Har ett gult kabelrör med en diamanter på typ 4 cm som kommer ner från kallvinden in i en garderob. Röret används för kabel till bevakningskameror. Har problem med att det blir kondens i röret och vatten droppar ner i garderoben. Varmluft går upp i röret. Idag så går röret upp i en båge i takstolarna så några meter hänger fritt i luften.
Vad är bästa åtgärden för att förhindra kondens?

Funderar på att kapa röret nere i isoleringen samt täta röret nere i garderoben. Tror Ni att det löser problemet?
 
Jag tror att tätning av röret i garberoben är en bra metod som räcker. Det gäller att förhindra varm luft att stiga upp i röret. Testa och återkom!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag skulle täta där uppe. Samt lite isolering där nere. Annars kan vatten fylla röret helt. Jag tycker man ska spärra luftrörelse i röret. M.a.o. en bortplockningsbar massa uppe som är tätt typ bitumin, parafin m.m och vanlig isolering nere.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
C
Instämmer med Atom. Har själv sedan många år tillbaka rör upp på kallvinden som jag tätat med vanlig latexfog på kalla sidan och jag ser ingen tendens till att det skulle droppa. Men tätningen bör vara placerad nära genomföringen för att minimera ytan på vilken inneluften kan kondensera.

Luftrörelserna i röret torde i första hand orsakas av tryckskillnaden mellan kalla och varma sidan, så om endera änden är lufttät lär mängden luft som eventuellt självcirkulerar i röret vara minimal och borde inte orsaka några problem.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Rent fysikaliskt bör det vara säkrare att täta på den varma sidan. Det spelar då ingen roll hur luften för övrigt cirkulerar mellan kallvind och rör, för det finns ingen fukt som kan kondensera.

Tätar man bara på den kalla sidan kan det bli kondens om det sker ett luftutbyte mellan rör och bostadens luft. Det bör vara så att risken ökar med ökande diameter på röret.

Vill man ha både hängslen och livrem kan man täta helt på den kalla sidan och nästan helt på den varma sidan, så att luftcirkulation förhindras men eventuell kondens kan rinna ut.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Har nu kortat ner röret på vinden så det slutar i isoleringen istället för att sticka upp mot takåsen. Det var mycket fukt i röret och mögelbeväxtning på kablarna. Tätat röret i varmdelen med lösull. Skall se om det förändrar läget.
Då det finns en mycket elektronik i garderoben så blir det också rätt varmt där. Skall förbättra ventilation i garderoben så mindre risk för värmestegring i röret.
Att täta röret är inte så enkelt med tanke på diametern (4cm) samt att jag vill kunna dra ny kabel i röret.
 
Vad har du för ventilation i huset? Med mekanisk frånluft eller FTX får man ett undertryck i huset, och då ska det gå bra även om det inte blir helt tätt.

Det jag skrev tidigare gäller bara kondens inuti röret. Om man endast tätar i den varma änden och sedan får luftväxling mellan rör och kallvind så skulle det teoretiskt kunna bli kondens på utsidan av röret på den varna sidan.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Täta med latexfog uppe på vinden, gör en "plugg". Latexfog är rätt enkelt att pilla bort om man ska dra in mer kabel.
 
  • Gilla
Mr9 och 2 till
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Vad har du för ventilation i huset? Med mekanisk frånluft eller FTX får man ett undertryck i huset, och då ska det gå bra även om det inte blir helt tätt.

Det jag skrev tidigare gäller bara kondens inuti röret. Om man endast tätar i den varma änden och sedan får luftväxling mellan rör och kallvind så skulle det teoretiskt kunna bli kondens på utsidan av röret på den varna sidan.
Ventilation är endast självdrag genom ventiler och fönsterspjäll.
Kondensen har uppstått i röret på kallsidan. Cirka 4m rör var exponerat för kalluft på vinden. Men nu mynnar röret under isoleringen istället.
 
elmont skrev:
Täta med latexfog uppe på vinden, gör en "plugg". Latexfog är rätt enkelt att pilla bort om man ska dra in mer kabel.
Eller tryck i lite lösull. Har aldrig varit med om att det inte räckt och det brukar finnas lätt till hands.
 
Mr9 skrev:
Ventilation är endast självdrag genom ventiler och fönsterspjäll.
Kondensen har uppstått i röret på kallsidan. Cirka 4m rör var exponerat för kalluft på vinden. Men nu mynnar röret under isoleringen istället.
Att kapa röret var ingen lösning på problemet. Du hade ett luftflöde upp till vinden, men den mesta fukten kondenserade innan den hann lämna röret, och den rann då tillbaka. Med samma luftflöde skulle nu all fukt kondensera uppe på vinden i stället. Det är mycket sämre.
Det är alltså mycket viktigt att du tätar röret för att förhindra kondens på vinden.
 
b_hasse skrev:
Att kapa röret var ingen lösning på problemet. Du hade ett luftflöde upp till vinden, men den mesta fukten kondenserade innan den hann lämna röret, och den rann då tillbaka. Med samma luftflöde skulle nu all fukt kondensera uppe på vinden i stället. Det är mycket sämre.
Det är alltså mycket viktigt att du tätar röret för att förhindra kondens på vinden.
Fast om röret mynnar under isoleringen så är det ju antagligen inte samma luftflöde, utan kan tom fungera bra nu, fast mer av tur än skicklighet.

Därmed inte sagt att TS inte skall täta röret ändå. Det är ju lätt och fort gjort.
 
Det kanske inte är helt optimalt att kondensen hamnar i isoleringen och ev fryser till is. Och ju mer is det bildas ju sämre blir isoleringen och nollpunkten flyttas inåt med än mer på isning som följd.
 
elmont skrev:
Det kanske inte är helt optimalt att kondensen hamnar i isoleringen och ev fryser till is. Och ju mer is det bildas ju sämre blir isoleringen och nollpunkten flyttas inåt med än mer på isning som följd.
Det är en intressant tanke. Jag kommer ihåg en nordpolsexpedition där man inte tänkt på det. Istället för att ha plastpåse innerst i sovsäcken (som är kutym) så sov man utan och eftersom man måste ha tjock sovsäck så hamnade daggpunkten *i* sovsäcken istället för i tältet. Så varje natt så blev det lite mer is i sovsäcken och man hade inte tillgång till någon värme på dagen för att tina dem igen. När sovsäckarna till slut vägde 20-30 kilo så fick man helt enkelt ge upp... :)

Att man skall lyckas få upp så mycket vatten på vinden att innertaket ger vika är nog inte troligt, men det är som sagt ändå bättre att inte chansa och att täta röret när man ändå håller på.
 
Kommer givetvis även täta röret på vinden som flera påtalat. Tack för alla bra tips.
Mest kondens var det på kalla sidan och när jag kom ner till isoleringen så var det bara fukten som rann neråt så förhoppningsvis kommer det fungera nu med dessa åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.