Jag ska skära ett hål i botten på en rundkolv, en sådan man hade på kemin i skolan. Har funderat men inte riktigt kommit på hur jag ska göra. Är det någon som har gjort något liknande tidigare som kan komma med lite tips?
Jag har läst lite om att skära i böjt glas men då ska man börja med att skära på insidan först och det blir lite knepigt i en rundkolv.
 
C
Bara det inte är härdat glas så borde det gå bra. Vill minnas att jag sett recept på någon sorts "glödstift" som man kan använda för att smälta sig genom glaset.
 
Ok. Vet inte om det är härdat glas. Är det helt kört då? Jag har funderat på om det går att borra också. Ska leta om jag hittar ett recept på "glödstift". Borde ju bli runda och fina kanter av det direkt.
 
C
Vad jag har läst går det inte att bearbeta härdat glas alls...
Googlade lite på det där med glödstiftet men hittade inget tyvärr. Var nog från någon gammal kemiexperimentbok från tidigt 80-tal. Någon annan här kanske har mer info?
 
Det brukar vara borosilikatglas i kolvarna. Det är inte härdat såvitt jag vet. Använd en dremel med diamantklinga så bör det gå bra, vill du vara på säkra sidan så ha kolven nedsänkt i vatten så det precis täcker. Då minskar du vibrationerna och risken för haveri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.