Hej

Jag håller på att bygga något som kanske blir ett passivhus, det är ingen principsak att det måste bli ett sådant, men ganska nära ska det nog bli.

Hur som helst, längst ut i väggen har jag en trästomme som är 125 tjock där jag har glasullsskivor. Innanför detta tänkte jag ha ett obrutet skikt med cellplast, 100mm som jag har över sedan vi gjöt plattan i somras. Sedan en ytterligare stomme för insidan av väggen, med ungefär 125 till på insidan, samt installationsskikt.

Cellplast brinner ju bra, men det är ju inkapslat med minst ett lager glasull.
Fördelen med cellplasten, som jag ser den är ju förutom att jag råkar ha en massa över, att den är ganska formstabil. De två parallella väggarna blir rätt stumma relativt varandra om man pressar dem mot skivan. Samt att man kan sätta ett järn, eller en rejäl skruv mellan väggarna lite här och var så att de blir till en.

Tankar kring detta? Det är väldigt sällan jag hör att folk har cellplast i väggarna, annat än på utsidan för putsfasader, så det känns ju som att det kan finnas någon nackdel man missar.

Tack!
 
Nu är jag allt annat än expert på sådant här men det jag kan tänka mig är att fukten kan fastna mellan ångspärren och cellplasten då cellplasten har samma egenskaper som plasten - dvs. ej genomsläpplig alls.

/ Richard
 
Tack för tanken!

Jag är ingen expert heller, men vad jag har googlat mig till så är inte cellplasten helt tät, då jag även läste hos någon leverantör att man "absolut inte" får ersätta ångspärren med cellplasten för att man tror att även den är tät.

Men det kanske ändå är lite riskabelt, det låter rimligt, det du säger.
 
Jag tror man ska fundera på var i väggen daggpunkten hamnar.
 
Cellplasten är inte diffusionstät. ring kundtjänst hos någon tillverkare och kolla..... ångspärren skall sitta som vanligt.

jag har cellplast mitt i väggen på vår huvudbyggnad, funkar bra. inre väggen behöver inte förbindas med den yttre, den fäster du i ett hammarband som du sätter under takstolsbjälkarna.
 
MathiasS skrev:
Jag tror man ska fundera på var i väggen daggpunkten hamnar.
Intressant!
Den tanken har inte ens slagit mig. Hur du någon aning om hur man får bra svar på det?
Tack!
 
Forbo skrev:
Cellplasten är inte diffusionstät. ring kundtjänst hos någon tillverkare och kolla..... ångspärren skall sitta som vanligt.

jag har cellplast mitt i väggen på vår huvudbyggnad, funkar bra. inre väggen behöver inte förbindas med den yttre, den fäster du i ett hammarband som du sätter under takstolsbjälkarna.
Tack för det.

Hammarbandet som man sätter under takstolsbjälkarna går ihop för mig på långsidorna, när man korsar takstolarna. Men på gavlarna... Har du någon fantastisk plan på hur man bäst gör när man går längs med takstolarna och hamnar en bit innan för den som ytterväggen håller upp? :)

Och förresten, får man fråga vad ni har för tjocklek på era olika isoleringsskikt?
 
Har nu läst på rätt mycket om daggpunkten av alla möjliga trådar, inte minst där du, MathiasS är inblandad.

Ångspärren kommer ju klart längre in än en tredjedel, runt en fjärdedel snarare, 75 / (120+100+75) är runt 0.25. Sedan kommer ju cellplasten som nästa skikt. Det är ju inte diffusionstätt, men det är ju heller inte lika öppet som mineralull, men enligt någon tråd (har inte sett någon säga emot) så kvittar det vilken isolering som är ute vid daggpunkten, så om den kommer i det yttersta skiktet (mineralullen) eller i cellplasten innanför ska inte spela någon roll?

Oavsett vilket så ska det väl aldrig vara någon katastrof förutsatt att man har satt ångspärren bra?!

För att svara på min egen fråga till Forbo så vet jag hur väggen ska hamna bra, den kommer sitta jättebra i glespanelen, som kommer hålla den på plats i överkant. Sedan har jag köpt några typ spikbleck som jag sätter här och var där jag ev tycker att väggarna ska bindas ihop.

Jag har sett passivhus där reglarna direkt från leverantör består av både den innersta väggen och inre, som sitter ihop med spikband och cellplast emellan för att bryta köldbryggan. Då sitter väggarna ihop, vilket känns lite mer stabilt, men det finns kanske inget stort mervärde i att väggarna är förankrade i varandra.

I mitt fall blir ju innerväggen en 45x70 och den får ju klart mindre svikt om man förankrar den i ytterväggen, t.ex. om man vill kakla väggen (i detta fall tvättstuga), så är det nog inte dumt att slå ihop med ett järn på varannan stående regel?

Men vi får se, jag har inte riktigt tänkt klart än.
 
tobbew skrev:
Jag har sett passivhus där reglarna direkt från leverantör består av både den innersta väggen och inre, som sitter ihop med spikband och cellplast emellan för att bryta köldbryggan. Då sitter väggarna ihop, vilket känns lite mer stabilt, men det finns kanske inget stort mervärde i att väggarna är förankrade i varandra.
Använder inte Villa Varm den lösningen? Klart smidig lösning vid stomresning lösvirkeshus.
Såg nån diskussion här på forat, angående hur bra det är med plåtarna i väggen.
Kommer dock inte ihåg vad man kom fram till...?
Willa Nordic använder 30mm cellplast mellan 220-regel och spikregel, ut mot panelen.
 
Du kan räkna ut var daggpunkten hamnar i väggen. Beror givetvis på ute och innertemperatur. Eftersom det i 99 gånger av 100 är högre RF inne än ute sätter man ångspärren på insidan i väggen. Det gör att den fukten inifrån inte når de kallare skikten av väggen och kondenserad. Jag ser inget direkt hinder ut fuktsynpunkt att bygga som du tänkt. Däremot kan det ju finnas andra anledningar till att man ofta bygger på ett visst sätt.

Edit... Rättstavning ger stavfel...
 
Tack för dina tankar.

Det som folk brukar tycka är nackdelen med cellplast är ju passformen, men när jag har 120x240cm skivor som monteras helt obrutna så känns det ju rätt smidigt.

Det kommer inte bli så i alla väggar, de flesta kommer sprutisoleras senare, detta är bara lite special då jag har ett rum som ska fixas långt tidigare än de andra, samt att jag har en massa cellplast över. Så varför inte liksom? :)
 
  • Gilla
Niclar72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.