Fick just hem nytt avtal från Stockholm Gas: Fast avgift nät 2844 kr per år, fast avgift gas 600 kr per år!
Nu pratar vi gas till spisen, inte uppvärmning av ett hus. Den här kostnaden motsvarar i princip kostnad för all el under ett år. Vad känns mest prisvärt? Visst, jag kan säga upp avtalet och skaffa en elspis, men gas är ändå oöverträffat till spisen. Man blir bara ganska trött!
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
Man kan väl i dagens läge säga att en induktionshäll har i stort sett samma regleringsmöjligheter som en gasspis och är dessutom energisnål.

Kanske ett alternativ? ;)
 
Har du enfas eller trefas in i bostaden? Misstänker att det bara är enfas.
Hur stor är huvudsäkring(en/arna)? Misstänker max 20A.
 
tja, så blir det när någon har monopol .... ;)
 
D
roland53 skrev:
Man kan väl i dagens läge säga att en induktionshäll har i stort sett samma regleringsmöjligheter som en gasspis och är dessutom energisnål.

Kanske ett alternativ? ;)
Tycker definitivt en modern induktionshäll (med boost på alla plattor) är ett fullgott alternativ till en gasspis. Vi har haft induktionshäll länge i båda våra hus och tycker det fungerar alldeles utmärkt med snabba uppkok och snabb/exakt reglering av värmen.

Nu har vi bott i Holland och England ett halvår där vi haft moderna gasspisar och de är inte alls lika snabba att koka upp med och till min förvåning inte ens lika snabba att reglera med. Dessutom blir kokkärlen varma långt uppåt kanterna och kastrullhandtag blir riskabelt varma.

Så jag är inte alls så imponerad av gasspisarna. Naturligtvis kan det till viss del bero på att jag nu är van vid induktionshäll men inte gasspis, men min fru var uppvuxen med gasspis i hela sitt liv tills vi flyttade ihop och induktionshällen fungerade direkt för henne.
 
Jorå, jag har el så det räcker för en induktionshäll. Vi har det på landet, och det är absolut rätt så bra. Dock har man inte riktigt samma visuella feedback som med gas och den känns lite känsligare också om man har stora pannor som skyfflas runt. Den på landet är lite jobbig eftersom den tutar så fort man låter något annat än ett kokkärl hamna på spisen ("ja, jag vet att jag råkade lägga en sked där, sluta tuta idiot!"). Och så är det lite för mycket finesser. Råkar man trycka lite fel så kan man ge sig tusan på att man har kopplat in något barnlås eller tidsautomatik eller gud vet vad ... Men det kanske finns enkla som bara har värme i ett antal steg? Vår är en Miele med några år på nacken.
 
C
munge skrev:
Fast avgift nät 2844 kr per år
Det är väl lite samma dilemma som med det fasta telefonnätet - en tynande skara abonnenter som skall dela på underhållskostnaden för nätet. Som i Stockholm börjar bli i riktigt dåligt skick på sina håll har jag förstått det som.

En faktor i det lite större sammanhanget är att det är gratis för fastighetsägaren att ha en pluggad gasservis och så länge servisen finns lär matande nät behöva underhållas trots att Stockholm Gas inte får in ett enda öre.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
munge skrev:
Jorå, jag har el så det räcker för en induktionshäll. Vi har det på landet, och det är absolut rätt så bra. Dock har man inte riktigt samma visuella feedback som med gas och den känns lite känsligare också om man har stora pannor som skyfflas runt. Den på landet är lite jobbig eftersom den tutar så fort man låter något annat än ett kokkärl hamna på spisen ("ja, jag vet att jag råkade lägga en sked där, sluta tuta idiot!"). Och så är det lite för mycket finesser. Råkar man trycka lite fel så kan man ge sig tusan på att man har kopplat in något barnlås eller tidsautomatik eller gud vet vad ... Men det kanske finns enkla som bara har värme i ett antal steg? Vår är en Miele med några år på nacken.
Hällar med visuell feedback finns: http://www.digitaltrends.com/home/s...ide-in-range-virtual-flame-induction-cooktop/

ne58h9970ws-oven-970x0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.