Jag hade gett spolningenstanken lite extra möda.
Kanske finns det någon i vännskapskretsen med ett elverk, så man kan köra en pump uppe vid källan.
Trycka en tillklippt tvättsvamp genom slangen ett par gånger med högt vattenflöde och på så sätt rensa ut lite skit från slangen.

Hum.. Det kanske går att spola igenom en bit snöre genom slangen, som man kan dra fram en tvättsvamp med? Lite mer wild, men känns ändå rätt genomförbar.
 
låter som en vettig ide att spola. Ström skulle ju gå att dra fram med hjälp av några långa förlängningskablar.
bara inte svampen fastnar nånstans på vägen. Men jag tror inte det finns några T-kopplingar eller dylikt på vägen ner till huset.
 
200m med förlägningskablar är inte så bra, blir inte mycket spännning kvar i kabeln med en pump i änden, såvida du inte kan dra fram grövre kabel.

Du behöver troligen en halvstor pump som kan ge 4-5bar och en 60-70l/min. Samt fritt utblås från slangen nere vid huset.
 
Mangan är en metall som är löst i vattnet och passerar därför igenom ett partikelfilter. Det är bara manganoxid som kan fastna i partikelfilter. du kommer tyvärr inte lösa problemet. Syresättning och ett sandfilter är att föredra. Ska man rena höga värden är det även viktigt med pH-värdet på vattnet. Det är också viktigt att byta partikelfilter regelbundet då både järn och mangan är lätt lösta i syrefattiga miljöer. Risken är att järn och mangan oxiderar vilket gör att syret försvinner och helt plötsligt har man ett högre metalltal efter partikelfilter än före.
 
Fast manganhalten i själva vattnet är låg enligt de provsvar jag fått från vattenanalys. Det är bara beläggningar från ledningen som lossnar vid vissa tillfällen vi har problem med.
 
fler inputs mottages gärna
 
Vad är lågt? Har du ett tal?
Mangan missfärgar redan vid 0,15-20 men får ingen anmärkning förrens 0,3.
 
< 0.010 mg/l

visar provresultatet
 
Konstigt! fast den beläggningen du får måste komma från något. det kan inte vara bitar av plasten eller rör som släpper. något har du som oxiderar och sätter sig i slangen.
Har du någon lukt på vattnet?
Du kan testa om du har mangan genom att stoppa in fingret i kranen och vrida runt, mangan blir svart och tjäraktigt.
järntalet hur är det?
 
järn 0.077 mg/l

stoppar jag fingret i kranen får jag ut en brun/svart beläggning lite åt skokrämshållet. Tittar man i toalettens cistern så fins även där en svart beläggning
ingen lukt på vattnet och det smakar gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.