Vi funderar på att bygga hus om ett par år och jag vill gärna ha ett smart hem.

Finns det idag någon husleverantör som erbjuder någon form av hemautomation? Dvs kan man få detta som tillval vid köp av ett nyckelfärdigt hus? Eller måste man ta det vid sidan om och lösa det själv?
 
Vad jag vet så har jag inte sett detta någonstans. Men jag tror inte att det är några problem att få med det i planeringen. Blir elektrikern som får mer jobb och det blir ju då att det ska till på hans ritningar.

Vad är nu ute efter för funktioner?
 
huggan skrev:
Vad jag vet så har jag inte sett detta någonstans. Men jag tror inte att det är några problem att få med det i planeringen. Blir elektrikern som får mer jobb och det blir ju då att det ska till på hans ritningar.

Vad är nu ute efter för funktioner?
Jag är främst ute efter att kunna styra belysning via scenarion: "hemma", "borta", "sova" etc. Kunna styra belysning beroende på sol-uppgång, -nedgång eller väder.

Kanske kunna sänka värmen när man är borta. Kunna övervaka elförbrukningen. Gärna koppla på ett larmsystem, exempelvis tända lampor om larmet går. Kunna öka minska ventilation beroende på temp, luftfuktighet.
 
Bara? Du tog just nu med ungefär allt utom handla det som fattas i kylskåpet :)
 
Bannsgard skrev:
Vi funderar på att bygga hus om ett par år och jag vill gärna ha ett smart hem.

Finns det idag någon husleverantör som erbjuder någon form av hemautomation? Dvs kan man få detta som tillval vid köp av ett nyckelfärdigt hus? Eller måste man ta det vid sidan om och lösa det själv?
Se till att få med det i avtalet från början när du beställer huset. Väljer du att avtala med elektrikern i efterhand så kommer det med stor säkerhet att stå dig riktigt dyrt. Det beror på att du i det lägen inte kan välja någon annan elektriker än den kontrakterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.