Satt och läste lite om de som har byggt in sitt hus i ett "växthus" och fick lite tokiga tankar.

Om man tar en vanlig villa, i detta fall ett gediget byggt 40-tals hus, hur (o)möjligt vore det att rakt av byta taket mot ett "växthus", dvs bygga rubbet i glas? Antar att man behöver någon form av tätt "tak" under, skulle det räcka med ett plant tak man sedan bygger växthuset ovanpå? Visst skulle man offra vindsutrymmet (vilket i vårt fall inte spelar någon roll), men man skulle få en rejäl yta som bör ha trevligt klimat en stor del av året.

Vad är hindren för att göra något som detta? Kostnad är en sak förstår jag, men skulle det bli stora problem med bygglov och liknande? Försäkring?

Tanken är alltså att plocka bort taket helt och ersätta med ett rejält växthus som täcker ytan.

Sedan kan man ju fundera på hur man håller glaset rent, men det lär inte vara ett större problem än för de som byggde in hela huset.

Gissar att ett sådant projekt är väldigt svårt att genomföra i praktiken då jag inte sett det någonstans, men vad är hindren?
 
Spännande tanke! Jag undrar med :)
 
Hur ska du hålla värmen där inne om du inte har något vanligt tak alls? Jag tror inte att huset kommer att klassas som bostad längre om du tar bort taket helt. Det blir ju ett växthus då och den ändringen får du knappast bygglov för.
 
Kan man inte räkna mellanlagret som tak då? Ett hus med en glasad altan på övervåningen? Skulle det vara mer okej att behålla 10 kvadrat övervåning med vanligt tak och sen slänga glas över resten? Hmm.
 
  • Gilla
pingflood
  • Laddar…
Marlen: Växhus verkar hålla värmen ganska bra. Ett oisolerat tak (vilket vi har nu) lär inte bidraga mycket till att behålla värmen i huset.

Om man t.ex. lägger på ett lager isolering, sedan bygger ett platt tak med gummimatta och avrinning (även om det känns onödigt), sedan ett "växthus" ovanpå detta så har man en ganska komplett och gedigen konstruktion. Skulle kunna köra trall på gummimattan för att få det lite "mysigare" ;)

Om vi tar en möjlig budget på 300-400 tusen så borde man kunna få ihop något vettigt. Frågan är om bygglov/försäkring/annat kan sätta stop för roligheterna. Tror dock inte att ett tvåvåningshus blir klassificerat som ett "växthus" bara för att taket är byggt i glas...
 
bittle skrev:
Kan man inte räkna mellanlagret som tak då? Ett hus med en glasad altan på övervåningen? Skulle det vara mer okej att behålla 10 kvadrat övervåning med vanligt tak och sen slänga glas över resten? Hmm.
Det är en intressant tanke! Man skulle ju kunna lämna 1/3 av taket (mot norrsidan) och göra resten till inglasad "altan". Då kan man ha lite vindsutrymme kvar. Kan säkerligen vara lite struligt att få det att _se_ bra ut dock.
 
Ja, mycket. Men det borde gå att lösa! :) lite uppfinningsrikedom bara ;)
 
Gick själv i liknande tankar. hade ett 40-tals funkishus med låg taklutning14 grader). Skulle riva taket på en kvadrant (så att skorstenen i mitten fick stå kvar) och bygga ett inglasat rumm där. Dätta rum har självklart ett riktigt tak (i plåt, bara lättisolerat.). Påbyggnaden skulle vara ganska lätt.
För bygglovet spelar det väl ingen roll om väggarna i detta ar glasade eller trä. Avgörande för bygglov är väl ökad takhöjd, statiska beräkningar samt det estetiska mm.
Hade tänkt mig det som en inglasad takterass, med kamin och finfin utsikt. Skulloe ha byggt det som en modul på plan yta och sedan lyft upp med bilkran på plats.
Men sedan sålde vi huset.
 
Hubbe2: Det var just det som inspirerade mig.

Har nu kontaktat kommunen bara för att fråga om det fanns något i konceptet som skulle resultera i ett blankt "nej" och det finns inte. De var ganska nyfikna och intresserade och skulle gärna gå över det i lite mer detalj framöver, så det är möjligt att jag ritar upp något och träffar de början på nästa år. Brandsäkerhet samt konstrukttion av det eventuella "undertaket" (dvs golvet i "växthuset") var det de såg som mest relevant.
 
Tänk att sitta däruppe när första snön faller. En öppen spis är ett självklart tillval? (y)
 
Skulle det inte bli galet varmt på sommaren, alternativt att man behöver lika mycket nedkylningsenergi på sommaren som man sparar uppvärmning på vintern?
 
Man måste naturligtvis kunna kontrollera luftflödet. De som byggde in sitt hus i artiklen ovanför har automatstyrd ventilation som ser till att det inte blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.