fusion skrev:
Jag anslöt min villa till öppet stadsnät 2011 och då kostade det 12500kr. Blev mycket förvånad när jag idag nästan 4 år senare får erbjudande att ansluta min sommarstuga till samma nät för 9995kr.

Är mycket irriterad då nätägaren 2010 lovade att det inte skulle bli billigare i framtiden. :mad:
Sommarstugan har du i samma område som villan du bor i?

Där jag har min sommarstuga är förhållandet väldigt mycket mer gynnsam att gräva på än där jag har huset, det blir med andra ord helt olika kostnader beroende på förutsättningarna.
 
Tack mycket nu, det är exakt den formen av svar jag väntat på. Det var inte riktigt svar på min fråga dock, min poäng är att jag ansluter mig för att kommunens bolag säger att det inte blir billigare i framtiden.
Blir det billigare så har kommunens bolag gett mig riktiga uppgifter och det känns märkligt att man kan värva personer genom falska uppgifter.
 
Skriver dom i kontraktet att det inte kan bli billigare så är det en sak, men vad som sägs av ivriga försäljare har ingen legal bärkraft.
 
På deras faq står det å ena sidan att det är ett riktigt bra erbjudande och sedan att det inte blir billigare om fler är intresserade.
Jag tycker det är en skaplig deal men om det dyker upp ett bättre erbjudande innan installationen är gjord vill jag kunna häva det första avtalet. Det har kommit erbjudande på löpande band och kommunen har gått ut med att dom ska erbjuda alla villor fiber så jag vet att det kommer fler erbjudande. Sämre eller bättre.
 
Du tar en risk.

När väl ett område är utbyggt så blir det bara frågan om efteranslutningar, och dom brukar vara rejält dyra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag vet! Jag har ett par dagar på mig att bestämma mig så jag letar svar lite här och var.
 
Det är drygt 20 km mellan fastigheterna. Skillnaden är förläggningen då och nu, för vi håller på med byte av vattenledningar i samfälligheten och i samband med detta lägger de ned fiberslangar i marken, dvs de får i princip grävningen gratis.

Huvudmatning till området från tätort finns sedan några år då det samordnades med nedgrävning av elnätets matning.

Det är ett tidsbegränsat erbjudande och efter det kommer det att kosta 12500kr. Har för mig de normalt tar 12500kr i hela kommunen förutom enskilda isolerade abonnenter.

Kostnaderna för abonnemang kommer att vara samma som i villan. Fördelen är ju att man kan dra igång abonnemanget på våren april/maj och säga upp det med (har för mig) 3 månaders uppsägning till oktober, över vintern är sedan kostnaden 0kr.
 
Jag kontaktade kommunens konsumentombudsman med min fråga. Tyvärr fick inte dom svara på frågor om det kommunala bolaget eftersom dom är anställda av kommunen.
Jag fick telefonnummer till konsumenternas energirådgivningsbyrå eller något snarlikt där jag fick tala med en herre.

Han hävdade att sålänge det inte står i mitt avtal att jag kan häva det om det blir billigare så kan jag inte häva det. Det finns ingen lag mot att få folk att teckna avtal med information som kanske inte stämmer.
 
Läs avtalet. Det är det som gäller, allt annat snack är betydelselöst.
 
Enligt konsumenttjänstlagen (10 §) ska en tjänst anses vara felaktig om den avviker från uppgifter av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalet ingående eller annars vid marknadsföring har lämnats av näringsidkaren eller någon som arbetar på dennes uppdrag. Ett fel av denna typ skulle i så fall botas genom prisavdrag eller hävning (16 §).

Ditt problem är att uppgiften om att det inte blir billigare om man väntar är väldigt allmänt hållen. Är det samma leverantör som inte ska erbjuda tjänsten billigare eller är det en prisgaranti gentemot alla potentiella andra leverantörer? Normalt är det näringsidkaren som får sota för otydligheter i marknadsföringen men jag har ändå svårt att se att detta skulle uppfattas som en prisgaranti av en sådan normalt funtad person som man brukar jämföra med.

Om detta är viktigt för dig får du helt enkelt se till att få med en skrivning om detta i ditt avtal. Annars skulle jag inte hoppas på alltför mycket.
 
  • Gilla
brunnbytarn
  • Laddar…
Det var ett nyttigt svar.
Jag vet ju faktiskt inte om andra entreprenörer kommer och erbjuder detta billigare i framtiden. Jag får förmoda att det statliga bolaget har patent på fibernätet här omkring.
Om inte kan naturligtvis inte detta bolag ha prisgaranti mot vad andra bolag sätter för priser, men om samma bolag kommer med ett billigare pris tycker jag nog att det finns fog att kunna häva köpet, men jag är ju inte jurist.

Det är väl inte jätteviktigt, jag vill bara inte teckna ett avtal idag och få ett bättre erbjudande av samma leverantör om 3 månader.
 
15k? Det låter som ett bra pris. Tror Öppen fiber (telia) tar 19900 om man vill ansluta sig. Verkar vara standardpris nu. Iallafall i Stockholm.

Det är det enda erbjudandet vi fått på 5 år, dock verkade det inte bli av eftersom inte tillräckligt många varit intresserade... :(


tur att vi skall flytta....
 
U
Jag pratade precis med Telia öppen fiber och de vill ha 26 700 för att ansluta mitt hus (strax utanför Göteborg). De har redan grävt ner tråden utanför tomten men det hjälper inte oss så mycket.

Flyttade nyss hit och har missat alla deras kampanjer i området. Tjejen i kundtjänst sa att de aldrig haft fler än tre kampanjer i något område men att de å andra sidan inte funnits så länge...
 
brunnbytarn skrev:
Det var ett nyttigt svar.
Jag vet ju faktiskt inte om andra entreprenörer kommer och erbjuder detta billigare i framtiden. Jag får förmoda att det statliga bolaget har patent på fibernätet här omkring.
Om inte kan naturligtvis inte detta bolag ha prisgaranti mot vad andra bolag sätter för priser, men om samma bolag kommer med ett billigare pris tycker jag nog att det finns fog att kunna häva köpet, men jag är ju inte jurist.

Det är väl inte jätteviktigt, jag vill bara inte teckna ett avtal idag och få ett bättre erbjudande av samma leverantör om 3 månader.
Det lär nog inte vara grund för att häva avtalet (häva innebär att parternas respektive prestationer återgår, d.v.s. att leverantören tar bort fiberkabeln och du får tillbaka dina pengar), däremot skulle du ju kunna förhandla dig till att du har rätt till prisavdrag under en viss tidsperiod om leverantören går ut med ett nytt erbjudande till lägre pris.

Edit. Vi ska själva betala 17.000 kr i anslutningsavgift till Telia i deras kampanj.
 
Är installationen gjord tänker jag inte tjafsa, men även om jag anmäler mig idag tar det antagligen 6 månader innan arbete startar och kommer det bättre erbjudande innan dess vill jag försöka häva.

Jag har själv ingen glädje av fibern så det är mest för värdeökningen av huset jag är intresserad. Hade jag själv velat ha det hade jag kanske inte varit så velig.

Kampanjen är på 12.600 efter rot om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.