Totte_S
Får snart fiber så jag tänkte använda julen till att krypa runt och snygga till och dra lite fasta uttag.
Efter att ha läst lite så känns det som att det räcker gott för mina behov att sikta på cat5e UTP, annat verkar vara överkurs. Vi snackar ingen superinstallation, kanske 4-6 fasta uttag, tänker dra dubbla till uttagen, det är inga långa sträckor, kanske max 25 m kabellängd som mest. Tänker patchpanel i storleksordningen 12 platser

Först funderar jag på om det spelar någon roll om man blandar lite, tex kabel utp cat5e och uttag cat6?
Jag fattar att svagaste länken osv... men är det ok att blanda om jag tex håller mig till utp, eller är det också skit samma?

Sedan undrar jag om tips på vettig inköpskanal. Har Kjell o co, Classe O., Biltema, Jula och Bauhaus i närområdet, och vill gärna göra det lätt för mig att åka och kompletteringshandla.
Är det samma skit/kvalitet på dessa ställen eller anses något vara riktigt prisvärt? Vad är värt att lägga pengar på?
 
peternicklas
Köp denna kabel på kabelgiganten. UTP-02. Är en Cat 6 och är väldigt tunn och bra. Du kommer att ångra dig om du inte drar CAT 6.
 
Totte_S
Då ska jag alltså sikta på cat6 genomgående då?!
Har kabelgiganten även vettiga uttag?
 
C
Dra inte patchkabel i fast installation - uttag osv. är inte avsedda att kontakteras mot denna typ av kabel.
 
Totte_S
cpalm skrev:
Dra inte patchkabel i fast installation - uttag osv. är inte avsedda att kontakteras mot denna typ av kabel.
Oops. Hur tänkte du där peternicklas?
Jag missade det först, tack cpalm för headsup.
 
Jag har dragit nätverk i mitt hus under hösten och jag köpte den mesta av utrustningen hos Kjell.

Jag har använt dessa uttag, http://www.kjell.com/sortiment/dato...el/natverksuttag/natverksuttag-2x-cat6-p68039
Jag köpte några av deras billigare uttag först, men dessa kändes som plastigt skräp så jag köpte dessa proffs uttag istället. Dyra men blir billigare ifall man köper flera på en gång.

Sen så rekommenderar jag också Kjells verktygssats. http://www.kjell.com/sortiment/dato...llationsmateriel/verktyg/verktygsvaska-p38194 .
Innehåller de verktyg som man behöver för en vanlig enklare installation och innehåller också en enkel nätverkstestare. Underbart att kunna testa nätverkskablarna utan att ha datorer inblandade.

Nätverkskabeln köpte jag hos Biltema, men jag vet inte ifall det finns någon annan kabel som skulle vara bättre. Jag använde Cat 6 oskärmat eftersom priserna skiljer sig så lite mot Cat 5e.
 
Totte_S
Fint, nu haglar tipsen in!
Verktygen fanns även på Conrad för en vettig peng.
Uttag verkar som att man skall undvika de billigaste då. Kjells verkar vettiga, både utanpå och infällt.

Biltemas cat 6 verkar prisvärd, någon däremot eller har annat förslag?
 
Totte_S skrev:
Fint, nu haglar tipsen in!
Verktygen fanns även på Conrad för en vettig peng.
Uttag verkar som att man skall undvika de billigaste då. Kjells verkar vettiga, både utanpå och infällt.

Biltemas cat 6 verkar prisvärd, någon däremot eller har annat förslag?
Den verkar vara med "plastkryss" i mitten och då är den antagligen stelare och tjockare. Vad jag kan se av bilderna alltså. (Det var så man var tvungen att göra när standarden var ny för att kunna uppnå den. Idag kan man göra smidigare kabel utan detta).

Så beroende vad du skall dra kabeln i, så kan det vara läge att klämma på den först och jämföra.

Sedan så spelar kvalité på kabel mindre roll om du "bara" skall köra 1 Gbps ethernet. Det är mogen teknik idag. Tvinna inte upp för långt bara, och följ installationsanvisningarna så får du inga problem nästan oavsett vad. Det är först när du skall köra 10 Gbps som det börjar bli kinkigt, och man nog realistiskt sett måste mäta sin installation med (ohyggligt dyra) installationsinstrument för att vara säker på att det inte bara ser bra ut, utan också kommer att fungera som det skall.
 
Totte_S
Tack för tips o synpunkter. Jag kommer huvudsakligen dra fri kabel på kattvindar, vind och endast korta sträckor i befintliga rör, så jag kommer nog klara mig med styva kvaliteter.
Vectrex: Synd jag inte är i Göteborg , syrran bor i Majorna men tveksamt om hon är intresserad av att hämta kabel åt mig :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.