Jag tänkte att det inte kan vara så komplicerat att byta ut en väggströmbrytare mot en dimmer - men jag blir inte klok på hur jag ska koppla.... Färgerna på kablarna stämmer inte med nåt jag känner igen. Huset är byggt 1990, men elen till viss del omdragen ganska nyligen.

Bilden visar den gamla strömbrytaren som den var inkopplad (det finns ytterligare en = trappkoppling). Dimmern har tre ingångar: sinuskruva, pil och en märkt med en symbol som ser ut ungefär så här: П

20141002_211354[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Länken funkar inte.
 
Hoppsan! Prövar att lägga in bilden igen!

20141002_211354[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag misstänker att de svarta ledarna är fas och de vita mellantrådar i trappkopplingen, enligt följande skiss:
17-6_trapp_trapp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mellantrådarna orange. (dina är vita).

Den svarta som går nedåt följs troligen av en blå och ev en grön/gul och går till ett vägguttag?

Öppnar du nästa brytare i trappkopplingen så går de två vita in på samma sätt, och sen kommer den tråden som kallas tändtråd ut på "andra sidan" och går sen till lampan.
Tändtråden är troligen av annan färg än svart/blå/gul-grön, men inga färger är ju som sagt säkra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stämmer som du skriver. Men när jag byter den andra brytaren mot dimmern (tändtråd till sinus) inträffar nåt märkligt: lampan dimrar upp och ner av sig självt, och trappfunktionen upphör....
 
Nog enklast om du kommer in med bild på dimmern också.
 
20141203_193833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar som din dimmer inte är avsedd för att ersätta en trappomkopplare, de brukar ha märkning L eller L/pil på två skruvar och sinus på en. Så du har kopplat i princip rätt om det varit märkt L/pil även till vänster, din verkar ha någon möjlighet för pulskoppling dit. Har du brux?
 
Det måste vara så att den här dimmern är knäpp.... Den såldes som avsedd för glödljus med trappkoppling. Men jag skaffar en annan imorgon. Fast vad sjutton betyder omega-symbolen?
 
Mikael_L
MH skrev:
Det måste vara så att den här dimmern är knäpp.... Den såldes som avsedd för glödljus med trappkoppling. Men jag skaffar en annan imorgon. Fast vad sjutton betyder omega-symbolen?
Nja, jag tycker det mesta tyder på att dom "ljög" om det där med "avsedd för trappkoppling".
Ohmega-symbolen undrar jag om det inte är en symbol för pulsingång, dvs någon slags funktion för att typ slå på eller av med en puls från en brytare etc.

Men ingenting på märkningen tyder på att dimmern har trappfunktion, tycker jag.

edit:
De andra symbolerna är dock solklara.
L(pil-in) = matning, 230V fas.
Sinus(pil-ut) dimrad utgång.
 
Fast nu blir jag förvirrad igen... Om jag vill koppla en dimmer till det första uttaget (bilden i inlägg #3) - ska jag då köpa en med 1 st Pil-in och 2 st Pil-ut (sinus)? Och koppla två svarta till Pil-in? Och om jag vill koppla en dimmer i det andra uttaget (bild i #7) ska det då vara 2 st Pil-ut och 1 st Pil-in (sinus)?
 
Är det en fjädrande knapp på dimmern och inget konventionellt vred kan det stämma bra med märkningen, den är säkert ok också inget fel. Du kan nog använda den om du sätter fjäder i andra brytaren och kopplar om lite så du lägger fas på en av dina vita trådar till L och via fjäderbrytaren till "omega" med andra vita mellantråden.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MH skrev:
Fast nu blir jag förvirrad igen... Om jag vill koppla en dimmer till det första uttaget (bilden i inlägg #3) - ska jag då köpa en med 1 st Pil-in och 2 st Pil-ut (sinus)? Och koppla två svarta till Pil-in? Och om jag vill koppla en dimmer i det andra uttaget (bild i #7) ska det då vara 2 st Pil-ut och 1 st Pil-in (sinus)?
Oberoende av i vilken ände du sätter en sån dimmer lägger du isf dina vita till de två anslutningarna med lika märkning. Och i första fallet de två svarta till sinus och i andra fallet brun till sinus.
 
Vänta nu... jag är nog lite trög.
Det finns två varianter av dimmrar med olika uppsättning symboler:
A. 1 st pil-in (L) och 2 st pil-ut (sinus)
B. 2 st pil in (L) och 1 st pil-ut (L),
Spelar det någon roll för funktionen vilken variant jag använder? Helst vill jag placera dimmern i uttaget i bild #3.
 
MH skrev:
Vänta nu... jag är nog lite trög.
Det finns två varianter av dimmrar med olika uppsättning symboler:
A. 1 st pil-in (L) och 2 st pil-ut (sinus)
B. 2 st pil in (L) och 1 st pil-ut (L),
Spelar det någon roll för funktionen vilken variant jag använder? Helst vill jag placera dimmern i uttaget i bild #3.
Vilka fabrikat typer tänker du på här? Normalt är din typ A, B samma och användbara i båda ändarna. Se tex #13 koppla så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.