Hej på er

Håller på och ska göra ett nytt badrum, vi har krypgrund. Vi ska lägga in klinker med vattenburen golvvärme.

Idag ser det ut så här.

Badrummet är 3,4x3x4 meter och bjälklaget är uppbyggt med reglar 75x180 med cc 66cm.

Vad jag förstått bör man ha cc 30, så långt är det inga problem. Men jag skulle vilja sänka golvet då ja inte vill ha nivåskillnad mellan badrum och hall. Och med de funderar jag om man kan kapa av 3cm av bjälklags reglarna och sen reglar upp cc 30 samt även montera en ny regel emot den nuvarande för att få allt rakt och i rätt nivå.

Kan man göra så lr äventyrar man hela bjälklaget?

Vad annars kan man göra?
 
cc300 är en faktor som man uppnår med cc600 i kombination med 22mm golvspån och flytspackel...

Vad beträffar att kapa ner befintliga bjälkars bärighet vill jag inte förorda.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Känns det klent kan du även fixa nya plintar/stöd/bärlinor nerifrån krypgrunden för att tex halvera spännvidden på bjälklaget.
 
45x145 på 3,4m lär nog svaja rejält. Jag är ingen expert men ska du ha klinker är det nog läge att regla upp. Du lär väl även ha avloppsledningar och dyligt? Eller drar du det under bjälklaget?

Golvspån, flytspackel och klinker bygger rejält så ja tycker du har en poäng i att vilja sänka golvet. Går det att flytta nuvarande golvbjälkar? Kanske ta bort helt och gör om allt på rätt höjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.