Lutar faktiskt åt att binda räntan i fem år till 2,1, alltså SBABs julkampanj.
Vår 3 månaders ränta är idag 1,55 % så 2,1% är högre. Det är möjligt att vi förlorar på det.

Men vi har ganska stora lån på 3 miljoner, småbarn, och har lagt mycket av våra sparade pengar på renovering och kontantinsatts i år. Nyligen flyttat så inga planer på att sälja närmsta fem åren. Den buffert vi har kvar behövs till oförutsedda hädelser t.ex om pannan går sönder (60-tals hus), sjukdom etc. Vi har visserligen ganska bra löner men vill inte hamna i ett läge där vi tvingas jobba max när barnen är små.

När de här fem åren har gått hoppas jag att vi har sparat ihop en högre buffert, barnen är större, vi kan jobba mer igen och vår ekonomi blir mindre sårbar. Då är vi i ett bättre läge att ha rörlig ränta. Så lutar åt att binda nu. Vad hade ni gjort?
 
I
Som sagt, jag har bundit. I dessa oros tider vet man aldrig vad som väntar runt knuten.
Visserligen blir det en förlust med 16500 på ditt 3-mille lån om ränteläget håller i sig ett år, då blir det lite knepigare, det förstår jag.
Alternativet är ju att flyta med och kolla läget varje dag och låsa så fort det tenderar att stiga.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Saltis skrev:
Funderar på att binda. Vad tycker ni om sbabs erbjudande om att binda räntan i fem år på 2,1?
Om det är ett bra eller dåligt erbjudande lär man kunna avgöra ganska
så exakt genom att kolla in motsvarande nollkupongare :) ... .
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Tror tyvärr att när signalerna kommer om räntehöjning kommer är det försent. Tänkte så sommaren 2010 men när höjningen var ett faktum var det för surt att binda. Ska man binda så ska det vara som nu.

Ja det är en del pengar men kan bli mycket mer om räntan går upp ;-).
 
Mikael_L
Saltis skrev:
Så lutar åt att binda nu. Vad hade ni gjort?
Jag hade åtminstone inte bundit allt. Kanske 50% eller 75%.

Sätt en annan del på en annan bindningstid och låt någon mindre del vara rörlig, för frihet att kunna cascha bort en del lån ifall några oförutsedda pengar plötsligt ramlar in.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Saltis skrev:
Tror tyvärr att när signalerna kommer om räntehöjning kommer är det försent. Tänkte så sommaren 2010 men när höjningen var ett faktum var det för surt att binda. Ska man binda så ska det vara som nu.

Ja det är en del pengar men kan bli mycket mer om räntan går upp ;-).
Nollkupongarpriset lär reflektera/sammanfatta marknadens kunskap om
vad de framtida räntorna skall bli - det är ju bla bolåneinstitut som utfär-
dar desamma - att förutsäga det själv bättre lär vara vanskligt :) - genom
jämföra nollkupongarpriset/nollkupongarräntan med det låneförslag man
får ser man direkt vilken marginal långivaren har ... .
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
M
Vilken bank har du idag? Inte nödvändigtvis så att SBABs erbjudande är så där väldans mkt bättre än andra banker..
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ja. Tror det går att få ungefär samma ränta hos andra banker med ränterabatt. Vad jag vet kan man inte förhandla 5-års räntan ytterligare med SBAB.

Frågan är mer att binda eller inte binda?
 
M
Nej mer rabatt får du inte hos SBAB.

Jag får uppfattningen att 5 års räntan fortsatt faller när jag kikar på http://www.byggahus.se/upplaningsranta

Men jag tror att skillnaden inte kommer vara så stor på att binda eller inte under de kommande 5 åren. Men du får ju en trygghet vilket kan vara bra.
 
Jag tror också att räntan kommer fortsätta vara låg. Däremot om bostadsmarknaden blir skakig kan en högre risk ge ökad ränta.

Frågan är vad Riksbanken menar när de flaggar för negativ ränta. Kan bostadsräntan sjunka mer?
 
Ja det kan den och lär också göra det.

En sak jag tycker är märkligt är att när jag köpte min första fastighet i december 2008 (då sänktes reporäntan med 1,75% :).) och senare under 2009, mer bestämt juli sänktes reporäntan till 0,25% som var det lägsta. I den vevan hade jag som lägst 1,68% i bolåneränta men idag får man vara glad att man kommer under 2% och då är reporäntan 0%.

Snacka om att höja marginalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.