Hej

Vi införskaffa vår fösta villa i våras och hittar ibland saker som man undrar är rätt gjorda. Huset är en enplansvilla byggd -91. Nu när det är lite kyligt ute så är det ganska kallt inne även om värmepumpen går ganska bra (IVT 490 värmekurva 4,7). Lurar på om man missat isolera runt fönstren efter det att larm sattes in då det drar ganska kallt. Bytt tätningslist och märkte att det var tunt med isolering. Skall man stoppa in isolering enligt bilden nedan? Idag är det tomt tills ångspärren och sedan är isoleringen som ligger under ytterpanelen.

dreva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man drevar normalt inte det utrymmet. (Smygen).
 
Varför inte? Att dreva där det drar är väl sällan bortkastat? Dessutom stoppar det väl alltid någon fluga eller guldögonslända.

Jag är inte petig med mycket men mycket petig med drevning: därför att det gör nytta, så här års med kallt ute känns det direkt (inbillar jag mig iaf). Lika bra att passa på innan listen åker upp!
 
Mikael_L
Har du öppnat fodren och upptäckt ett sådant odrevat utrymme är det väl mest bara smart att peta in lite drev där.
Gör ingen skada, men kan göra lite nytta.
 
Drar det i smygen är det hål i drevningen runt fönstret. Det skall ju vara tätt mellan karm och stomme. Men som sagt det skadar inte, men normalt så drevar man inte där.
 
OK, slänger in lite och ser om det slutar dra. Tack för svaren
 
jlsys skrev:
OK, slänger in lite och ser om det slutar dra. Tack för svaren
Mellan karm och vägg, in mot rummet, ska det vara lufttätt. Anledningen är att det är lättast att göra det lufttätt där. T.ex. med bottningslist + fog eller med tejp. Därför behöver man inte dreva mellanrummet som du fotat.

Har du t.ex. ett undertryck i huset och nya täta fönster behöver du ta in ny och frisk luft via kontrollerade former som t.ex. ventiler i fönster eller vägg. Inte genom isoleringen runt fönstren som det lätt blir om man bara drevar runt fönster och hoppar över diffspärr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.