electroluxaren skrev:
Glaset kostar väl rn 2.000.- -- 3.000.-
Kan det stämma?
Och så går hällen på dryga 3000 ny med garanti och allt..
 
C
electroluxaren skrev:
gäller förövrigt de flesta produkterna i dag även i sverige
Är det sant!? Det är nog ta mig f-n en av de mest icke-intuitiva egenskaper jag någonsin har sett på en hushållsapparat. Finns det nån som helst logik i detta?
 
cecar33 skrev:
Ja och då fungerar allihopa garanterat minst en gång per dygn.
Du syftar kanske på skämtet om en klocka som står i alla fall visar rätt tid två gånger per dygn?
477923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men nej, de fungerar dygnet runt, dag som natt!

Det är klart att klockradion förstås inte fungerar som väckare om man inte ställer klockan :)
 
Redigerat:
A
Slugge skrev:
Kan det stämma?
Och så går hällen på dryga 3000 ny med garanti och allt..
Ta modell beteckningen på undersidan och kolla på nätet
Men nånstans där ligger det
 
A
cpalm skrev:
Är det sant!? Det är nog ta mig f-n en av de mest icke-intuitiva egenskaper jag någonsin har sett på en hushållsapparat. Finns det nån som helst logik i detta?
Jag avsåg ugnar med timer eller klocka inte snöskyfflar eller gräsklippare, ursäkta min otydlighet...
 
electroluxaren skrev:
Ta modell beteckningen på undersidan och kolla på nätet
Men nånstans där ligger det
Tror dig electroluxare men vad hade DU valt, en glasskiva för 3000 med massa jobb att skruva dit eller en ny häll för 3200 ny med garanti?
Alltid samma sak när det gäller reparationsdelar, priset gör att det blir mycket liten vinst att laga saker.
 
En apparat där man måste ställa klockan innan man kan använda den är utan vidare diskvalificerad från mitt hem. Jag skulle inte acceptera en så störande bugg. De enda undantag jag kommer på är kopplingsur och klockradio.
 
Bugg och bugg, känns standard idag att ugnen inte går igång av sig själv efter avbrott innan klockan ställts.
Inget att hetsa upp sig för.
 
Det kanske inte är något att hetsa upp sig för, men det är definitivt något att välja en annan ugn för. Vad tillför det över huvud taget? Vad blir bättre med ugnen för att man måste ställa klockan?
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
C
Får väl börja med att be så hemskt mycket om ursäkt för att detta sidospår uppstod :surprised:

electroluxaren skrev:
Jag avsåg ugnar med timer eller klocka inte snöskyfflar eller gräsklippare, ursäkta min otydlighet...
Ingen fara, det förstod jag allt :)

Slugge skrev:
Bugg och bugg, känns standard idag att ugnen inte går igång av sig själv efter avbrott innan klockan ställts.
Inget att hetsa upp sig för.
Syftet är alltså någon sorts säkerhetsfunktion som skall förhindra att ugnen går igång igen efter strömavbrott om den var på när strömmen gick? OK det finns en viss logik i det. Men det hade ju gått att lösa på ett mycket mer logiskt sätt än just genom klockan.
 
Kan också tycka det går till överdrift ibland men klockan kan du ha som vanlig timer eller timer som stänger ugnen eller ugnen stängs då köttet uppnår en viss temperatur exempelvis, problemet blir bara att det kan bli väl avancerat och istället för att plocka fram instruktionen kör man på gamla sättet.
Att ugnen inte går att värma utan en aktiv handling kan du se som en säkerhetsåtgärd för att motverka ofrivillig igångsättning, hur ofta nollar du tiden egentligen?

Hur då Cpalm, klockan måste ju ändå ställas efter ett avbrott..
 
På min förra spis nollades klockan vid varje strömavbrott. Det är flera gånger om året där jag bor. Spisen fungerade dock som vanligt när klockan inte var ställd. Den nya spisen har ingen klocka alls och jag har aldrig saknat en.

Om det är en säkerhetsfunktion vore det mer logiskt om exempelvis valfri rörelse på temperaturvred bekräftade att ugnen åter skall starta.
 
Redigerat:
Skitbra funktion tycker jag, alltid retat mig när man varit hos folk och klockan blinkat på 0000 och känt tvånget att ställa in den till dem. Men om du inte ställer den Avemo kan du kanske tejpa över den i alla fall.. ;)
 
C
Slugge skrev:
hur ofta nollar du tiden egentligen?
I detta fall i Storbritannien finns det nästan alltid en sorts säkerhetsbrytare till alla fast anslutna apparater och det verkar höra till kulturen att man slår av denna när man inte använder apparaten. Så där är det standard att bryta strömmen till spis/ugn titt som tätt. Här i Sverige händer det ju "aldrig". Vilket iofs skulle göra det ännu mer förvirrande när det väl händer.

Hur då Cpalm, klockan måste ju ändå ställas efter ett avbrott..
T.ex.: Om ugnen är avstängd när strömmen kommer tillbaka borde inte spärren slå till. Om den slår till borde det räcka med att vrida av ugnen och sätta på den igen för att nollställa.

Och nej, man måste inte ställa klockan. Eller åtminstone brukade det vara så. Personligen hatar jag att ha fem klockor runt om kring mig som alla visar lite olika tid (eftersom ingen uppenbarligen lyckas med konststycket att konstruera en klocka som visar rätt över tiden). :D
 
Avemo skrev:
Det kanske inte är något att hetsa upp sig för, men det är definitivt något att välja en annan ugn för. Vad tillför det över huvud taget? Vad blir bättre med ugnen för att man måste ställa klockan?
Instämmer till fullo!

Min ugn (billigaste i IKEA-sortimentet för fyra år sedan, ca 1600:- kr) har en mekanisk timer som surrar när tiden har gått ut. Inte alls kopplad till elektriciteten på något sätt.
41c20ceef9af56fc72cc2ebadb18cf0d8622206e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagom tekniknivå för en gammal datachef :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.