TeroM skrev:
För att man kan ...

[bild]

Bandbreddbehoven ökar hela tiden, mer och mer streamade tjänster och annat kommer att behöva en hel del.
Om man bygger om idag så gäller det att se till att det är framtidssäkert och inte behöver byggas om igen inom den närmaste framtiden.
Jo att man bygger för framtiden förstår jag. Men varför sitter folk idag på 60 eller 100 Mbit?

Att streama HDV kräver ju endast 25Mbit.
 
huggan skrev:
Jo att man bygger för framtiden förstår jag. Men varför sitter folk idag på 60 eller 100 Mbit?

Att streama HDV kräver ju endast 25Mbit.
Två streamade HD-kanaler så är det inte långt kvar till 60 Mbit.
 
Ok. Någon här som gör? Vad jag uppfattat det ska bara dom flesta ha det snabbast utan att reflektera varför. Själv har jag 8 Mbit och jag ser på mycket film och serier och är nöjd.
 
Då ska du nog prova 20 och uppleva själv hur mycket bättre surfandet blir..
 
mycke_nu skrev:
Då ska du nog prova 20 och uppleva själv hur mycket bättre surfandet blir..
Du tror att surf på hemsidor kräver mer än 8 Mbit? Då är det datorn du ska kolla på om man vill ha snabbare.
 
Det är nog inget fel på min MacBook Pro med SSD och 8 GB ram. :)
 
Vad är det då för sidor som kräver mer än 8 Mbit för att laddas?
 
Ingen sida kräver väl egentligen mer, men många sidor laddar betydligt snabbare :)
 
cpalm skrev:
Det finns visserligen, men min poäng var att eftersom det nu handlar om ett kabel-tv-nät så måste man oavsett kabelteknik ta hänsyn till att även kabel-tv-tjänsten skall "få plats" i kabeln. Så det handlar inte bara om kabeltyp och sträcka.
Mitt inlägg var bara för att visa att det är kopparkabeln som är flaskhalsen.

Men det framgår fortfarande inte vad det är för kabel det handlar om. Visst, det står kabel-TV-nät, men vad säger att de inte dragit CAT6 parallellt med koax?

Så min poäng kvarstår: För att kunna svara på vad det kan bli för hastighet så måste vi veta mer om den där "kopparkabeln" som är sista vägen.
 
huggan skrev:
Ok. Någon här som gör? Vad jag uppfattat det ska bara dom flesta ha det snabbast utan att reflektera varför. Själv har jag 8 Mbit och jag ser på mycket film och serier och är nöjd.
Och hur många personer är ni i ditt hushåll? Vi är två vuxna och två tonåringar och det är inte ovanligt att vi tittar på fyra olika program samtidigt.
 
Vi är fyra men bara två använder bandbredden samtidigt.

Där var ett jättebra exempel på när man behöver mer bandbredd. Men att det skulle gå snabbare att surfa om man plockar mer än 8 Mbit tror jag inte på.
 
Om du har Firefox så kan du göra en mätning av hur lång tid det tar att ladda en webbsida.

Med Ctrl-Shift-Q får du fram analysen som heter Network, där ser man vilka objekt som laddas för en webbsida och man ser hur lång tid det tar och man ser även latensen som blir när man objekt refererar till varandra (om A refererar till B så vet inte webbläsaren att den behöver hämta B förrän den laddat A).

Här på jobbet tar det just nu 5,5 sekunder för http://aftonbladet.se att ladda helt klart. Jag ska prova hemma på vår fiber sen.
 
Tog 0,08s för mig. Eller läser jag på fel ställe?
 
huggan skrev:
Tog 0,08s för mig. Eller läser jag på fel ställe?
Jag tror det. Titta absolut längst ner till höger, i typ "sidfoten".
 
Längst nere till höger syns en ikon som ser ut som en klocka och där står det antal requests, mängden data (hos mig KB just nu) och sen totala laddtiden i sekunder. Det är totalt för hela sidan. Sen kan man i fönstret ovanför scrolla och se data för olika objekt på sidan. Där ser man också tydligt att allt inte laddas samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.