Hej!

Tänkte jag skulle dela med mig av vår badrumsrenovering. Det kommer absolut inte bli något unikt eller speciellt. Men kanske att någon vill se och följa samt kommentera vår lilla renovering! :) Och framförallt blir detta en dokumentation över vårt arbete.

Vårt hus är ett 60-tals hus med massa charmiga och roliga rum här och där. Även en del problem i grund och dränering har uppdagats. Påbörjade en tråd om detta här: http://www.byggahus.se/forum/grund-...ller-ett-helt-vanligt-60-tals-hus-bilder.html men la ner det då intresset inte verkade så stort.

Det mesta i huset är renoverat och fixat förutom badrummet på ovanvåningen. En liten dotter dök upp i livet och satte renoveringen på paus. Men nu är vi igång igen!

Det började med att vi skissade upp i Photoshop hur vi ville att det skulle se ut. Det röda utrymmet är den nya delen som kommer att tillhöra badrummet. Vårt badkar plockas bort och ersätts med ett duschutrymmet som går in i garderoben. På så sätt blir det lilla badrummet större och duschen kan nyttjas bättre. Garderoben ville vi heller inte ta alltför mycket ifrån. Finns ta mig tusan inget bättre än en walk-in-closet! ;)
skissBadrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att flytt av avlopp och vatten skulle bli en utmaning förstod vi rätt omgående. Men med en alltför optimistisk VVS:are så finns inga problem .. ;)
Så här såg badrummet ut innan rivning:
IMG_0040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite kämpande med tigersåg, cirkelsåg och kofot kom den spontade väggen ner och ett hål mellan badrum och garderob uppenbarade sig! Notera den fantastiska grön tapet mot det trendriktiga röda golvet! :p
2014-10-29 20.37.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gode vän borrhammaren hjälpte till att få ner allt kakel från väggarna. Den jobbiga masoniten som var spikad med cirka 2,9 miljarder småspik hade fått vem som helst att tappa besinningen. Men skam den som ger sig!
Så här såg det ut från badrumshållet in mot garderoben:
2014-10-30 21.36.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade även upp det spontade golvet där det nya duschutrymmet blir. Och där fanns ju så klart femhundrasjugotvå olika rör med olika arbetsuppgifter. VVS:aren kom förbi och körde sitt språk i tio minuter. Det enda som fastnade var att "det är inga problem" samt att det skulle bilas genom tak och golv. hmm ..
2014-11-02 14.28.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vi just nu och uppdateringar kommer att ske framöver.
Ber om ursäkt för dålig bildkvalité men har nu grävt fram min gamla systemkamera så att allt blir lite skarpare.

Fortsättning följer! :)
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Lite kul, jag ska göra om mitt nästan exakt lika stora badrum på nästan precis samma sätt. Skillnaden ligger i att jag har en vanlig garderob bakom väggen, så jag får bara ett 60 cm djupt "instick" vilket i sin tur gör att min dusch kommer att ta ca 30X90 cm i min "gamla" badrumsyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.