Hej

Jag har sen sommaren 2013 bott i ett hus från -48.
Den förra ägaren installerade jordfelsbrytare och jordade uttag.
Nu när jag engagerat mig i elen så har jag upptäckt att två uttag (ett i sovrummet och ett i vardagsrummet) in är ojordade trots att andra uttag i samma rum är jordade.
Om man haft en firma hemma för att jorda uttagen så borde väl firman ha sån kunskap att man inte lämnar några uttag ojordade?
Kan man på något vis kräva av firman (om jag får fatt på vilken det var) att de kommer och slutför arbetet?

Under tiden, ska man plugga (med petplugg) de uttag som inte är jordade tills vidare?

Tack för svar!
Chrille
 
Du kan nog inte kräva något från en elfirma som du inte har gjort affärer med.

Förr var det vanligt med blandat jordade och ojordade uttag i samma rum,
t. ex. i köket.

Det är inte farligt på något sätt i sig,
förutsatt att apparater anslutna till de jordade och de ojordade uttagen hålls åtskilda.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är inte farligt på något sätt i sig,
förutsatt att apparater anslutna till de jordade och de ojordade uttagen hålls åtskilda.
Du menar ungefär att det är ofarligt så länge man inte använder uttagen? ;)

Att ha jordat och ojordat i samma rum ÄR farligt, det är därför det inte är tillåtet.
 
injonil skrev:
Du menar ungefär att det är ofarligt så länge man inte använder uttagen? ;)

Att ha jordat och ojordat i samma rum ÄR farligt, det är därför det inte är tillåtet.
Det hela beror på konfigureringen av dom anslutna apparaterna i uttagen. Om man bara ansluter dubbelisolerade apparater (med ojordad kontakt, klass 2) i dom ojordade uttagen så kvittar det säkerhetsmässigt att jorden saknas i uttagen. Det blir farligt först när en jordad apparat (med jordfel) ansluts till det ojordade uttaget samtidigt som man kan komma åt något som är jordat.

I ovanstående felfall kommer en jordfelsbrytare (som matar ojordade uttaget) att lösa ut om felströmen överstiger JFBns värde.

Nej! Jag förespråkar inte blandade uttag, jag förespråkar jordade uttag rakt igenom. Jag förespråkar även JFB som extra skydd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Svårt att du ska visa hur allt gått till nu i efterhand, firman kanske inte fick slutföra för beställaren exempelvis. Kolla om där är framdraget gul/grön jordtråd till de ojordade uttagen. Kolla eller mät även så jord finns hos de jordade uttagen, kör gärna jordfelsbrytartest.
Det är inte klass II uttag då, kolla i så fall att jord är framdraget ändå? Rumsavgränsning otydlig? Foto?
 
Två såna här uttag borde göra det säkert och riskfritt.
V_gguttag_Schneider.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
injonil skrev:
Du menar ungefär att det är ofarligt så länge man inte använder uttagen? ;)
...
Nej, du läser nog lite slarvigt.
Jag skrev
Det är inte farligt på något sätt i sig,
förutsatt att apparater anslutna till de jordade och de ojordade uttagen hålls åtskilda.
Och naturligtvis stoppar man inte jordade kontakter i ojordade uttag.
Varför är det ens möjligt? Att göra tvärt om är ju omöjligt.
 
Därför att det inte innebär någon fara. :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är ju sant, delvis, att det gäller att hålla isär apparaterna, men det duger inte :( Reglerna (de gamla reglerna) talar om ett avstånd mellan uttagen som en metod att säkerställa detta (minst 2.5 meter). Annars skulle ju ett jordat + ojordat uttag få monteras precis intill varandra!

För det andra säger samma regler att om man trots allt skulle nå mellan flera "jordade" apparater i rummet, då ska uttagen jordas. Detta innefattar även apparater anslutna i samma uttag vad jag förstår.

För det tredje gäller att den del av rummet som har ojordade uttag är isolerat - att golv och väggar (fortfarande) är av isolerande material. Man ska kunna ta i en levande fas utan minsta pirr i tårna.

Nu är det näpperligen någon fara på taket här. Se bara till att undvika apparater med jordad stickpropp i dessa ojordade uttag.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ok, så länge jag inte använder apparater med jordad stickpropp i det ojordade uttaget så borde jag vara säker.
Nu har jag från den förra ägaren fått namnet på den firma som utförde installationerna. Det är väl rimligt att jag frågar om det fanns en tanke bakom att lämna några uttag ojordade?

Finns det en möjlighet att eftersom huset är från -48 så går det inte att jorda vissa uttag?

Jag har även ett jordat uttag i garaget och jag behöver fråga om det uttaget löper under jordfelsbrytaren i huset.
 
För att kontrollera om uttaget i garaget ligger under jordfelsbrytaren så slår du av jordfelsbrytaren och ser om det finns ström i uttaget. För det behövs ingen elektriker.
 
Nej, du behöver inte fråga vilka uttag JFB tar om det är det du undrar över, detta kan du enkelt kontrollera själv.
 
Mycket handlar om vad elfirman har gjort för jobb.. Har firman gjort allt eljobb eller bara monterat jfb. Som skrivets tidigare så bör man kolla om jord är framdragen eller om det bara handlar om at han bytte till petskyddade uttag och dom jordade bara låg i den stora varukorgen på " Biltema , Jula e.t.c.). Kolla gärna i vanliga rum genom att lyfta på kåpan och kolla att det finns kabel på alla anslutningarna t.ex brun,blå, gul/grön
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Chrilletuff skrev:
Finns det en möjlighet att eftersom huset är från -48 så går det inte att jorda vissa uttag?
Ja, det finns det tyvärr. Det beror på hur det ser ut i rör osv. Det *kan* hända att vissa ledningar (särskilt om de är original) har beckat fast så att de är hart när omöjliga att få ut, och då är det trist. Sedan så kanske vissa rör är genomspikade, har blivit bockade vid annat arbete, eller har halkat ur dosorna. I alla dessa fall så är nästa steg i så fall att antingen öppna väggarna, eller att försöka dra nytt någon annan väg.

MEN, det behöver inte vara så, men risken finns.

Sedan så finns de vissa som hävdar att eftersom det rör sig om metallrör, så skulle det vara OK att dra ny ojordad kabel eftersom det i så fall skulle vara underhåll, vilket är tillåtet, men se att uppgradera med en jord, det skulle *inte* vara OK, eftersom det i så fall skulle falla under renovering/ombyggnad och då måste de nya reglerna följas (och dessa tillåter inte bara en isoleringsbarriär). I så fall så skulle man behöva dra isolerad kabel i rören, och det går inte. (Utom i några speciella undantagsfall).

Det är min övertygelse att vi kan lämna denna åsikt därhän. Dock skall man naturligtvis vara på sin vakt när man drar ny FK i gamla B- eller pansarrör, om man har otur så kanske man skadar isoleringen på någon grad, så att "megga" (dvs isolationstesta) samtliga kablar när man dragit dem är en bra idé, så att man inte har t ex spänningssatt en dosa.
 
Nej Lars Stefan, vi kan inte börja säga att saker inte går att utföra i tid och otid bara för det är aningens besvärligare än vid första anblicken, då skulle detta börja sättas i system.
Så nej, man har inte valt lösningen för att det inte går att jorda, möjligen att det var lite besvärligt och jobbeställaren inte ville ha utanpåliggande kabel elller fräsa in nya rör i väggarna. Eller okunskap. Eller så är det helt rätt, svårt att veta utan bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.