Hej hopp
Är det någon som vet om man måste isolera sjövärmeslang, avseende den delen som är förlagd i mark?
Vi har nämligen tomrör ligger i backen, och skulle gärna slippa ytterliggare grävarkostnader.
 
Ligger den på frostfritt djup bör det inte vara något problem.
 
Och den omedelbara motfrågan blir:

Vad är frostfritt djup i Mälardalen?
 
Nix skrev:
Vad är frostfritt djup i Mälardalen?
C:a 1,5 meter ;)!
 
Eller på betydligt grundare djup om det ligger markisolering över, eller om man har rörisolering typ armaflex på rören.

Men; Varför måste man lägga den frostfritt? Returen kommer ju alltid att hålla minusgrader, och har man lite fräs på cirkulationspumpen behöver ju inte värmeförlusterna blir så stora om man inte har jättelångt till vattnet. Det borde räcka med rörisolering på slangen på den varma sidan..
 
Men om man har rörisolering på den varma sidan så behöver jag ju likför***nat gräva...
Eller är jag ute och hojjar?

Jag har 2 "vattenslangar" och tomrör för el/tele (två stycken). Med vattenslang menar jag sådan där svart slang med blå tunna linjer 2-3 cm i diameter.

Men det kanske går att dra i slangen med isolering på?
(Fan tro't, sa Relling)

 
Har du dom på ca 1 meters djup då funkar dom (lika bra) som ytjordvärme....

ligger dom nära varann kyls stigen en del.... det är lite synd... bra om det är 1 meter mellan som vid ytjordvärme.

Flödet är relativt högt i en slang... så även om man korsar en väg som tjälar mycket djupt spelar inte det så stor roll.

Hade du ca 50 meter till sjön och slangarna klara hela vägen ??

Ligger dom nära varann bara en kort bit spelar det ingen roll....

Sjövärme är nog det mest optimala!!!! lite avis på dom temperaturer du
kommer att få in till pumpen.... knappast minusgrader ut nån gång gissar jag....
och på sommar o höst 10-15 grader in ger väl COP kring 5-6!!!!!!!!

Lycka till
 
De ligger i samma grav hela vägen.
Så det verkar lika bra att börja gräva...

Det glädjer mig att du tror att det är det mest optimala!

Vi får se hur det blir...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.