Äntligen så har vi fått JA på vårt bygglov, så nu kommer det att hända saker framöver. Trodde nästan inte det var sant när brevet kom från kommunen i går.

//Veronica
 
Verran skrev:
Trodde nästan inte det var sant när brevet kom från kommunen i går.
>:( ...och det meddelar du inte förrän idag? ??? :-/ ;D
:D GRATTIS! :D
... och lycka till! ;)
 
Grattis vad kul!!! Tittade på din sida, tomten ser verkligen toppen ut! Ligger någonstans relativt långt söderut i landet misstänker jag?

Lycka till! :D
 
Ja tomten ligger i Blekinge skärgård så det är ganska mycket söderut :))

//Veronica
 
Verran skrev:
Ja tomten ligger i Blekinge skärgård så det är ganska mycket söderut :))
Närmare bestämt vid Nättraby inte långt från Karlskrona. ::) :D
/ Immobil i Sveriges Trädgård. ;)
 
Grattis!!! :D. Vi fick också JA nyss. Vet hur känslan känns ::)
 
Som jag skrev för ca en månad sen så fick vi vårt bygglov klart, vi har haft byggsamråd med kommunen och allt är klart, huset har vi fått leverans datum på och entreprenad firman har börjat gräva för grunden.
I fredags fick vi reda på att det kommit in överklagan till länsstyrelesen, vårt bygge inkräktade på deras sjöutsikt.
Vi har placerat huset efter alla konstens regler, vi har utsiktservitut som gör att vi själva är begränsade i vart huset kan placeras på tomten.
Överklagan har kommit in långt efter bygglovet vunnit laga kraft (21 Sept).
Överklagan kom in i fredags 6 okt.
Nu till min fundering kommer de någon vart med detta?


Mvh
Veronica

 
Nej inte om överklagandetiden gått ut och om de anses fått informationen om lovet i laga tid.

Har de yttrat sig om lovet innan eller varit involverade på något sätt?
 
Det har begärts ut papper på bygglovet innan det gick igenom. Om det är samma personer som har överklagat som har begärt ut hanglingarna så har de haft god tid på sig. Vi lämnade in bygglovet i mitten av Juli och de begärde ut papper innan Juli slut har jag för mig.

Någon yttran har vi inte fått innan bygglovet gick igenom det har varit tyst som i graven...!
 
Det som nu är ert problem är ju att överklagan kan ta tid att behandla, oavsett hur omotiverad eller formellt felaktig den är.

Jag kan tänka mig att dom får problem att få bifall på sitt överklagande, dels för att dom kom in sent, dels för att skälet om skymd utsikt knappast är ett formellt korrekt hinder för bygglov.

Det ni ju nu kan göra är att börja bygga på egen (liten) risk ialla fall. Det kan ju få det positiva resultatet att grannen kanske inser det lönlösa i sitt agerande och åtminstonde inte driver saken ännu längre. Om ni däremot avvaktar beslutet, så har ju grannen vunnit till hälften. Han ser då att han kan fördröja ert bygge med 1 eller 2 år för varje instans han överklagar till. Då kommer han troligen att fortsätta sina överklaganden.

Tag kontakt med en jurist som kan göra en bedömning av vilken risk ni tar om ni fortsätter ert bygge. Jag tror att den är minimal. Ett bra ställe att börja är ju villaägarförbundet www.villariks.se som ger gratis rådgivning till sina medlemmar. Dom bör antingen kunna ge ett klart besked eller hänvisa till en advokat med lämplig inriktning (om frågan inte är helt solklar).

Fast det kanske bästa tipset: Om ni inte redan har haft kontakt med grannen, så tag en kontakt, stålsätt er så att ni kan hålla lugnet oavsett vad som händer på mötet. Det KAN ju faktikst vara så att det finns ett missförstånd. Grannen kanske inte inser vilka placeringsbegränsningar ni har på tomten, tycker att ni inte tagit någon hänsyn eller liknande. Har ni tur så kanske det går att lösa upp situationen. men på ett sådant möte tror jag att dte är oerhört viktigt att inte släppa till någon information om era planer för hur ni skall hantera överklagandet. Ex om ni tänker bygga iallaf fall, eller att ni kontaktat advokat osv. Allt sådant kan hjälpa grannen att ta till motåtgärder.
 
En sak till:

Försök att ta reda på om det var den överklagande som tog ut information, om informationen skickades med post från kommunen så bör det gå att få reda på vem den skickades till. Det är bevisning som kanske inte kommer fram om ni inte skaffar fram den själva.
 
Calle Anka skrev:
Nej inte om överklagandetiden gått ut och om de anses fått informationen om lovet i laga tid.

Har de yttrat sig om lovet innan eller varit involverade på något sätt?
De har inte yttrat sig om lovet innan, ej hellar varit involverade eftersom deras fastighet ligger långt ifrån våran.

De skickade överklagan till Länsstyrelsen direkt så där har de gjort fel, det ska skickas till kommunen när man ska överklaga och de i sin tur skickar det vidare till Länsstyrelsen. De fick del av beslutet den 7 sept och överklagan kom in den 26 Sept.


Deras överklagande bygger på att när de köpte deras hus i (vinter 2005) inte visste att det skulle bebyggas något framför deras.

(För att beskriva läget på tomterna från deras hus så är det en liten grusväg, tomt 1 ombebygd med massor av fyll på ca 1-1,5m på, tomt 2 bebygd i sommar, tomt 3 bebygd sedan 50-talet och tomt 4 som då är våran, riktiningen på alla tomter är söder).

Till saken hör att på våran tomt har det funnits ett förhandsebesked som är daterat i sept 2003, det vi har gjort är en ändring av husets utseende inte placering.

De hävdar att deras utsikt helt går förlorad nu när vi ska bygga och sen klagar de på byggnationerna på tomt 2 i deras överklagande om våran fastighet.´
Vilket inte alls har med våran fastighet att göra alls.


//Veronica




 
Eftersom överklagan kom in inom de tre veckor som finns till förfogande så har det skett i rätt tid.

Förvisso har det skickats till fel mottagare men det förändrar inte saken.

Ett förhandsbesked är bindande i två år och har bygglov sökts inom den tiden (alltså senast den 31 augusti) är kommunen utifrån egna intressen bunden av förhandsbeskedet. Ett förhandsbesked är bindande för kommunen när det gäller i första hand lokaliseringen men även placeringen men bygglovsfrågan i detalj bedöms först när själva bygglovet söks.

Med klagomålet på byggnationen på tomt 2 vill de kanske visa att alternativ inte finns för dem att få utsikt.

Lycka till! :) :) :)
 
Nu har Länsstyrelsen varit ute och tittat på vår tomt i Tisdags och kollat hur utsikten blir störd för de som har överklagat.
Idag Torsdag kom deras beslut och de lämnar ärendet utan bifall!!!!!!!!!!!! Så fort gick det och man kan knappt tro att det är sant. ;D


//Veronica
 
Bara att gratulera, och hoppas att grannen inte fortsätter med andra instanser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.