Hej,
Jag tänkte byta ut en befintlig äldre Vadsbo DU 250 dimmer som bara klarar glödljus och halogenljus
mot en Vadsbo LD220 dimmer som klarar LED och dimmbara lågenergilampor.
Jag tycker att det inte borde vara så svårt att man behöver ta dit en elektriker och betala 2000sek + material för att få två st dimmrar monterade. Jag styr dagens dimmer med en återfjädrande tryckkontakt.
Någon som kan hjälpa mig eller blir det att ta fram plånboken?
Bifogar en PDF som beskriver problemet.

MVH//Diod
 
Du behöver identifiera varje ledare, vilket torde vara ganska enkelt om du ser var de är inkopplade idag. Färgerna säger ingenting om detta. Men då det finns en röd ledare med i bilden vill jag rekommendera att du anlitar en kunnig person, det kan blir farligt annars då den kan ha misstagits för att vara skyddsjord. De kopplingsschema du har är dessutom så tydliga de bara kan bli - du kan inte få bättre svar. Du måste ju själv förstå hur det ska kopplas, inte blint lita på vad någon annan säger.
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
Tack för svar.
Ja du har nog rätt.Varför chansa när det kan gå galet. Läste din text angående inkoppling av spisar då jag har en utmaning med det i sommarstugan.Det är bara att inse att man får anlita en elektriker i båda fallen.

Bo.Siltberg skrev:
Du behöver identifiera varje ledare, vilket torde vara ganska enkelt om du ser var de är inkopplade idag. Färgerna säger ingenting om detta. Men då det finns en röd ledare med i bilden vill jag rekommendera att du anlitar en kunnig person, det kan blir farligt annars då den kan ha misstagits för att vara skyddsjord. De kopplingsschema du har är dessutom så tydliga de bara kan bli - du kan inte få bättre svar. Du måste ju själv förstå hur det ska kopplas, inte blint lita på vad någon annan säger.
//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.