Vi bor i ett minst 70 år gammalt hus och vi tror det är tegel. Det är putsat utvändigt och tegelstenen invändigt verkar vara helt nedkladdat med bruk. Man ser inte enskilda stenar. Se foto.

Det är kallt så vi tänkte isolera om. Väggarna utstrålar kyla. Vi öppnade upp en lucka i väggen för att se hur det såg ut.
Och där var det ingen isolering bara ytterväggen och en liggande träregel. Det var ingen gipsvägg utan maken tror det var tretex.

Nu står vi här som fån, hur gör vi nu?

Vindpapp på existerande träregla,r nya reglar, isolering 45mm gipsskivor. Behövs ångplast?
Låter vår plan okej?

Så här ser det ut i hålet :wow:

20141126_164401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde vi måste ta bort innerväggen då vi haft fukt och mögel i ett hörn. så vi vill få bort det och kolla hur det ser ut i den hörnan var det blöta kom i från. Vi hade en bokhylla där i tre år och bokhyllan och böckerna var fuktiga när vi tog bort e. Vi var tvugna att slänga hyllan.
 
Redigerat:
Du får inte ha några möbler emot ytterväggarna! Den här typen av hus fungerar så att fukten MÅSTE vandra. Inomhusluften torkar upp. Med möbler mot ytterväggarna - stänger du inte fukten in i väggen och i möbeln.

Ha ordentligt med luft mellan väggen och möblerna!

Angående isolering. Här gäller det att INTE isolera bort värmen från konstruktionen - alltså isolera utifrån! Ingen plast inne i huset (ännu värre än möbler mot väggen).
Treetex använde man dels som isolering (minimal sådan men ändock) och som tapetseringsunderlag (tror jag). Den andas men suger inte åt sig fukt (jag la bitar i vattenskål och efter en vecka var de lika torra innanför yttre skiktet som när jag tog ner dem från väggen, det gick inte att blöta ner dem helt).

Hur du ska gå till väga - vågar jag inte råda dig om - men en sak är jag säker på: fråga inte vem som helst och lita inte på att de så kallade "proffsen" som jobbar med hantverk, kan detta!
Kolla med folk som jobbar med gamla byggnader och "gamla metoder"! Byggnadsvårdare!
Men först - ta reda på huskonstruktionen! Är du säker på att huset är byggd av bränt tegel - inte av obränt lersten?
 
Det var tegelsten två rader.
Efter att ha frågat runt har vi gjort som jag skrev ovan.

Ingen har nämnt de problemen du tar upp.

Isolera utefrån var inte ens på planen vi bor i ett parhus plus att de som äger huset inte vill betala för det. Men vi fick göra det om vi ville.
 
AnneFi
huset mår ju bäst av att isoleras utifrån annars blir ju ytterväggarna kalla och puts och och tegel har lättare för att skadas av fukt och frost på vintern
 
Nenya skrev:
Det var tegelsten två rader.
Efter att ha frågat runt har vi gjort som jag skrev ovan.

Ingen har nämnt de problemen du tar upp.

Isolera utefrån var inte ens på planen vi bor i ett parhus plus att de som äger huset inte vill betala för det. Men vi fick göra det om vi ville.
Tyckte det var du som hade problem:
Citat:
"Vi hade en bokhylla där i tre år och bokhyllan och böckerna var fuktiga när vi tog bort e. Vi var tvugna att slänga hyllan."

Bränd tegel transporterar dock fukt sämre än obränd lersten (som ditt hus kunde ha varit byggd av, speciellt i Skåne).
MEN - lersten är inte lika kallt heller som tegel...

Du har ett allternativ till: fylla igen mellan skalmuren av tegel med t ex Perlite som finns att köpa på byggvaruhandel på säck. Allternativt minsta fraktionen Lecakulor. Huset mår bäst av det.
 
Igen det är inte mitt hus så jag tänker inte lägga ut en massa pengar på det. Allrahelst när inte ägaren vill göra det.'

Isolera utefrån går ju bara om bägge ägarna är överens eftersom det är två ägare till fastigheten. Det är ju ett parhus mitt i en by. då kan man inte göra som man själv vill.

Problemet är löst det var murbruken från baksidan av teglet, alltså inte den mellan stenarna, som åkt ner och som varit fuktigt det var torrt nu. Allt som låg mellan väggarna är nu borta. Det var ju det som samlade på sig fukt och även hindrade ventilationen. runt tegelstenarna.

Det är nu varmt och skönt i huset och vår elräkning kommer att minska så vi är nöjda.
Vi är övertygade om att vi i alla fall inte har förvärrat läget för huset. Vi har frågat runt och följt de råden som flest har gett oss och som lät vettigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.