Har precis anslutit mig till det lokala stadsnätet...
Om man bortser från anslutningskostnaden, så är månadskostnaden är 60kr .. är detta en normal kostnad?

En kompis som anslutit sig via en lokal fiberförening på landsbygden skulle bara behöva betala 100kr/år.. !

I jämförelse så blir mina 60kr/mån väldigt dyra...
 
Och jämfört med vår som är 150:- i månaden så är din billig.
 
Tycker kostnaden verkar normal.

Ofta verkar stadsnäten ligga kring 50:- / mån för drift & underhåll av nätet. Ligger avgiften betydligt högre så kan det bero på att man subventionerar anslutningskostnaderna med högre månadsavgifter.
 
125kr/mån ingen anslutningsavgift kör kommunen med här.
 
Slim_ skrev:
125kr/mån ingen anslutningsavgift kör kommunen med här.
Låter som Mönsterås, när första villan kopplades in på fibernätet -07 (-04 började slangar för fiber att läggas samtidigt som tex fjärrvärmen drogs) så låg anslutningskostnaden på ca 11000kr men ingen månadskostnad, men häromåret så togs det beslut på att anslutningsavgiften skulle utgå och ersättas med en månadskostnad på 125kr.
 
Jag betalade 17900 kr i anslutningsavgift. Ingen månadsavgift.
 
peroande skrev:
Jag betalade 17900 kr i anslutningsavgift. Ingen månadsavgift.
Då kan du räkna med att stadsnätet finansierar drift och underhåll genom en kickback från tjänsteleverantörerna i nätet istället. Så på ett sätt eller annat så får du betala detta.
 
Självklart betalar jag det indirekt via mitt abonnemang, men den dagen jag väljer att inte använda fibern har jag ingen löpande kostnad för den.
 
Demmpa skrev:
Låter som Mönsterås, när första villan kopplades in på fibernätet -07 (-04 började slangar för fiber att läggas samtidigt som tex fjärrvärmen drogs) så låg anslutningskostnaden på ca 11000kr men ingen månadskostnad, men häromåret så togs det beslut på att anslutningsavgiften skulle utgå och ersättas med en månadskostnad på 125kr.
Stämmer bra det, lockar väl lite fler att haka på när det inte blir en stor klumpsumma. Fibern har ju tyvärr inte hittat hela vägen till södra Blomstermåla än :/
 
Och vi fick niten då, hög månadsavgift och anslutningsavgifter.

Våran anslutningsavgift är 15.000:-. Hur ser era ut?
 
24.900:- i anslutning
40:- i månaden
 
9900:- anslutning om man hade färdig kanalisation med fjärrvärmen...och det fanns det här..
60kr mån som skrevs i början....verkar vare sig ligga dyrt eller billigt till då.....
 
125kr/mån och 4500 i anslutning om man beställer det när de kör "hela området" annars 18 000 i anslutning och ändå samma månadsavgift. Gäller i Halmstad :). Låter billigt hos dig :)
 
Falun. 40kr/mån, 20000 kr anslutning (17500 efter ROT).
 
Det finns ett stort antal olika upplägg för hur man lägger upp verksamheten i en fiberförening.

I de fall där föreningen tar in hyra från kommunikationsoperatören eller tjänsteopertörerna behövs ofta inte någon nätavgift. Detta betyder dock inte att kostnaden har försvunnit, den är istället inbakad i tjänstepriserna.

Att jämföra installations-, tjänste- och nätkostnader är tämligen meningslöst om man inte slår ut dem över en längre tid, säg 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.