De är billgast i de flesta fall med mina bilar, inget större problem med kameran som åkte i backen eller när jag backade med släp i en annan bil, eller löste in en skrotad bil. Hemförsäkringen täcker även garage och bod (hitta en motsvarande som gör det).


Dock är de riktigt dåliga på pappersbiten. När jag flyttade till tjejens lägenhet ville jag ingå i hennes hemförsäkring, dvs jag är försäkrad och hon betalar. Det blev senare likadant med bilarna, de försäkringar jag tecknade drogs från hennes autogiro... Inte så poppis.

Vidare betalade jag en bil ett halvår efter att jag sålt den, men de pengarna kom tillbaka som ett månadsspar :)
Ingen e faktura utan bara autogiro är också dåligt... Men man kan iallafall bli uppringd samma dag av nån människa som sitter fem mil bort iallafall, känns inte lika bedrövligt då.

Jag är kund men vet inte om jag rekommenderar dem till nån som inte gillar att hålla på, och rätta till ett och annat
 
pjkw skrev:
Har haft bilförsäkring hos dom och vart nöjd..
Har haft, varit nöjd ?? Har du slutat med det nu eller?
 
Billiga? JA!
Bra? NEJ!!!

Har haft en totalskada (brand) med dem och från dag 1 har det bara varit krångel.

några ex:

#Första saneringsfirman som de anlitade ansåg att huset skulle jämnas med marken (inte så brandskadat men kraftigt sot och rökskadat) Då byttes saneringsfirman ut till en som visst kunde fixa till det... vilket slutade med att brandskadat bjälklag bara byggdes in och sot målades över...

#Beskedet till oss var : Plocka ut några minnessaker som vi kan försöka sanera, resten är för dyrt att sanera så det kontantersätter vi, när allt sedan var slängt och sakerna skulle ersättas var svaret: Men det var ju inte värt något det ersätter vi inte!

# bryr sig inte ett enda dugg om att byggfirman de anlitade INTE gör ett fackmannamässigt jobb och inte följer de byggråd/lagar som finns...

# Avslutar med att säga upp vårt försäkring! (vi hade redan tecknat annan...)

Så jo, deras reklam stämmer " Det fungerar inte som på storbolagen!" Nej det fungerar INTE ALLS!
 
Oj, det låter inte alls bra.

Ditt svar får mig också att minnas att åldersavdragen var större än på andra bolag jag jämförde. Nu minns jag inte specifikt hur det såg ut för lösöre dock, men där är det väl sällan att man får ut så mycket tyvärr?
 
Framförallt så går de strikt efter årtal!
Vår skada skedde i början av januari så julklapparna som var 2 veckor gamla räknades som ett år gamla...

Ett barn som var 1,5 år vid tillfället fick ut 800kr för alla sina kläder och skor med motiveringen : de är inköpta förra året och inte värda något! som att ett barn på 1,5 år kan ha haft samma kläder i ett helt år!

Har säkert miljoner exempel och tyvärr är vi inte klara ännu...
 
C
Du behöver hjälp för att tillgodose din rätt.

Vänd dig tillnågon som har rätt kompetens att hjälpa dig! En pensionerad försäkringsmänniska,typ skadereglerare,skadeinspektör.Kostar lite men är väl värd pengarna.Det här klarar du inte själv på ett bra sätt...
 
De har fortfarande fortsatt dra mina bilförkringar från huskontot... Där jag uttrykkligen i mail och telefon sagt att jag bara vill betala hemförsäkringen.
Eller jo en försäkring drogs inte därifrån, men den drogs ingenstans så de skickade ut en påminnelse med avgift istället.

Har avslutat alla mina autogiro-medgivanden hos dem nu, får e-faktura men måste betala den kvartalsvis istället.
 
Jag har fått uppfattningen om att Sockenbolaget förr var lite jordbrukarnas försäkringsbolag. Vilket sen blev Dina försäkringar. Är det rätt eller fel?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag har fått uppfattningen om att Sockenbolaget förr var lite jordbrukarnas försäkringsbolag. Vilket sen blev Dina försäkringar. Är det rätt eller fel?

//Patrik
Precis, det var många olika små sockenbolag som gick i hop och bildade Dina. I och med sin lokala prägel så hade dom från början mycket jordbruk.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, men då stämmer det som jag trott.
Jag minns för övrigt ett VHS-band från 90-talet som pappa fick från Sockenbolaget som visade på bränder på jordbruk och vad man skulle tänka på för att säkra din gård från brandrisk.
Minns att det var en del otäcka bilder med på den med döda, förkolnade kor och dyl.

//Patrik
 
Jo, skrämseltaktik är välkänt försäljningsknep :)
 
Som jag förstått det och varit med om själv är att varje lokalt Dina-kontor (region) är sitt eget - sedan gamla Sockenbolagen. Så jag har, som skrivit innan, inte haft några problem. Lokala känslan är var vad jag gillade från början...
 
Y
Min erfarenhet är att om det gäller saker, så har dom varit så besvärliga i hanteringen så man lägger ner det.
Dom ville som exempel att jag skulle undersöka om det fanns ersättningsdelar, jämföra priser, kolla blocket för värdera osv, medan ett annat bolag har verkstad där man lämnar in så sköter dom det själva.

Nu när stormen skada fastighet så skickade dom ut en snickare efter några få dagar som dokumentera/fota men sen har jag inte hört något ifrån dom på en vecka och jag tvingas ju nu att laga skadorna själv för att det inte ska hinna bli vattenskador.

Ihop med att dom dessutom är dyrare så funderar jag på att byta.
- mina bilar är redan på annat bolag då Dina är väldigt dyra när det gäller import plus att jag inte litar på att det blir fixat om något händer.
 
Redigerat:
Har endast huset försäkrat, och bara nyttjat åsknedslag med skada i utrustning för tusenlappar, så ta inte mitt inlägg för stort.
 
C
Den största fördelen med dem är att du kan besöka dem o prata öga mot öga med den som handlägger din skada,de kan du å andra sidan göra med Länsförsäkringar också... men tyvärr inget annat bolag(over hela landet). En annan fördel är att de har förhållandevis billiga förlängda reseförsäkringar,därför har vi valt dem som försäkringsgivare...
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.