Hej,

Tittar på ett hus som bara har ett badrum. Enplans med torpargrund -67. En tanke är om det är möjligt att i exempelvis tvättrummet skärma av för en liten toalett med ett handfat - så enkelt som möjligt. Nuvarande badrum är i mitten av huset och tvättrummet är mot baksidan av huset.

Hur är det med att dra nya rör? Rimligen går rören ut i gatan och får man hjälp att komma ut på tomten med rören bör man kunna fixa grävjobbet själv?

Vad kan man förvänta sig för kostnader om man gör det mesta själv förutom att lokalisera och ansluta avloppsrören? 50 papp?
 
Det brukar vara synliga avloppsrör under huset om det är krypgrund och då är det bara att gå igrnom golvbjälklaget och ansluta till det befintliga innan det försvinner ner i marken.
 
OK. Bygger på att man verkligen kommer åt under grunden.....och det vet vi inte än. Men annars är det kanske inget jätteproblem ändå. Där nuvarande badrum är borde det väl gå ut rör i tomten, om det inte går under huset. Och då borde det räcka att gräva de tio metrarna och koppla på.

Men kontentan: Att installera en toalett med tillhörande tvättställ (2 m2 kanske räcker) i ena änden av ett hus (bredvid tvättstugan i det här fallet) bör inte vara några jätteproblem och således inga jättekostnader heller.....förutsatt att man gör lite själv, förutom själva rördragningen då....?
 
hellohello skrev:
OK. Bygger på att man verkligen kommer åt under grunden.....och det vet vi inte än. Men annars är det kanske inget jätteproblem ändå. Där nuvarande badrum är borde det väl gå ut rör i tomten, om det inte går under huset. Och då borde det räcka att gräva de tio metrarna och koppla på.

Men kontentan: Att installera en toalett med tillhörande tvättställ (2 m2 kanske räcker) i ena änden av ett hus (bredvid tvättstugan i det här fallet) bör inte vara några jätteproblem och således inga jättekostnader heller.....förutsatt att man gör lite själv, förutom själva rördragningen då....?
Glöm inte att du ska ha godkänt tätskikt på golvet (och 5cm upp på väggarna om jag minns rätt) även på en vanlig toalett nu för tiden.
 
Japp, om du vill att försäkringen ska gälla (vid nyinstallation)
 
Jo, det får man ju sköta. Att lägga en matta på 2 kvm intalar jag mig dock inte går på några större summor. Jag är mest fundersam över rördragningen så man inte behöver riva upp för mycket av kåken. Men det verkar ju inte som det av era svar att döma.
 
hellohello skrev:
Jo, det får man ju sköta. Att lägga en matta på 2 kvm intalar jag mig dock inte går på några större summor. Jag är mest fundersam över rördragningen så man inte behöver riva upp för mycket av kåken. Men det verkar ju inte som det av era svar att döma.
Nej, så länge man kan komma åt allt under huset bör det inte vara några större problem.

Ang. kostnaderna så klarar du dig nog en bra bit under 50k. Jag totalrenoverade toaletten på nedervåningen nyligen (rev ner till bjälklagret). Spenderade runt 25k totalt, 2.5 m2 med ny toalettstol, nya badrumsmöbler, flytspacklat+klinkrat golv med vattenburen golvvärme, nytt avlopp inkl stambyte osv osv. Nu gjorde jag iofs allt själv, men säg 6-8k för röris så kan du bygga riktigt fint utan att spräcka budgeten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.