Röret fram till radiatorerna var ju varmt, eller hur? Du skrev att du hade känt på röret under en radiator och det röret var varmt, då borde ju pumpen snurra?
Som jag skrev tidigare, börja med att motionera radiatorventilen för det är troligtvis käglan som fastnat.
 
R
1. Det sitter en pump undertill på värmepumpen som verkar leda ut vatten till golvet. Sen sitter de en pump upp till på VP som verkar gå till andra rör (antagligen elementen?). Pumpen som sitter upp till är inställd på lägsta av vad det nu är (den på bilden), vattenflödeshastighet kanske? Medan den till golvet är inställd på maxläge. Kanske ska testa att sätta den på max?

2. Ska jag skruva upp skruven som man ser ovan på bilden på pumpen?

3. Jag ska alltså dra ventilen på elementen fram och tillbaka för att se om nått händer och sedan knacka på den också?
 
1. Testa sätt på max och hör om det låter något (brusar) om elementen

2. Bara om det inte känns några vibrationer i pumpen när man läggerfingertopparna på höljet på pumpen, då kan den har kärvat fast.

3. Tryck med en mejsel eller skiftnyckel på stiftet och se om det åker in och fjädrar tillbaka ut. Dra försiktigt i ventilstiftet om det kärvar så att det inte lossnar och följer med ut.
 
R
ok, testar detta. Ska jag spruta in typ 5-56 eller låsspray mot stiftet för att de ska börja glida bättre?
 
Iom att du har en luft/vattenpump med vattenburet system ut till utedelen, så är den ena pumpen laddpump utifrån och den andra till värmesystemet. Då skall det finnas en golvvärmeshunt någonstans.
 
R
Här kommer en bild på den pumpen som sitter nertill på värmepumpen.
Vad betyder de tre strecken man kan ställa in pumpen på? Är de flödeshastighet och hur spelar de in?
På ovansidan av värmepumpen sitter också ett annat reglage som ni ser som går att vrida på, vad är den till tro?
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
???
 
Den nedre pumpen är laddpumpen från vp. Den ska din installatör ha ställt in rätt flöde på och ska inte ändras på. Strecken betyder pumphastighet och således även flödeshastighet. Enkelt sett så ökar/minskar man skillnaden mellan tillopp och retur när man ändrar pumpflöde. Problemet med värmen på radiatorerna ligger någon annan stans. Var delar det upp sig mellan golvvärme och rad?
 
lordi skrev:
. Problemet med värmen på radiatorerna ligger någon annan stans.
....som jag skrivit i tidigare inlägg;)
Antagligen käglan som fastnat=motionera och knacka. Eller byt insats eller ventil. Kostar inte många hundringar att göra ett försök.
 
Reglaget på ovansidan är en shunt, om det är den esbeshunten du menar. Den går bara att vrida på om den är satt i manuellt läge. Den skall stå i auto såvida inte något i regleringen har pajat. Vrid på den tills du hittar läget där den går att trycka in.
 
R
Pumpen står på autoläge. Men de går att tvinga den till att gå i manuellt läge på ett annat reglage.

Jag testade att motionera ventilen fram och tillbaka men inget hände. Jag antar att ventilen genast ska studsa ut när man väl tryckt in den med fingret normalt sett?
 
Om man tryckt in termostatventilen ska ska fjädra ut direkt igen ja.

Frågan om var värmesystemet delar upp sig mellan golvvärme och radiatorer blev väl inte klarlagd? Om radiatorerna bara får samma värmetemperatur som golvvärmen känns de inte särskilt varma alls.
 
R
Jag känner på elementen och de verkar inte bli varmare än golvvärmen...? Hur kan man avgöra om golv och element är separatmatade? Jag har de två pumparna som jag visade ovan, en på ovansidan o en på undersidan.

Från början har huset haft vanlig varmvattenberedare och 2007 bytte man till en Sanyo luft/vattenvärmepump. Jag har hela manualen på maskinen men de framgår inte hur de är tänkt med golv och element?
 
Manualen till Sanyo luftvattenvärmepump är bra att ha men ritningar på husets värmesystem inkl golvslingor och radiatorer är minst lika viktiga. Om huset är från 90-talet borde de finnas någonstans. På ritningarna ska det framgå hur slingorna ligger, annars får man följa värmeledningarna genom alla skrymslen. En fördelare till golvvärmen tar plats och måste synas någon stans om det finns. Nu antar vi att den nedre cirkulationspumpen är laddning från värmepumpens utedel och den övre är för värmen runt om i huset. Borde i alla fall vara lätt att se vilka rör som går till utedelen.
 
R
Jag kan inte hitta nån fördelare direkt, så här ser de ut:
Jag funderar på om de kan ha funnits innan man installerade luft/vattenpumpen för nu verkar man ju "glömt" det elelr nått?!

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.