H
Se inlägget ovan. sidan 4, Lite vägledning kanske

Antal fall hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Notera: att det är olika antal år, så räkna ut medelantalet anmälningar per år,
så får ni en rättvisare bild.
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Se inlägget ovan. sidan 4, Lite vägledning kanske

Antal fall hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Notera: att det är olika antal år, så räkna ut medelantalet anmälningar per år,
så får ni en rättvisare bild.
Inte för att jag på något sätt är insatt i antalet kunder hos de olika bolagen, men vad bolagen har och har haft för marknadsandel genom historien är nog sannolikt väldigt relevant för antalet anmälningar.
 
H
Ja, jag hade det i tankarna också. Men det är dock bara några av de större bolagen.
Mellan vilka år som listan gäller för, säger ju en del också hur länge försäkringsbolagen minst har varit igång. Sedan kan man ta ett genomsnitt anmälningar/år.
För min egen del jämförde jag först bolagen från Konsumenternas lista och även så tittade jag på fliken där de gick mer på djupet. Utifrån detta plockade jag ut de bolagen som jag själv ville titta vidare på. Därefter tog fram listan från Arn. Syftet för min del var att få fram ett beslutsunderlag där jag vägt för och nackdelar utifrån vad tycker är viktigast.
Man kan ju gå hur djupt som helst med staplar och diagram.
Den undersökning som jag gjorde räckte en bra bit på vägen för att välja försäkringsbolag.
sen är det som någon skrev, det beror på vilken skadereglerare man råkar på.
Alla försäkringsbolag är toppen så länge det inte händer något :)
 
Någon som har erfarenhet av det norska försäkringsbolaget Gjensidige som nu etablerat sig i Sverige? Vid en prisjämförelse är de billigast på både villa och bil.
 
Henri skrev:
Någon som har erfarenhet av det norska försäkringsbolaget Gjensidige som nu etablerat sig i Sverige? Vid en prisjämförelse är de billigast på både villa och bil.
FÖRSTA året! (chockhöjer premien år 2)
 
HEM2121 skrev:
Är på väg att byta försäkringsbolag.
Så jag tog fram dessa uppgifter, tog bara med de försäkringsbolag som var intressanta att jämföra med, även det bolag LF som jag är mycket missnöjd med.

Antal fall hos ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Trekronor (Swebank) 26 st 1987-2014

Folksam 4666 st 1976-2014

Modena 523 st 1984-2014

Länsförsäkringar 4688 st 1976-2014

Trygg Hansa 5679 st 1976-2014

Ica banken 70 st 2002-2014

IF 1125 st 1999-2014

Dina försäkringar 97 st 2005-2014



Länk för jämförelse mellan försäkringsbolagen:

[länk]
Totalt orelevant fakta när man inte får reda på antalet kunder. Ju fler kunder du har ju större chans till att hitta en missnöjd kund som anmäler till arn.
 
H
Lägger man ihop fakta som jag har läst och tittar på helheten så visar det i en viss riktning. Det är inte på något sätt vetenskapligt, men det ger en fingervisning. Man får titta på helheten sedan är det upp till var och en att göra sig en egen bild och bedömning. De flesta bolag jag tittade på är de stora aktörerna. De har tillräckligt många kunder för att anmälningarna skall ge en fingervisning. Det är intressant att titta på genomsnitt anmälningar per år. Sedan får man läsa så mycket som möjligt vad andra har för erfarenheter av försäkringsbolagen och jämförelser som har gjorts. Är det parametrar som stämmer ihop med andra parametrar? Vad är viktigaste för en själv i villkoren? Ja, man skaffar sig bra uppfattning/beslutsunderlag.
 
Redigerat:
Chaly
Nyfniken skrev:
IF: Jag vet inte hur det är med villaförsäkringar, men jag har haft en livförsäkring och en bilförsäkring hos IF. Samma mönster, billigt första året, sen höjs premien år två med >20%.
Har precis samma erfarenhet. Hade bil och villaförsäkring hos IF men de höjde två år i rad med 20%. Letade upp bättre bud och frågade om de kunde matcha, men icke. Så jag är inte kund där längre. Gillar inte att känna mig blåst...
 
H
Szture skrev:
Salus ansvar är mitt försäkrigbolag som jag hittade tack vare Insplanet. Mitt hus är på över 400 kvm så inga av de "vanliga" bolagen ville försäkra det. Svaret var bara att "vi försäkrar inte så stora hus". Salus Ansvar är ju de helnyktras försäkringsbolag, men även vi normala människor kan försäkra där - de accepterade t o m att försäkra min vinkällare!
Tryckte jag in mina övriga försäkringar (bil, båt) hos samma bolag fick jag cirka 20% på dem.
Det verkar som om Salus Ansvar går utanför den vanliga ramen. Suveränt!
Blev påkörd av en bil på en busshållplats, bilföraren hade Ansvar. Ansvar sa att jag hade gått ut i vägen för att bli påkörd, (E6) för att tjäna pengar. Nämnas att det fanns vitten att jag stod längst in på busshållplatsen. Advokaten gick i taket och jag begrep inte vad de pratade om, blev helt chockad. Så för mig är Ansvar bolaget utan ansvar.
 
Ngn som har erfarenheter av VARDIA?
 
emde skrev:
Totalt orelevant fakta när man inte får reda på antalet kunder. Ju fler kunder du har ju större chans till att hitta en missnöjd kund som anmäler till arn.
Om vi utgår från att ARN-ärendena rör skadeärenden. 2011 anmäldes drygt 2 000 000 skador till svenska försäkringsbolag, trafik och företag medräknat.. Antalet skador är relativt konstant över tid, så låt säga att det anmäls 2 000 000 skador per år för att göra det enkelt att räkna. Folksam har ca 15% marknadsandel, så dom har alltså ca 300 000 skadeanmälningar per år. Ta det gånger 38 år (1976-2014). Det ger 11 400 000 skadeanmälningar på 38 år. Sedan 1976 har dom alltså haft 4666 ärenden hos ARN. Det är alltså 0,041 % av alla skadeärenden hos Folksam som går så långt.

Om man istället jämför med antalet försäkringar, så tecknas det mer än 20 MILJONER försäkringar varje år (Hem, villa, fritidshus, olika fordonsförsäkringar, sjukförsäkringar, pensionsförsäkringar, djurförsäkringar, diverse småförsäkringar etc) så pratar vi om några promille av alla försäkringar som dras till ARN. Så att sitta och jämföra vilka försäkringsbolag som dras till ARN flest gånger är ganska småaktigt, men framför allt missvisande om man inte vet vad det är för typ av ärenden och vad det gäller för typ av försäkringar samt vad utslaget blivit.
 
Redigerat:
H
Ett bra sätt är att ringa skadereglerare och jämföra svaren på samma typ av skada.
Och hur och på vilket sätt de svarar. Det har varit enkla klara exempel, inga konstigheter.
Beror på är något som en del försäkringsbolag använder, de kan heller inte precisera sig om vad som gäller.
Mao godtyckligt bedömande. Det finns dock försäkringsbolag som ger klara besked vad som gäller, vilket jag föredrar.
 
Guligan skrev:
Någon som har några erfarenheter av Aktsam?
Det tog tre månader för Aktsam att reglera en skada på min bil där jag inte var vållande. Jag var därför utan bil under hela den tiden.
Stilleståndsersättning med 25:- om dagen utgår bara under effektiv reparationstid på verkstad.
 
Redigerat:
Var det du eller motparten som hade Aktsam?
 
Nyfniken skrev:
Var det du eller motparten som hade Aktsam?
Motparten hade Aktsam. Det kanske påverkade handläggningstiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.