Huddingebo skrev:
...
Med tanke på att luften byts så ofta med FTX, borde man inte kunna köra svagt övertryck utan risk fukt då?

Mvh Andreas
Varför vill du skapa ett övertryck?
 
G
KnockOnWood skrev:
Varför vill du skapa ett övertryck?
För att inte riskera att dra upp kall fuktig luft från en betongkällare/verkstad/pannrum med ibland tvivelaktig luftkvalitet.
 
  • Gilla
Ma8e
  • Laddar…
gäst skrev:
För att inte riskera att dra upp kall fuktig luft från en betongkällare/verkstad/pannrum med ibland tvivelaktig luftkvalitet.
Sätt utsugsventiler i källaren så du får ut luften därifrån också via återvinningen.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Har man övertryck är risken att man trycker ut fukt innifrån in i väggar.
Enda gången jag vet man använder övertryck är i omklädningsrum/matrum i industrier för att ej få in skitig luft o smuts. Dock i hela lokalens har man fortf ett undertryck.
Jag vill veta mer om dessa ljuddämpare.
Gärna vilka kanaldiametrar o lufthastigheter som dsl använt?
Ur 100 & 125mm kanaler får man inte ut så mkt luft utan missljud.
Jag håller själv på med ventilation i mitt garage efter lite egna idéer.
 
Hörde lite med en bekant inom området, de flexibla ljuddämparna ska tydligen vara ganska känsliga vid rengöring m.m. och bör endast användas om man störs av ljud, eller har ett enstaka don med extra högt projekterat flöde.
I så fall ska man göra en böj på slangen som ett S innan donet så tar det bort tryck och missljud.
Annars ska det inte bli så mkt missljud om man har dimensionerat rören för rätt flödeshastighet, 2-3m/s vid don är standard.
Varför har du inte satt runda eller rektangulära ljuddämpare istället? Det tål bättre rengöring.
Fukt i roterande växlare tyckte han inte var något problem, men det kanske är bra om man har koll på luftfuktigheten hemma, men har man ett undertryck i huset bör ingen fukt ta sig ut i väggarna i vilket fall.
Han såg som störst problem ex. ett gruppboende, där det kanske är någon som duschar i stort sett hela tiden och tillför extremt mkt fukt inomhus, i en villa blir det kanske ett par ggr per dag.
Om man har problem med hög luftfuktighet, kan man ju sätta en pax fläkt i badrummet med luftfuktighetsstyrning och kallrasspjäll, blir ingen återvinning men man får förhoppningsvis bort mkt fukt, likadant går ju göra med spisfläkt om man nu är orolig, men då spar nog inte en ftx installation igen sig, det är väl mest om man är intresserad av att ha ett väldigt bra inomhusklimat som man mår bra av.
Dessutom i nybyggda hus bygger man in så mycket nya material som avger hälsoskadliga ämnen de första månaderna/året, allt från byggskivor till möbler, det kan vara bra med riktig ventilation då men min kompis som byggde nytt fick beskedet: FTX är inte värt pengarna så bygg inte det, det blir för dyrt av någon husleverantör för några år sedan.
Att bygga in nu i efterhand skulle ju bli betydligt krångligare, och nu mår hans små barn inte bra av att bo där tydligen.
 
patriklarsson skrev:
.
Att bygga in nu i efterhand skulle ju bli betydligt krångligare, och nu mår hans små barn inte bra av att bo där tydligen.
Skulle mer tro att det är något annat och inte avsaknaden av ftx som stör barnens välmående
 
Ang flexibla ljuddämpare och rengöring. Jag har haft vår ftx igång i ca 6 år. I tilluftskanalerna (där dämparna är monterade) finns inget damm el smuts alls. Allt fångas upp i F7 filtret innan. Så det där men rengöringskänslighet kan man helt glömma.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
largab man har ju oftare missljud i frånluftsdon än tilluftsdon, sen varför man skulle vilja ha bort missljud i kök, toalett m.m. förstår jag inte riktigt, i så fall har man troligen fel lufthastighet vid donen.
Lutte jag har inte sagt att det beror på avsaknaden av ftx, han trodde själv det berodde på för låg luftfuktighet och hade mätt upp det, något som isåfall borde bli bättre med ftx. Sen som sagt nya hus innehåller en massa kemikalier som inte är nytta att andas in, eller håller du inte med?
 
Patriklarsson: förstår inte din kommentar. Jag har bara dämpare på tilluftsdon. Där vill man ha det helt tyst. I dessa dämpare samlas inget damm och de behöver därför ej rengöras.
 
Jag är med på vad du skriver, men skrevs det inte tidigare att dämpare SKA sitta vid samtliga don? Det tolkade jag som även frånluft?
I lokaler som inte är bostäder finns också höga krav på låg ljudnivå men där sitter nästan aldrig dessa ljuddämpare?
Därför skrev jag att ljudnivån beror mkt på lufthastigheten. Så vad har ni för hastighet vid donen, är det inom 2-3m/s?
 
patriklarsson skrev:
...
I lokaler som inte är bostäder finns också höga krav på låg ljudnivå men där sitter nästan aldrig dessa ljuddämpare?
...
Menar du att det är lägre krav på frånvaro av buller i bostäder än i kommersiella lokaler?
Det tror jag inte på!


Ett 100 mm spirorör har 0,78 dm2 tvärsnitt.
Och till ett sovrum skall man tillföra 4 l/s luft per sovplats, så till ett "master bedroom" med en dubbelsäng blir det 8 l/s.
Då blir lufthastigheten strax över 1 m/s, om jag räknar rätt.
Det bör inte bli några större problem med ljud från ventilationen alltså.

(Själv kör jag med halva luftomsättningen, 80 m3/h på mitt 108 m2 hus.
Och ventilationen är dödstyst, utom naturligtvis i tvättstugan där FTX-aggregatet sitter)
 
Redigerat:
>> men skrevs det inte tidigare att dämpare SKA sitta vid samtliga don

Vad jag vet så finns det inga regler på var ljuddämpare behövs eller inte. Dvs det är helt frivilligt. Men normalt har man från-luft från kök/badrum/tvätt etc och där finns ju knappast något jättebehov av att det ska var knäpp-tyst.
Med ljuddämpare på till-luften så dämpas fläktljudet i tex sovrum (men det är inte lufthastighetsljudet som dämpas, det är ljud från fläktarna i aggregatet) samt att man minskar risken för överhörning mellan sovrummen (det ljudet måste passera 2 ljuddämpare då).
Och jag kör som KOW, lägre flöden än vad som eg föreskrivs.
Avseende "att tjäna pengar på FTX" så är min uppfattning att jmf självdrag så är FTX dyrare i drift (värme + EL), så det blir ingen vinst kr/månad. Den delen ökar med bättre ventilation, trots återvinningen.
Den stora vinsten är mycket bättre inomhusklimat.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
K.o.w, tror inte jag heller. Har lite siffror på ljudnivå:
Bostäder nattetid 30dBA
Kontor 40dBA
Konferensrum 35dBA
Lokaler ej kontor 45dBA
1m/s stämmer bra. Borde ej behövas denna ljuddämpare då! Har du det?

largab förutom överhörningproblemet borde en "riktig" ljuddämpare ev efter fläkt o ex irisspjäll räcka?
Jag reagerade eftersom jag aldrig träffat på dessa dämpare vid don. Så tkr inte det är vanligt!
 
Jag har 2 st "riktiga" (1.2 m långa) innan aggregatet också. Vad nu "riktiga" är.
Luft ljud skapas vid donen. Stor area, låga tryck (låga fläktvarvtal) är botemedlet mot det. Ljuddämpare tar bort ljud från fläktarna.
Undvik irisspjäll. De är effekttjuvar. Bättre att dimensionera rör rätt och sänka fläkteffekterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.