Hej,

vi kom överens med Team Boro om att vi ska använda vårt hus till visningar. Dessa visningar skall endast vara för seriösa kunder som fått kalkyl osv, vi ska inte ha någon flock utanför huset varenda vecka. Vi fick bastu och braskamin för detta. vet inte vad braskaminen med installation är värd, men bastun kostade som tillval 15,000:- . Braskaminen installerad o klar med skorsten o rubbet hamnar nog på ca 30,000:-
 
Vi fick avdrag på priset med 15000 kr för tre visningar. Vi fick detta som en separat bilaga i kontraktet.
 
Vår säljare på Smålandsvillan sa att de skulle måla garaget åt oss mot någon visning. Vet inte exakt hur och när, och det är inget skrivet. Var bara i förbifarten vi talade om det, men vi tyckte det lät ok. Har varit på visning hemma hos någon i en Smålandsvilla i helgen, och det såg ok ut när vi gick! ;) Säljaren var med hela tiden.

Som rekomendation kan jag ju tillägga att barnen, om ni har några, skall ställa undan leksakerna noga. Ett alltför inbjudande lekrum kan vara en frestelse för mycket för små klåfingriga barnfingrar. (Har jag erfarit. ::)) Visserligen gör det kanske inte så mycket, men personligen skulle jag inte vilja att någon kom och pillade på barnens privata saker. Bara en känsla.
 
Hej

Vi skulle få lite extra tillbehör till vårt Myresjöhus om vi tillät visning "någon söndag". Tyvärr lämnade de huset i så dåligt skicka att de inte längre var intresserade av någon visning.

De ersättningar som nämns i inslagen verkar rimliga.

 
BaraMGU skrev:
Vi skulle få lite extra tillbehör till vårt Myresjöhus om vi tillät visning "någon söndag". Tyvärr lämnade de huset i så dåligt skicka att de inte längre var intresserade av någon visning.
Fick ni huset i så dåligt skick att Myresjöhus inte var intresserade av att ha det som ett visningshus!? Borde inte alla nybyggen vara bra? Det är ju ert hus! Eller har jag fattat fel?

Kanske är det så att husföretagen bygger bättre om även de själva vill det ska vara bra för att kunna visa upp det, även om jag tycker det verkar konstigt att de skulle bygga mindre bra i andra fall....
 
BaraMGU skrev:
Hej

Vi skulle få lite extra tillbehör till vårt Myresjöhus om vi tillät visning "någon söndag". Tyvärr lämnade de huset i så dåligt skicka att de inte längre var intresserade av någon visning.
Vore jag du skulle jag hota Myresjöhus med att ordna egna visningar... ;)
 
BaraMGU, kan du exemplifiera vad Myresjöhus gjorde (eller rättare sagt INTE HAR GJORT) som fick dom att inte vilja använda ert hus som visningshus?
 
Kan man verkligen begära 25000kr för visning av huset under en helg? Vi bygger ett Älvsbyhus i en medel stor stad. De har erbjudit oss 3000kr för visning under en helg. Vad är rimligt att få?
 
3000 kr/timme är på tok för lite.
Är Älvsbyhus inte berädda att betala mer, så har dom inget intresse av av visningen!

Du kommer antagligen ha mycket folk som kommer ströva in i huset. Det kommer bli slitage, allt ifrån repor på golv, smuts och märken på väggar osv. 3000kr kommer inte att kunna ersätta detta.

Jag tycker, ifall ni är intresserade av att ställa upp med ert hus som visningshus, ska avtala om ett antal visningar under ett par månader.

Som ersättning ska ni dels ha en kontantersättning, dels utbyte av parkettgolv och omtapetsering vid behov.

Nej, sälj er inte för billigt, för så roligt är det inte att ha främmande personer "snokande" i huset.

 
Jonne skrev:
25 000 kr för en helgvisning är inte rimligt att begära. Allt beror ju givetvis på hur utgångsläget ser ut, men 3000 kr är ändå ganska bra för en helg visning.

(ca 4 timmar per dag * 2 = 8 timmar = 375 kr per timme)

Inte så dåligt ändå tycker jag i alla fall!!.
Det tycker jag !!

Komihåg varför leverantören vill ha husvisning = sälja fler hus. Om du har öppet hus en helg 4h varje dag finns det risk att det (i Värmland.....) kommer 200-300 personer (i Stockholm kan man ju bara gissa hur många som kommer). Lyckas man med hjälp av visningen sälja ett hus = hur mycket är inte det värt för husleverantören ???

Summan 3000:- tycker jag är löjlig. Aldrig en husvisning för 3000:- i vårt kommande hus, då kan det lika gärna vara.
 
Laban: Vi bygger i Karlskrona :D
 
Vi har ett muntligt avtal med husleverantören om att vårt hus ska bli visningshus. Det innebär inte att 300 pers åt gången ska komma och kolla utan att enstaka personer får komma på besök. De ska då pratat med säljaren och vara väldigt intresserade av just den husmodellen som vi har.

Att vem som helst och hur många som helst kan komma är helt uteslutet. Det skulle jag aldrig gå med på!
 
Oj, muntligt avtal. Att ni vågar?

Vilker ersättning får ni för detta? och vilken husleverantör är det fråga om.

Jo, jag är lite frågvis, men ju mer fakta vi får fram desto bättre hjälp har vi.

 
Ja vi vågar, det är ju de, Eksjöhus, som kan förlora på det. "Näää... det har vi aldrig bestämt" ;)
Vi har fått diverse saker till huset "gratis" i utbyte mot att vårt hus ska vara visningshus. Vi kommer alltså inte få något ersättning vid varje visning.

Enligt säljaren blir det inte tal om så många visningar per år, så vi kommer nog stå ut :) Och vi kan alltid säga ifrån ifall vi inte kan eller har lust just då.

Schysst avtal tycker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.