Hej,

Vedpanna ctc med acctankar.

Igår fyllde jag upp systemet till 0,6-0,8 bar och luftade elementen.
Eldade och fick upp värmen. Idag på morgonen är trycket nere på 0,1?
Ventilen som släpper ut vatten vid kok står och droppar, misstänker att den droppat hela natten.

Vad kan vara fel?
Kan droppandet från ventilen sänkt trycket hela vägen ner till 0,1 över natten?
Hur felsöker jag?

Hjälp mottages tacksamt :)

mvh Patrik
 
Vilket tryck räknar du med då?

I din förra tråd fick du tips om hur du ska räkna.

Man ska nog hålla lite koll på om du nu behövde fylla på mycket vatten under gårdagen..vattnet tappar ju syre när det upphettas, detta skulle jag tro gör att trycket är lurigt samt att det droppar.

Men jag vet inte, har inte gått grundkursen men vet hur jag gör för att min panna inte ska koka längre.
 
Redigerat:
Ja, jag räknar med 0,3 +0,1/m upp till översta elementet, då landar jag på ca 0,7-0,8 kanske

Det skumma är att trycket var nere på 0,1 i morse...ska jag fylla på med vatten igen för att nå upp till 0,7-0,8?

Vart kan det annars försvinna tryck?
 
Jag tänker på din tankar...var där luft i dom också? du har inget knepigt styrsystem som kan ha gjort att där fastnar luft någonstans som sedan öppnas när pannan arbetar ordentligt?
 
Byt säkerhetsventilen om den läcker.
 
Har du öppet eller slutet expansionskärl? Om slutet, så kolla att det är helt, och att du har rätt förtryck.
 
Hur kollar jag om det är luft i tankarna?
Styrsystem... Har en laddomat 3000 som fördelar värmen i tankarna, annars är det nog inget utöver standard.

Ska titta på ventilen i eftermiddag och se hur den verkar.

Slutet expansionskärl. Rätt förtryck? ...jag fyller upp till 0,7-0,8, sen tappar den tryck över natten...
 
Du måste fylla på nytt vatten när alla ventiler är öppna.

Fyllde du på vatten igår och sedan började elda? öppnade du alla ventiler du hittar?

Risken är ju att du fyller på vatten mot bara en av tankarna eller ingen, då KAN där ju finnas luft kvar någonstans.

Men en trasig ventil kan ju skapa mycket huvudbry.
 
Enda ventilen som jag vet vid pannan är den ovanför expansionskärlet. Det är den som droppar.
Bör det finnas fler?
När jag fyllde igår öppnade jag element på övervåningen, efter det gick jag runt i huset och luftade de andra medans pannan brann...
 
Ventiler på laddomaten? eller på några andra rör i närheten av tankarna?

Min rörmokare fixade så att jag i princip kan koppla bort pannan och kan då fylla på vatten mot mina tankar direkt. Men detta ger ju också en djungel av ventiler...
Har du inte fler ventiler så ska du inte vara ledsen.

Men det skulle ju vara bra för dej att veta om vattnet du fyller på passerar tankarna och inte rinner rakt ut mot elementen.
 
Nu när du säger det... Jag har 2 påfyllningskranar, en som går mot elementen, och en närmare tankarna, där finns en ventil undertill. Ska öppna den idag och se vad som händer
 
Låter som en skön dag...lära känna sitt värmesystem..
 
:D ...ett steg i taget...
Konstaterat att ventilen är kass iaf. Får den utbytt imorgon.

återkommer med resultat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.