Ja jäklar, detta forum borde vara startsida framöver. Har nyss blivit husägare, en vinterbonad fritidsstuga som skall användas permanent.

Min första fråga lyder enligt rubriken. Vattenpumpen klonkar rätt rejält, och ett första test blir att trycka i lite luft med kompressorn (ca 1 bar har jag hört?) för att se så den blir tyst sen.

Vi har ju ingen källare eller så, så pumpen står i ett litet inbyggt hörn precis vid toaletten. Om/när vi investerar i en ny pump så vill vi ju ha en så tyst som möjligt, just därför. Vi har diskmaskin, tvättmaskin och gillar att duscha, så den bör ju inte heller vara helt röten.
Har spanat på jula och de har två st som fångat mitt intresse.
Den här har samma form och samma data som den som står där nu;
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...psanlaggningar/hydroforpumpanlaggning-239905/

Den andra är lite mer hi-tech och skall då vara tyst, 81 decibel står det;
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731090/

Hur mycket låter den andra vanliga modellen ungefär, när den går som den skall?

Vad bör man tänka på gällande denna typ av pump? Vad bör vi akta oss för? Vilka rekommendationer har ni gällande pump i ett litet hus där två personer bor?

När denna nu klonkar (tex när man sätter på vattenkranen) så svajar ljuset i kåken. Bör vi kanske då satsa på en på ej så många watt, eller är en större kanske mer lättdriven då den inte behöver jobba lika frekvent och hårt? Hur stor risk är det att pumpen faktiskt gjort sitt och bör bytas ut, enligt era erfarenheter?
 
Ett tips att när ni ansluter pumpen till husets system är att ha slang av plast så att inte ljudet vibrerar ut i rören i huset.
 
Bra tips där huggan. Om jag minns rätt så sitter den just nu direkt mot metallrören. Plaströr säger du, vad tror du annars om såna där metallspunna flex-slangar, de borde väl egentligen vara ännu lite bättre, tänker jag?

Det finns ingen som har lite erfarenhet och som har testat eller har tips på tystare pumpar. Lägger ju hellre 5000 på en tyst än 3000 på en som brötar onödigt mycket, menar jag. 81 decbiell är den tysta varianten som sagt, 80 decibell är enligt en snabb googling som en dammsugare på en meters håll. Jag hoppas det inte är min dammsugare dom jämför med för jäklar vad den brötar.
Innan låg det vanlig isolering lagd över och runt pumpen, funkar säkert lite mot ljud, men är detta verkligen bra för pumpen med tanke på att den även isolerar in värmen i pumpen i så fall. Känns som om att det är bättre att satsa på att isolera väggarna som är uppskruvade runt den?
 
Ja de det funkar nog lika bra.

Om pumpen kan jag inte tipsa för den vi har låter.
 
Gjorde ett fynd och fick investerat i en kompressor, detta avhjälpte problemet effektivt när jag fick upp lite tryck i tanken. Dessvärre så smakar vattnet rost/smuts rätt rejält. Spolade två kranar ett par minuter för att rensa ut lite gammelt bös då det ju stått stilla ett par månader. Efter detta var vattnet mycket klarare och smakade fantastiskt.
Sedan målade vi vidare och nån timma senare var det dags för nytt vatten och då hade det hunnit grumla till sig och bli äckligt igen. Inte lika illa som första spolningen, naturligtvis.
Min spontana tanke är att det är pumpen som är gammal å sleten. Det sitter något slags filter (rymmer väl nån liter eller nått) på väggen som väl också bör ses över, men då smaken är mer rost (och enligt min flickvän "olja") så gissar jag att det är pumpen som avger denna smak? I vilket fall så kanske filtret behöver bytas ut, vilken typ av filter bör man köra på? Clas Olsson har microfiber och kol, vilket är bäst/effektivast? Är nästan lite sugen på att köpa ett filter till så det blir två st och köra en av varje bara för att, men det kanske är dumt?
 
Redigerat:
Gjorde en ny uptäckt ang. pumpen igår. När endast en kran används så behöver inte pumpen gå på helfart utan pulserar mer. Hur mycket jag än då spolar så blir vattnet kass. Går jag då och öppnar kranen i badrummet så måste pumpen jobba lite hårdare och går då med ett jämnt flöde, och då blir vattnet rent. Det nästan måste ju vara pumpen som avger skit då väl?
 
Kan vara skit som samlats i botten av hydrofor som rörs upp om pumpen jobbar hårt och har svårt att fylla upp hydroforen i samma takt som du tappar ur vatten.
Stäng av pumpen. Töm hydroforen helt på vatten och gör den trycklös.
Det finns en oval lucka som du kan öppna. Tänk på att du måste byta packningen vid luckan om du öppnar den. Ny packning hittar du på t ex Rinkaby rör, eller i en välsorterad VVS-butik.
Låt avtappningsventilen i botten vara helt öppen och försök spola ut allt gucks i botten av hydroforen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.