Jag har fått möjlighet att komplettera min vedpanna med en luft/vattenpump och undrar lite över de problem och lösningar som kan uppstå. Idag har jag enbart en vedpanna på 25 kw med 2 m3 ackumulatortankar inkopplade. Denna anläggning fungerar bra men när vi åker bort är det ingen värme i huset när vi kommer hem, känt problem. Vi vill gärna ordna detta och kan få en l/v pump mer eller mindre gratis, vilket ju alltid är gott. Vid samtal med vvs kunnig säger han att man måste sänka gradantalet i laddomaten, från 82 till 62 eftersom LVpumpen ger max 65 gr . Frågan är , ska man göra detta och sänker vi verkningsgraden i vedpannan då? Eller kompletterar man med en extra laddomat för bara LV pumpen? Andra lösningar? Nån som har erfarenhet från liknande installationer? Jag vill vara påläst inför kontakt med VVS installationen. Tacksam för hjälp.
 
Koppla värmepumpen så att den inte går via laddomaten. En värmepump är mest effektiv om den får producera så låg temperatur som möjligt. Även 62 grader är för mycket.
Låt den göra precis så ljummet vatten det krävs för att hålla huset hyfsat varmt (frostfritt?).
 
Hmm.

Ska du verkligen ha värmepumpen att värma upp dessa 2 kubik?

Jag har ju råkat investera i en värmepum samt en ska smart tank, CTC Eco Zenith, som även innehåller värmepatroner och lite annat gott. Sen har jag en laddomat kopplad på min vedpanna. Värmepumpen jobbar bara mot dom 500 l i min Zenith men när pannan kommer igång så kopplas även min stora tank in och jag får 1,5 kubik till.

Sen har jag ju golvvärme i hela huset så jag behöver ju aldrig låta pumpen komma upp över 50 grader, om inte frugan ska bada...
 
Jag har ingen aning om hur man bör göra på bästa sätt, råkar bara ha 2 m3 acktankar idag. Ska man sätta in en separat ack för LVpumpen? Med separat laddomat? Vi har inte för avsikt att värma vatten på den, har en utmärkt luftvärme driven vvberedare, men den har möjlighet att ansluta extern värmekälla. Själva värmecentralen är belägen 10 m från bostadshuset med kulvert från verkstad till villan.
 
Men fråga två firmor om lösning för att få lite nya tankar att fundera på.

Kanske det går att fixa en smidig styrning så att värmepumpen inte jobbar med så stora volymer samt att den inte jobbar när pannan är aktiv.

Jag förutsätter att andra leverantörer finns för liknande produkter http://www.ctc.se/product/ctc-ecologic-family/
 
absolut ska jag fråga olika leverantörer, för att få en bild över lämplig lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.