Grymt! Tack!
 
Nu har vi fått vår pump och den funkar fint. Tänkte fråga hur ni som har direkt-el utöver er pump: hur gör ni? Stänger ni av era vanliga element helt, eller hur gör ni?
 
Fishdoc skrev:
Nu har vi fått vår pump och den funkar fint. Tänkte fråga hur ni som har direkt-el utöver er pump: hur gör ni? Stänger ni av era vanliga element helt, eller hur gör ni?
I förra huset hade vi elvärme och luft/luft. Då ställde vi elementen på några grader under det luftpumpen gav. Mest som en backup om det skulle krångla med luftpumpen och vid extrem kyla, då luftpumpen inte orkar värma.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
ok, tack thomas. Det är så vi gjort, men typ 6 grader under pumpens temperatur. (Mest för att jag inte riktigt litar på termostaterna i radiatorerna)
 
A
generellt är ju gången att man stänger av alla element för att se i vilka utrymmen som kräver tillskott av direkt el.
i dessa utrymmen tex badrum ställer man in önskad temperatur i övriga utrymmen ställer man elementen betydligt lägre än VP.
OM VP inte räcker till när det börjar bli kallt ökar man element efter element.
Men risken är att vid mildgrader så går fortfarande dessa element och mesta möjliga besparing uteblir.
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
ok, tack. vi har vår FH 25 på fläktläge 2 av 4 och i nuläget med runt 0 eller ett par +grader ute så värmer den hela huset. Kanske får öka fläkten lite om det kyler på ytterligare. Vi verkar ha ett tätt hus iaf. (första vintern nu) mexitegel ftw!
 
Fishdoc skrev:
Nu har vi fått vår pump och den funkar fint. Tänkte fråga hur ni som har direkt-el utöver er pump: hur gör ni? Stänger ni av era vanliga element helt, eller hur gör ni?
jag ställde ut det enda elementet i stallet :)
 
  • Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Det kanske kräver lite förtydligande.
Planlösningen är väldigt öppen.
Och hustrun vill ha det kallt när hon sover (helst <16°C)
Så den värme som L/L-värmepumpen ger, räcker åt resten av huset.
FTX-en fördelar värmen rätt jämnt över det lilla huset (108 kvm).
Kyliga kvällar eldar vi förstås en brasa i kaminen också.
 
Hej,
Fishdoc, beställde du från pumplagret? tänkte också beställa en luftvärmepump från Pumplagret o undrar om dom är seriösa. Fick du med skyddet?
Sedan undrar jag om någon vet om skyddet verkligen försämrar effekten på pumpen?
Tacksam för svar.
 
Hej.. Sorry att jag missat detta..

Nej, det slutade med att vi köpte av en montör som är auktoriserad på Mitsubishipumpar.

Vi är mkt nöjda med köpet, och under den förra milda vintern behövde vi inte starta ett enda element i huset. Pumpen är väldigt bra. Nu på sommaren har vi kört lite AC med den också, riktigt skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.