mr_bygg skrev:
Så du menar att hantverkaren utför arbetet och väljer sen själv hur mycket han/hon vill ta betalt?..
Nej, han/hon tar så mycket betalt som han/hon ska utifrån dom ramarna som finns vilket innebär max 15% utöver priset, men det kan givetvis justeras nedåt också.



mr_bygg skrev:
Tänk på att om ni har ungefärligt pris eller löpande räkning ska det framgå på fakturan hur du har beräknat priset, till exempel hur många timmar du har arbetat.[/I]..
Precis, Ungefärligt pris ELLER löpande räkning.
Jag tror det är olyckligt att blanda ihop dessa två och som tur är väldigt ovanligt.

Ska man nu ha både hängslen och livrem så borde man istället försöka få igenom löpande med takpris isf. något jag själv hade vägrat om det kommit på tal.




mr_bygg skrev:
Ja, om en hantverkare väljer att uppge ett ungefärligt pris när kunden frågar så innebär det ett stort ansvar. Egentligen inte så konstigt, det omvända är ännu mer orimligt att en hantverkare överhuvudtaget inte behöver ta ansvar för en lämnad ungefärlig prisuppgift.
Inte så säkert egentligen, beror på under vilka omständigheter frågan ställs.
Som jag skrivit tidigare är det lätt att "halka dit" om man får frågan ställd vid "fel" tillfälle, i all hast på brädgården tex.
och där man som hantverkare egentligen bara lämnar ett exempel på vad det kan kosta då man vet vad det brukar hamna på men inte vet dom exakta förutsättningarna.

I min värld borde man slopa ungefärligt pris och i stället ha krav på ett fastpris så man slipper den här typen av situationer, detta eftersom hantverkaren i princip måste ha samma förutsättningar vid ung. pris som vid ett beräknande av ett fastpris. Alt. ett takpris om man nu vill köra den modellen.

Personligen vägrar jag ge några priser utan att ha sett objektet i fråga vilket ibland leder till viss irritation. Varför vet jag inte....
 
Redigerat:
Visst kan det bli en diskussion om ett ungefärligt pris har lämnats och jag har all förståelse för att hantverkare inte tycker att den delen av konsumenttjänstlagen som tar upp ungefärligt pris är bra och borde tas bort. Men för mig som konsument är det en trygghet. Nu finns den och jag tycker att det är smidigt att be om ett ungefärligt pris och sen köra löpande. Naturligtvis frågar jag inte en hantverkare som jag råkar träffa på brädgården om priset utan jag gör det på plats när vi diskuterat exakt vad som ska göras och hantverkaren vet förutsättningarna.

Nedan är ett exempel på ett fall i ARN där hantverkaren lämnade ungefärlig prisuppgift och åkte dit på det i efterhand.

http://www.arn.se/Amnen/Bostad/Vanliga-fall-listning/Kategori-1121/Fall-114/

Jag tycker precis som dig att fast pris är ett väldigt bra alternativ men min erfarenhet är att det ofta är svårare att få en hantverkare att ge en offert. Men de flesta har inget problem att ge ett ungefärligt pris när vi ses och tycker jag det är OK så kör jag löpande.
 
Visst handlade den här tråden om kostnaden för servicebil?

Jag fick syn på en gammal faktura från år 2011.
Den är från en ventilationsfirma, Inventor i Laholmstrakten.

Citat:
MILERSÄTTNING SERVICEBIL Antal 3 MIL à pris 65,00 Summa 195,00 KR
Moms tillkommer.
Det betyder 6,50 kr/km + moms för bilen.

Helt OK tycker jag :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Visst handlade den här tråden om kostnaden för servicebil?

Jag fick syn på en gammal faktura från år 2011.
Den är från en ventilationsfirma, Inventor i Laholmstrakten.

Citat:
MILERSÄTTNING SERVICEBIL Antal 3 MIL à pris 65,00 Summa 195,00 KR
Moms tillkommer.
Det betyder 6,50 kr/km + moms för bilen.

Helt OK tycker jag :)
Och vilken timpenning låg det sen på servicebilen medan den stod parkerad utanför dig?
Det var faktiskt det som tråden handlade om?


För att sen övergå till vilken påhittighet hantverkare kan tänkas ha i att uppfinna olika slags avgifter.
Denna totala påhittighet försvaras av vissa och kritiseras av andra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Herre jösses hur mycket och hur länge kan man älta en så enkel sak att ta reda på vad som är den totala kostnaden för ett arbete man vill få utfört.
Det är väl bara att ta in offerter 3-5 st och av dom så väljer man ut någon/några och begär ett förtydligande om något är oklart. Är man tveksam och inte besitter kunskap att avgöra om det är rimliga villkor så begär fastpris så är frågan löst.
Men tråden verkar mest ha blivit som ett chatt forum från förr, likt Lunarstorm som ungarna höll på med, eller telias heta linjen.
Det skulle nog förenkla hela processen om alla som inte förstår, sluta låtsas att dom förstår utan i stället visa att man saknar kunskapen och ber om hjälp. För i slutändan så är det kontrakt som gäller och då finns det lagstiftning som hjälper den okunnige att få rätt, men det förutsätter att man vågar visa att man inte begriper och begär skriftliga överenskommelser för annars blir det fel. Det är inte uteslutet att det blir fel ändå för det finns mycket skit som kallar sig hantverkare också, dom utmärker sig oftast genom att dom kan komma direkt och inte tycker att skriftliga avtal är viktigt. Inga problem vi ordnar det, brukar vara en slogan som används i sådan fall.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
cecar33 skrev:
Herre jösses hur mycket och hur länge kan man älta en så enkel sak att ta reda på vad som är den totala kostnaden för ett arbete man vill få utfört.
Det är väl bara att ta in offerter 3-5 st och av dom så väljer man ut någon/några och begär ett förtydligande om något är oklart. Är man tveksam och inte besitter kunskap att avgöra om det är rimliga villkor så begär fastpris så är frågan löst.
Om man inte vill ha fast pris/offert då? Utan köra på löpande?
 
Ja då får man väl begära pris på alla övriga ingående kostnader, för servicebil är ingen tillkommande kostnad den finns alltid oavsett hur den kostnaden beräknas eller redovisas för kunden i en offertförfrågan
 
Mikael_L
Ja begär man (och får) en offert så är det ju inga större problem. Då är det ju svart på vitt, och inget ska tillkomma. (Men som du säkert redan vet så är det ändå många som får en faktura större än offerten i slutet, i bästa fall tillsammans med en massa skumma förklaringar om anledningen.)

Men jag köper inte gärna in tjänsten på fast pris, då jag vet att jag som regel får betala bra mycket mer än för löpande, iaf om det är en OK hantverkare man har fått fatt på.

Då ska man väl ställa de tre frågorna pappskallen nämner i inlägg #204. Och sen hoppas att få ett ärligt och heltäckande svar.
Men från de som dribblar med skumma avgifter så antar jag att man ändå inte får ett ärligt svar.


Jaja, det ramlar väl som vanligt att det hela tiden handlar om att hitta bra folk, inte så mycket annat. :confused:
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Ja då får man väl begära pris på alla övriga ingående kostnader, för servicebil är ingen tillkommande kostnad ...
Men ändå blev den det för TS ...?

Du skulle kanske svara TS då, att du tycker det var fel, att TS borde stryka den kostnaden ifrån fakturan och betala det andra.
 
Nu undrar jag vad du menar, TS ville bara få vår syn på saken och det har jag ju givit, min syn på saken här och tråden är väl fortfarande TS tråd.
 
Mikael_L skrev:
Om man inte vill ha fast pris/offert då? Utan köra på löpande?
Då frågar man om ett ungefärligt pris innan och tycker man det är OK så kör man löpande. Då behöver man inte bekymra sig om eventuellt tillkommande kostnader, materialpåslag etc.
 
Mikael_L skrev:
Och vilken timpenning låg det sen på servicebilen medan den stod parkerad utanför dig?
Det var faktiskt det som tråden handlade om?
...
0,00 kr/timme.
Annars hade jag naturligtvis skrivit det också.
 
Bil kostnad borde vara ca25kr mil. Inget annat. Sedan tillkommer restid. Man brukar då räkna med ca7mil i timmen utanför staden. Dock ej mindre per påbörjad resa.
Har du fått fast pris ska hantverkaren ha räknat in detta från början. Acceptera inte mer än en resa om dagen. Inte beställarens fel om hantverkaren åker fram o tillbaka .
 
Det verkar finnas två läger här.

1) De som tycker att frågan "Vad kostar det?" Borde räcka och täcka in slutsumman.
2) De som tycker att frågan borde formuleras: "Vad kostar arbetet, materialet och alla tillkommande kostnader?"
 
Mattias Axelsson skrev:
Bil kostnad borde vara ca25kr mil. Inget annat.
Om man ändå ska ta betalt för bilen så är det nog bäst att ta så mycket så det inte blir en förlustaffär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.