Alternativ titel skulle kunna vara –En studie i dåligt omdöme och dålig planeringsförmåga som räddats av en stor dos tjurighet. Jag är norrlänning och ser mig själv som pessimist, men efter detta bygge så börjar jag tro att jag egentligen är en fullblodsoptimist.
Har med stort utbyte tagit del av alla byggen på denna sida och vill därför dela med mig och hoppas att någon har nytta eller glädje av mina bilder. Bygget påbörjades 2012 och tanken var att skapa en tråd direkt så man skulle kunna följa bygget, men jag tycker det är roligare att bygga än att blogga så det blev inte av. När jag läste Eklundas beskrivning av sitt fina bygge blev jag inspirerad att lägga upp mitt också.
Saken är den att min fru också önskat sig ett växthus och ett förråd hade vi länge pratat om. Under ett års tid hade jag kollat annonser och hittat flera saker som var för sig kostade 500:-. Dubbla altandörrar (förvisso utan karm), oanvänd ytterdörr, 20 st gamla fönster och 35 m² cementplattor. Med sådana fynd borde ju inte bygget bli så dyrt, eller hur? Jag hittade en bok på biblioteket som heter ”bygga bodar” där det fanns en beskrivning och ritning på ett kombinerat växthus och förråd på 15 m². Det fanns en byggbeskrivning i 55 punkter som verkade lätt att följa så det borde gå ganska snabbt att bygga. Tilläggas kan att min erfarenhet av att bygga består av att ha varit hantlangare vid altanbygge och vid ett takbyte.
Jag började med att modifiera ritningarna till ett bygge på totalt 25 m² så där rök ett par, tre tusen i bygglovsavgift.
Visa bilaga Bild växthus.pdf
 
Efter att ha läst på om växthus beslöt vi att dra in vatten och el. 023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har vi grävt konturerna och som synes så är det berg hela vägen. Vi behövde inte bekymra oss om tjälen. Däremot var det svårt att få till dränering. Sågade rännor i berget på ett par ställen med stora vinkelslipen. Med facit i hand skulle jag hyrt någon jättemaskin och sparat tid och rygg.
Efter att ha börjat med formen insåg jag att det nog varit betydligt lättare om man bara kunnat gräva och fylla ut med grus. Det var ett jättejobb att göra formarna och anpassa dessa till bergets kontur. Dessutom började jag att på allvar inse vad byggmaterial kostar. Bara formen blev riktigt dyr.
Och så fick jag prova att bocka lite armering. Byggde en armeringsbock enligt beskrivning här på Byggahus.
226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var det äntligen tid att gjuta. Vi blandade betongen själva och det var ett rejält dagsverke. 026 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta var allt jag hann med den första sommaren. Hann till punkt 1 i byggbeskrivningen  013 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ny sommar med nya möjligheter. Hade varken murat eller putsat förut, men efter några lektioner på youtube så gick det förvånansvärt bra. Dock inte snabbt. En yrkesman hade nog dött av leda om han varit tvungen att bevittna detta arbete i slowmotion. Mycket av tiden har gått åt till att fundera, googla eller ringa en vän.
Sedan var det dags för lite golv.
256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Här kan man skönja konturerna av förrådet och oops, det börjar likna en kyrka. 001 - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
025 - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade inget fönster i lämplig storlek så jag tillverkade en båge som jag limmade och spikade. Efter att den torkat insåg jag att den var skev, och inte lite utan mer än en cm. Då var det härligt att finna den underbara multimaskinen. När jag köpte den förstod jag inte hur bra och mångsidig den faktiskt är. Snabbfästet tyckte jag kändes lite lyxigt, men det är bra i många lägen. Om man står på en stege och behöver ändra läge på bladet så gör man det hur lätt som helst. Oj då, halkar visst iväg från ämnet. 005 (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
013 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar växthuset ta form. 021 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
019 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
017 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
054 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett litet tak till limträbalken.
Så var två somrar till ända i detta snabba bygge.
025 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
009 (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönsterrenovering är nog inte det roligaste jag provat. 052 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Så var första varvet målat med linoljefärg. Vi valde den i hopp om att den ska tränga in i träet och fastna bättre än alkydoljefärgen som vi målade altanräcket med. Den sitter bara på ytan och lossnar i stora sjok trots att vi lät det tryckade virket torka två år och att vi sedan följde alla anvisningar. Linoljefärgen var lite tyngre att stryka ut, men den var otroligt dryg. En burk räckte hur länge som helst. 007 (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Halva taket på plats och så får man leka byggnadsplåtslagare. 019 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
021 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska genast göra ett tak på nockbalken på mitt växthus! Fortsätt berätta!
 
Jag tillverkade takluckorna själv av kanalplast och aluminiumlister. Det var oerhört tidsödande. Valde automatiska fönsteröppnare som är magiska. En vaxfylld kolv öppnar luckan vid en viss temperatur och den är dessutom justerbar. 020 (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
012 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amandolo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.