B
Har läst fler inlägg på forumet där det står att man ska kortla, men ingen förklaring. Betyder det att man har liggande reglar mellan reglar eller vad är det?

Mvh Carl
 
Det betyder precis som du skriver, man monterar korta reglar mellan långa, t.ex. korta horisontella reglar mellan stolpar.

Anledningarna att man kortlar är flera, dels för att få en styvare konstruktion, men även för att underlätta montage av tunga saker, t.ex. vägghyllor.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bra att du skriver just "kortla". För mig är det väldigt tydligt att det har att göra med "kort", att man monterar korta reglar.

Men ofta ser man det stavat som det uttalas; "kottla". Detta även i lite mer "officiella" dokument.
 
andersmc skrev:
Bra att du skriver just "kortla". För mig är det väldigt tydligt att det har att göra med "kort", att man monterar korta reglar.

Men ofta ser man det stavat som det uttalas; "kottla". Detta även i lite mer "officiella" dokument.
Jag har sett mängder med olika stavningar istället för "kortla" eller "kortling", troligtvis är det för att folk aldrig läst/skrivit ordet tidigare, utan bara hört det i tal.

Folk som "kottlar", kör dom med gran eller tallkottar? :)
 
  • Gilla
Puttsson
  • Laddar…
Mycket bra #Daniel78!
Jag är just nu på ett bygge i centrala Stockholm, officiella K-ritningar av en konstruktör specificerar ett moment till att "kottla". -"Aldrig hört talas om" sade jag, -"måste mena "kortla".
...och jag är bara en snickar-son :)
 
http://www.fixartv.se/kottla :wow:

Det finns en tråd här på forumet där ämnet diskuterades. Det fanns förespråkare för båda orden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.