Hej alla glada bastubadare och byggare
Min man håller på att bygga om bastun i vår villa, vi har (hittills) varit överrens om det mesta men nu har vi blivit oense. Han tycker att det är självklart att det ska vara panel på väggen och jag vill ha kakel. Så jag tänkte höra om någon eller gärna flera förstås har lust att delge oss lite synpunkter på vad man ska ha på bastuväggen.

När jag har sökt här på forumet har jag hittat några som har kakel på väggarna och även sett någon bild och det ser ju himla snyggt ut (Vilket är mitt första argument förstås). Sen tycker jag att (furu) panel blir så gulnad och trist med tiden men man kanske kan behandla panelen så att den inte blir lika sjaskig? Kakel är ju himla enkelt att hålla rent också.

Hans argument är att det är mycket besvärligare att kakla än att spika panel (åsså får han ju inte använda sin fina spikpistol) men jag tänkte att jag skulle kunna göra det (kakla alltså) så slipper han. Sen menar han att det tar längre tid att värma upp bastun med kaklet, men då borde det väl hålla värmen bra också? Han menar också att det blir mycket torrare i en bastu med kakel istället för panel. Till sist finns förstås argumentet att kaklet blir torrt, men det löser man ju med ryggstöd förstås.

Så vem håller ni på?
 
Det ska vara granpanel förstås och inte furu, lär ju bli rätt kletigt på väggarna annars gissar jag. Sen finns det väl alternativ till gran, al och asp men det är ju ganska mycket dyrare. Håller sig asp och al snyggare än gran blir min nästa fråga då.
 
Smaken är som baken :) Tycker personligen att en traditionell bastu skall ha panel eller slammade stenväggar, men visst är det snyggt med kakel. Varför inte en kompromiss? Sätt någon vägg kakel och resten panel. Du måste inte heller ha granpanel. Tex al har en helt annan färg. Se:

http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/bastu.html
 
hur kul blir det att luta sig mot en varm kakelvägg i bastun ?
för riktig bastufeeling ska det vara panel, men sen beror det ju på hur varmt man har, finns ju många som bara har agget igång utan att ens kasta vatten.
 
Jo. I riktig "finnbastu" kastar man vatten på väggarna som sedan avger detta som fuktighet.
 
Självklart får man bygga schyssta ryggstöd så man inte bränner sig. Och jo vi badar bastu med ordentlig värme och med vatten på både aggregat och vägg (rätt liten mening med bastu annars väl?). Det är väl det med luftfuktigheten som jag är mest tveksam till, därför skulle det vara kul att höra från nån med kakel i bastun om det blir väldigt torrt.
 
Tjena
Jag personligen föredrar granpanel. En bekant har kakel i sin bastu och jag måste säga att det ser väl ok ut men den blir väldigt varm (bättre överledningsförmåga i kakel än trä), det blir torrt i bastun samt att det är väldigt lätt att det blir sprickbildning om man kastar kallt vatten på kaklet i och med att spänningarna i materialet blir för stora. Min röst faller således på panel av gran.
 
jag skulle inte tveka, möjligtvis kakel/klinker på golv, men i övrigt trä, med några snygga spottar, eller ledbelysning i taket.
 
AndersG skrev:
Smaken är som baken :) Tycker personligen att en traditionell bastu skall ha panel eller slammade stenväggar,
Slammande stenväggar låter intressant eftersom jag skall bygga i lättbetong. Jag har placerat bastun i ett av husets hörn, så två väggar är ytterväggar och en är innervägg (även den i lättbetong). Den fjärde väggen kommer att gå mot resten av badrummet och kommer väl att bli i glas eller något annat lämpligt material.

Innebär det att det kan bli en trevlig bastu utan att man gör något särskilt med väggarna som alltså redan är putsade i "gipsputs"? Hur känns en sån vägg att luta sig emot när den är varm, eller skall man montera ryggstöd?
 
gipsputs och fuktig rum är kanske inte den bästa kombination. En vanlig puts klarar sej bättre, tror jag. Ryggstöd brukar man ha för komfortens skull .
gaia
 
jag tycker ockås att gran/furu är otroligt trist att ha i en bastu. både färgen & fräsningen på panelen käns omordern.

själv valde jag asp panel, den har en snyggare färg & snyggare fräsning
 
zachris skrev:
Slammande stenväggar låter intressant eftersom jag skall bygga i lättbetong. Jag har placerat bastun i ett av husets hörn, så två väggar är ytterväggar och en är innervägg (även den i lättbetong). Den fjärde väggen kommer att gå mot resten av badrummet och kommer väl att bli i glas eller något annat lämpligt material.

Innebär det att det kan bli en trevlig bastu utan att man gör något särskilt med väggarna som alltså redan är putsade i "gipsputs"? Hur känns en sån vägg att luta sig emot när den är varm, eller skall man montera ryggstöd?

Skall bygga precis likadant (tre stenväggar och en glas). Frågan är väl också om det tar för lång tid att värma upp om man inte har isolering och panel?
 
CarMan skrev:
Jag har inte en hel glas vägg, man jag har en vägg som till största delen har ett fönster.
Asp panelen gulnar inte som furu gör, utan den håller samma färg.
Läckert! Det är något i den stilen jag ser framför mig när jag tänker på bastun - fast ännu mer glas :) Precis som Byggarebert är jag lite rädd för att man kanske inte kan ha det med tanke på att det kanske läcker för mycket värme.

Är det förresten glas eller någon slags plast man använder sig av till genomskinliga partier (dörrar, fönster) i bastun?

Byggarebert, tänkte du köra slammade/putsade väggar i din bastu?
 
dörren är 8mm härdat & tonat glas fönstrena är 6mm härdat & tonat glas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.