Som helt ny här börjar jag direkt med att fråga, om ni med lite mer erfarenhet skulle vilja ge mig lite synpunkter på min planlösning. Den översta ritningen är som det ser ut nu och den nedersta hur jag har tänkt mig en förändring.
Huset är från början en funkis-sommarstuga från 40-talet, där jag bor med två små barn. Den fyrkantiga delen med kök, matrum och vardagsrum är det ursprungliga huset. Delen med två sovrum, badrum och veranda är påbyggd nån gång på 60-talet och är både dålig i konstruktion och kvalitet. Därför funderar jag på att riva den delen och bygga på en helt ny istället. Vad tror ni om det? Kan inte det både bli enklare och billigare än att föröka bygga om den gamla utbyggnaden?
 
  • grundritning_4.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut tycker jag. Speciellt gillar jag hallen med alla garderober :). Fast jag skulle vilja ha i alla fall en liten vägg till vänster. Som det ser ut tror jag att ni kommer att dra in en hel del smuts i vardagsrummet. En halvvägg kanske?

Det ser ut som om det är möblerat med en TV utanför det ena sovrummet. Är det tänkt som allrum är det för litet (omkring 1,5 meter?). I så fall vore det bättre att sätta sovrumsväggen i kant med badrumsväggen. Annars kan det vara som det är, men då blir det bara plats för ett skrivbord. Kanske datorarbetsplats? Fast det finns ju ett arbetsrum förstås... Det räcker inte med den lilla platsen till arbetshörna? I så fall kan ju arbetsrummet bli TV-rum!
 
Ella skrev:
Det ser bra ut tycker jag. Speciellt gillar jag hallen med alla garderober  :). Fast jag skulle vilja ha i alla fall en liten vägg till vänster. Som det ser ut tror jag att ni kommer att dra in en hel del smuts i vardagsrummet. En halvvägg kanske?

Det ser ut som om det är möblerat med en TV utanför det ena sovrummet. Är det tänkt som allrum är det för litet (omkring 1,5 meter?). I så fall vore det bättre att sätta sovrumsväggen i kant med badrumsväggen. Annars kan det vara som det är, men då blir det bara plats för ett skrivbord. Kanske datorarbetsplats? Fast det finns ju ett arbetsrum förstås... Det räcker inte med den lilla platsen till arbetshörna? I så fall kan ju arbetsrummet bli TV-rum!

Tack för synpunkterna.  :) Det lilla, minimala allrummet är tänkt för 2 saccosäckar/små fåtöljer och en vägghängd TV till barnen. Nu har äldsta barnet en gammal TV på rummet, men jag vill inte ha det så längre. Ja, det är för litet som arbetsrum åt en vuxen. Kanske det räcker som läxläsningshörna till barnen sen? Jag är lite allergisk mot korridorlösningar, annars håller jag med om att ytan kunde integreras i sovrummet.

Hallsmutsen... En 20-30 centimeters vägg? Räcker det för att göra nån skillnad?
Om man tar bort dom två första garderoberna innanför ytterdörren och istället har kläder och skor där på klassiskt manér så hade det kanske funkat? Ett tag funderade jag på att ha hallen nedsänkt, så man tar ett steg upp in i vardagsrummet och samma sak mot allrum/badrum/barnavdelningen. Men det kanske man inte får göra enligt alla handikappregler. Det hade kanske kunnat vara en lösning på smutsens vandring.
Ska rita in en liten vägg och se hur det känns. :)
 
Att ha hallen nedsänkt tycker jag låter som en bra ide, för att komma ifrån indragandet av smuts. Tänker själv köra på den :D

Vi planerar att bygga hallen, i form av en utstickare från resten av huset och då bör det inte bli några problem. Det bör inte heller vara problem att anpassa för barnvagn/rullstol i framtiden om det behövs med någon form av ramp.

I övrigt ser planlösningen bra ut, så vida mina kunskaper säger mig ::)
 
Den krake som måste på toa på natten från sovrummet innanför arbetsrummet får se upp (ner) om hallen ska vara nersänkt :D.
/U
 
Nu har jag lekt klart...tack för lånet av din ritning! En annan infallsvinkel kan ge nya idéer-iallafall för mej. Hoppas du kommer fram till en bra lösning som passar dej och din familj :)
/U
 
  • grundritning_5.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skulle vara jag då som är den där kraken. :D Som tur är så brukar jag klara mig ifrån såna nattliga turer...

Tack för det förändrade förslaget på planlösning. Men som jag skrev i trådstarten så är jag lite allergisk mot korridorlösningar. Dessutom är väggen mellan hallen och vardagsrummet en bärande vägg som det ser ut nu, men det hade säkert gått att lösa. Det blev ju onekligen lite bättre kontakt mellan alla sovrum och badrummet i din lösning.

Jag funderar allvarligt på att verkligen ha hallen nedsänkt. Det hade jag egentligen slagit ur hågen, men efter ett par positiva svar här så får man andra tankar.  :)
 
OM badrummet är flyttbart kan man kanske ha det närmast köket och lägga sovrummen runt det lilla TV-rummet/Allrummet och förlägga det rakt fram från hallen, så kan du komma förbi korridoren och ändå få ganska okomplicerad väg till toan. Då kanske den bärande väggen kan stå oförändrad, eller åtminstone bara "avburen" vid passage? Men då börjar rokaden bli ganska omfattande...
Fö tycker jag det är trevligt med ett litet steg ner i hallen :) (om man inte måste passera där för att gå genom huset)
/U
 
Tycker att den första planlösningen är bäst, att gå genom arbetsrummet som mer är en plats för ett arbetsbord och en "hall" till sovrummet fungerar bra tycker jag... Kanske kan du rymma förvaring genom vägghängda köksskåpar eller nåt där, förvaring är det svårt att få för mycket av.

Alternativet som Misse o Mojje tagit fram är bra, förutom den långa korridoren men med tanke på din allergi så skulle du nog inte uppskatta denna planlösning ;)
 
skall det till bygglov så lär kommunen inte vara så glad i nersänkta hallar.. *ramp*
 
kire skrev:
130 miljoner renliga japaner kan inte ha fel, nedsänkt hall ("genkan" ) rules ;D
så nedsänkt hall har vi också, 10 cm närmare bestämt och det godkändes utan tvekan av byggnadsnämnden med motiveringen att en ramp går enkelt att fixa vid behov.
Någon nackdel? Ja, det blir ett extra riskmoment för små barn.
Som ni ser kan jag inte släppa det här med nedsänkt hall för jag ser så många fördelar med det i jämförelse med nackdelar, så en citering av kires uttalande är på sin plats efter dovineyas inlägg

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.