det hjälper inte att bygga en vägg som är stabil om den inte är fixerad i marken. Den kommer att tippa. Bygger du en stadig mur tippar hela på en gång, en klen tippar i småbitar.....
 
Du behöver en L form eller möjligen T för att det ska stå kvar stabilt. Förvisso kan man teoretiskt påla osv men det rör sig med tiden ändå
 
...om man inte fixerar i marken bakom med geonät och använder icke tjälskjutande material förstås....
 
Japp. Gäller bara att man gör nätet stora nog då så att de inte glider med ....
 
Vi (jag) velade fram å tillbaka hur vi skulle lösa detta. Var i kontakt med betongstationen om att få en helgjuten mur, men det skulle vara svårt att komma fram och blev för dyrt. Enkla stenmurar kändes aldrig helt rätt. Utan vi satsade på leca-blocken ändå. Och så här blev det till slut..

Vi började med att gräva ut mer av slänten så vi hade ca 50-100 cm "luft" på sidan mot jorden. Gjorde en ordentlig form för en klack och gjöt den. Efter det började vi mura upp leca-blocken varvade med armeringsjärn. Resultatet blev mycket stabilt och bra.

IMG_2070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde en enklare slamning av bägge sidor och la på ett lager kallasfalt på sidan mot jorden. La ner dränering. Fyllde sedan upp med singel.

IMG_2081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muren skall senare förlängas och vinklas av, så vi satte ett temporärt stopp där muren slutar så vi kunde fylla upp ordentligt.

Sedan började vi med den uteplats som vi ville ha i detta hörn. Först hade vi tänkt en grusad/plattlagd men valde en i trä istället.

IMG_2151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det att göra en trapp och sätta upp räcke.

IMG_2176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt har funkat mycket bra. Det skall sättas upp en grind vid trappen. Återkommer när resten är gjort.
Andra sidan av huset kommer göras på liknande sätt, men muren där kommer på annan plats än vi tidigare tyckte, det dröjer dock något år innan det påbörjas..
 
Redigerat:
Du kommer inte få det att hålla utan att få dit en fungerande fuktisolering och L form på muren.
Att bara gjuta en "vägg" rakt upp och ner kommer inte att palla jordtrycket och tjälen på vintern.
Fredrik
 
  • Gilla
BjarneEnglund
  • Laddar…
Jag hoppas givetvis att du har fel.
Det som gör att jag tror detta kommer funka är att bla vi har haft det uppgrävt i flera år och inte sett några tecken på vatten komma åt det hållet. Hela marken bakom muren är berg och sprängsten (model större) och det är mycket bra dränerat. Oavsett regnmängder ligger inget kvar. Vi bor på en höjd (ca 10-15m över normalvatten nivå och det enda grundvattnet som finns i marken kommer från berget bakom.) Vi har ett mycket tunt jordlager på tomten, bakom muren kanske 20-30cm.
En annan anledning till den stora mängden grus var att ev vatten inte ska bli stående vid muren.
Däremot funderar jag på hur man skall lösa resterande mur, en anledning till väntan, för där finns lite större risk för vatten. Funderar på att gräva "dräneringskanaler" så ev vatten kan försvinna..
Kommer ha det så här över vinter och vår så jag kommer kunna se hur det går.
 
Tack för återkopplingen, ser ut att bli en trevlig veranda.

Jag fattar inte riktigt varför du överhuvudtaget återfyller i detta läge? Du hade ju kunnat slänta av och låta muren stå fritt.

Om du ändå gör på detta sätt ser jag att trappan kan vara en fin möjlighet att staga upp muren. Kan inte riktigt se om den är byggd så nu, men det är ju definitivt möjligt att mha trappan och dess nedre infästning/plintar hålla emot en mur som vill luta åt fel håll.
 
Tack!
Tanken var först att få en jämn yta att ha en uteplats. Men när det var uppfyllt till häften började vi tänka om. Så massorna går inte upp till kanten.
Tänkte också hur ett stöd när jag läst Fredrik Å's inlägg, att ev stödja muren med en "snesträva" som går utmed trappen. Det bör inte vara några problem eller att det ser konstigt ut.
 
  • Gilla
Marmar77
  • Laddar…
Står muren kvar?
 
Japp. Det har inte hänt något med den. Vi har fortsatt och gjort ”hörnet” och nu går den sedan kanske 7m vinkel rätt bakåt. Allt gjort på samma sätt. Leca med armering på varje skift.

Vill på inget sätt säga att detta är det enda och bästa sättet, men hos oss funkar det utan problem. Nu när jag läser om tråden, kan jag förstå folks synpunkter, men det som man oroade sig för, tryck, vatten osv finns inget fog för hos oss i alla fall. Vår tomt är extremt väldränerade och jag gjorde allt för vatten inte skall kunna bli stående innanför muren.

Ska ta lite mer bilder i morgon.
 
  • Gilla
rikardw
  • Laddar…
Har du putsat den synliga ytan? Sitter putsen kvar? Och hur har du täckt muren på ovansidan?
 
Den är putsad. Och det är väl det enda som inte blev bra, är inte någon bra putsare, så den har släppt lite. Men ser fortfarande ok ut. Har inte täkt toppen mer än lagt på ett lager puts där. Vi har funderat på några varianter, men inte kommit till skott.
 
...det har inte släppt för att du är dålig på att putsa utan för att det kommer in vatten i muren som fryser.
 
Nä, faktiskt inte. Skulle nog hävda att det är min dålighet som återspeglar sig. Det har inte släppt ”sjok”, utan mer att det tunnas ut.

Ska visa bilder.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.