Har ett par bruna aluminiumfönster där färgen är i fint skick men skulle vilja ha utsidan nu också vit. Någon som kan tipsa hur ni skulle göra?
 
Vissa snickerilackfärger ska passa för att måla på metall. Mejla frågan till olika färgfabrikanters kundservice. Jag fick kvalificerade svar om snickerifärg från Beckers.
 
Jotuns Demidekk är alldeles utmärkt att måla på plåt, själv har jag bara erfarenheten när jag sölat på fönsterbleck och inte torkat boer sölet som nu sitter som berget. Jag ha två oberoende av varandra, bekanta som målat enkla plåt byggnader för flera år sedan och det är fortfarande en perfekt yta.
 
Jag tror att aluminium och (galvad) stålplåt kan vara olika saker när det kommer till målning.
Hör med färgtillverkaren!
 
Pratar inte om galvad plåt utan typ sådan plåt som är köpt på byggmax och vanliga fönsterbleck som redan är målad. Pulverlackad aluminiumyta är nog inte så annorlunda bara man mattar ner ytan. Men jag kan självklart ha fel för jag har aldrig målat om aluminiumfönster vet bara att om man spiller färg på något ställe där det inte skall vara så är det ett h...te att få bort om det får torka.
 
Vanlig sprayfärg för bilar/plåt borde fungera bra om man kan maskera fönster och andra saker som inte ska lackeras.:p
 
Vilken akrylat som helst funkar, men helst sådana som är gjorda för plåt. De brukar ha riktigt bra vidhäftning. Viktigare är att färgen som ligger på fönstren idag går att måla över. Ju bättre den håller desto svårare brukar den vara att måla över. Dock lite svårt att ta reda på vad för färgtyp om du inte får loss flagor, så jag skulle bara handla en liter Plåtfasadfärg, tvätta rent* och chansa.

*om du märker att färgen kritar när du tvättar så är det antagligen en polyester och då fortsätter du att tvätta tills den slutar krita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.