Hej!
Jag och min sambo planerar att flytta till hus. Vi har övervägt att bygga nytt hus efter egna ritningar, bygga nyckelfärdigt, köpa ett hus som redan står på plats och till och med att flytta ett hus.
De nyckelfärdiga hus vi kan tänka oss ligger på 2,3 milj och uppåt för själva huset, uppbyggt men utan golv, vitvaror osv.

Flyttning av hus, tomt, anslutning av el vatten och markarbete, grund osv kommer gå på ca 1,5 milj.

Ett hus i det området vi vill bo i (utanför malmö på landet) kostar från 3 milj och uppåt.

Som ni kan se är det bästa vi kommit fram till hittills att flytta hus. Då vet vi dessutom vilket skick huset är i till skillnad från att bygga nytt då det kan komma upp nya fel när vi minst anar det. Jag anser dessutom att de svenska hustillverkarna håller en väldigt låg standard. Efter vad jag sett.

Har dock intresserat mig för att bygga nytt nyckelfärdigt från tex polen, baltikum. Men svårt att hitta info då jag varken talar eller läser polska eller jugoslaviska. Någon som vet vart jag kan vända mig eller själv har erfarenhet?

Nu blev det lite långt men nu vet ni på ett ungefär var vi står och vad vi är ute efter:)
Ps
Timmerhus är också välkommet;)
 
Ett hus som byggs i Sverige måste byggas enligt svenska byggnormer. Ett utländskt hus uppfyller inte dessa. Självklart kan tex en polsk hustillverkare ta fram ett hus för den svenska marknaden men på borde du hitta det ganska lätt.
 
Varför tror du att polacker och balter bygger bättre hus än svenskar?
 
Ecoreadyhus.se är polsk tillverkare
 
pelle242 skrev:
Ett hus som byggs i Sverige måste byggas enligt svenska byggnormer. Ett utländskt hus uppfyller inte dessa. Självklart kan tex en polsk hustillverkare ta fram ett hus för den svenska marknaden men på borde du hitta det ganska lätt.
Byggnormer är inte tvingande.
Flertalet lagar är harmoniserade i EU. Ofta kan man använda agregat hela enheter som uppfyller kraven i ett land. Sedan fins det svenska försäkrings krav som oftast är strängare än lagstftningen prata med ditt försäkringsbolag
 
O
Byggreglerna är tvingande... Du lär inte få bygglov om du inte följer de byggnormer som finns i Sverige...
Så enkelt är det! Vi har fortfarande egna regler och lagar i Sverige och övriga länder i EU.
Det står alla fritt att beställa ett hus från Polen, utan tullar. Det är den fria rörligheten. Garantier ska gälla i hela EU. Men vissa saker är inte tillåtna i alla land i EU.
De byggregler som finns i Sverige är inte nått hemskt att följa, dessa är oftast ganska vettiga. Som isoleringskraven, det är något man själv sparar pengar på. Handikapps anpassningen kanske man inte själv tjänar på direkt. Men det är ändå vettigt att staten ställer dessa krav när nya hus byggs. På det sätt sparar staten en hel del pengar om det skulle hända något som gör att man hamnar i rullstol.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
O
Ellenlinnealiv skrev:
Hej!
Jag och min sambo planerar att flytta till hus. Vi har övervägt att bygga nytt hus efter egna ritningar, bygga nyckelfärdigt, köpa ett hus som redan står på plats och till och med att flytta ett hus.
De nyckelfärdiga hus vi kan tänka oss ligger på 2,3 milj och uppåt för själva huset, uppbyggt men utan golv, vitvaror osv.

Flyttning av hus, tomt, anslutning av el vatten och markarbete, grund osv kommer gå på ca 1,5 milj.

Ett hus i det området vi vill bo i (utanför malmö på landet) kostar från 3 milj och uppåt.

Som ni kan se är det bästa vi kommit fram till hittills att flytta hus. Då vet vi dessutom vilket skick huset är i till skillnad från att bygga nytt då det kan komma upp nya fel när vi minst anar det. Jag anser dessutom att de svenska hustillverkarna håller en väldigt låg standard. Efter vad jag sett.

Har dock intresserat mig för att bygga nytt nyckelfärdigt från tex polen, baltikum. Men svårt att hitta info då jag varken talar eller läser polska eller jugoslaviska. Någon som vet vart jag kan vända mig eller själv har erfarenhet?

Nu blev det lite långt men nu vet ni på ett ungefär var vi står och vad vi är ute efter:)
Ps
Timmerhus är också välkommet;)
Vad bygger du det hela på att svenska hantverkare inte kan bygga hus?
Dessa är lika kompetenta på att bygga som de i våra grannar i öst. Dessutom tror jag att många gånger så är våra svenska hantverkare bättre än de som kommer till Sverige, av den enkla anledningen, de duktiga hantverkarna från t.ex Polen behöver inte komma hit!

Det finns många husfabrikörer här som inte är speciellt dyra. Samt har en hög standard. Att bygga ett nytt hus tror jag är det bästa. Du vet vad du får...
 
Med de synpunkter och den inställningen du har kommer du att skaffa dig många problem innan ditt hus står inflyttningsklart.
 
Ja BBR är tvingande men i den står det att det som är godkänt i annat EU land är godkänt i Sverige. Läs BBR 21 1:4. Jag tänkte på säker vatten och liknande.
 
  • Gilla
AnnaLisaLjung
  • Laddar…
O
Tja... Du sa inget om säkert vatten å liknande... Men oavsett... Bygglov lär nekas om du inte uppfyller de krav som finns i BBR sedan så spelar det ingen roll vad som EU säger eller inte. Bygglov är något som inte EU har att göra med.
De krav som finns är redan där. Sedan kan man hänvisa till EU hur mycket man än vill...
Om du inte anpassar huset efter svenska byggregler så lär det inte vara några problem att få bygglov. Då spelar det ingen roll vart huset byggdes... om de byggdes i en fabrik i Polen eller Småland...
När det gäller vattnet så finns mig veterligen inget krav hur det skall utföras när det gäller bygglov...
Dock brukar försäkringsbolag ställa en hel de krav, ett av dessa brukar vara att man skall följa "säkert vatten"
Försäkringsbolag har rätt att ställa vilka krav de vill i stort sett...

Den delen i BBR du hänvisar till handlar bara om själva materialet... Det har jag aldrig nämnt... Utan jag har syftat på
De delar i BBR som hänvisar till byggnadens standard... gällande isolering och andra regler...
 
Håller med

Om du inte anpassar huset efter svenska byggregler så lär det inte vara något problem att få bygglov.


Det är ju om man ändrar på en typgodkänd vara som den inte längre är typgodkänd och då har du öppnat för att allt ska anpassas till svensk typgodkännande. Det är här säker vatten kommer in vill man ändra till andra vattenledningar det en ändring.
Det står i BBR mer eller mindre vilka papper som ska vara med för att man kan hänvisa till typgodkännande.
 
Efter att ha varit med om och bygga några hus från Baltikum kan jag inte annat än avråda, eller i alla fall varna lite. Dom utförde allt arbete utom markarbetena och det var rätt mycket som blev fel. Tex. så lade dom golvvärmen även under syllen så när dom skulle fästa syllen i kantbalken borrade dom sönder slangen på ca 30 ställen, det upptäcktes när huset i princip var inflyttningsklart och man skulle dra i gång golvvärmen, hela bottenvåningen blev som en swimmingpool. Panelen spikades stående på överbleck (ej med den luftspalt som behövs för att panelen inte ska dra i sig vatten och ruttna. Meterlånga gjutsår i kantbalk. Ca 10 cm överlapp i diffusionsspärr och ej tejpade skarvar. Inga genomgångar av diffusionsspärr var tejpade/tätade. Bara "sporadisk" isolering av installationsutrymme. Använde 80 dosfräs till all håltagning för eldosor vilket innebar att apparaterna ej täckte doshålen. Inga kottlingar i väggen för skåp och övrig inredning mm mm. Inget kanske av avgörande betydelse MEN ett tveklöst tecken på endera okunskap och/eller totalt ointresse från hantverkarnas sida.
Husen tillverkades delvis i Baltikum och delvis på plats, dom såldes av en mäklarfirma med säte i Stockholm.
 
Det finns massor med utländska företag som bygger vanliga och timmerhus här i Sverige.
Det finns också svenska företag som importerar halvfärdiga hus från utlandet och monterar dem här.
Så det är bra att dubbelkolla med företaget först.
 
haavard haavard skrev:
Varför tror du att polacker och balter bygger bättre hus än svenskar?
Det har jag inte sagt. Jag sa att husleverantörerna håller en väldigt låg standard. Det har inte med byggarbetarna att göra. Det som ingår i nyckelfärdiga hus är de absolut billigaste man kan hitta på marknaden. När vi kontaktat husleverantörer i sverige så kom vi ca en halv miljon över grundpriset pga att vi ville ha nästan ok produkter. Alltså långt ifrån bra grejer, bara ok.
Det kanske är samma med utländska nyckelfärdiga hus men då kan vi välj det dyraste och ändå komma billigare undan. Förhoppningsvis.
 
Redigerat:
P Pavel A skrev:
Det finns massor med utländska företag som bygger vanliga och timmerhus här i Sverige.
Det finns också svenska företag som importerar halvfärdiga hus från utlandet och monterar dem här.
Så det är bra att dubbelkolla med företaget först.
Jo de är det jag har kommit på. Det allra mesta som säljs i Sverige kommer från samma tillverkare som tex polska produkter har, men till dubbelt pris här. Min svärfar bytte sina fönster till pvc fönster. Hans fru ville ha spröjs men det skulle bli alldeles för dyrt då dom fick hoppa det. Sorgligt nog så hittade jag tillverkaren i Lettland har jag för mig att det var o det skulle inte ens kosta halva priset MED spröjs att köpa det där. Min svärfar blev fruktansvärt ledsen när det kom fram och kände sig lurad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.