ämnet. Tack för alla synpunkter.
 
huggan skrev:
Oftast stämmer inte det. Eftersom den du ladda av inte har den bandbredden ändå. Funkar fint i teori men inte i verklighet.
Det fungerar helt prima i verkligenheten och har gjort det sedan 2001 då man uppfann Bittorrent.
 
Många stora siter har rejält med bandbredd, skulle tro att de större ofta sitter på 1 eller 10 GB och på flera olika platser. Så ju snabbare uppkoppling man har, desto smidigare surf.
 
sparv3n skrev:
Det fungerar helt prima i verkligenheten och har gjort det sedan 2001 då man uppfann Bittorrent.
Det du avser är att du har kunnat utnyttja din access fullt ut över tiden med olika hastigheter, inte att du kunde köra en 100 Mbit/s med full fart 2001. Är det rätt uppfattat?
 
Ja, med bittorrent så är man ju uppkopplad mot en massa andra datorer samtidigt och det är inga problem att fylla en 100 Mbit/s lina (just därför bör man köra QoS om man har tänkt köra bittorrent, så inte linan fylls upp av torrent-trafik).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.