Har läst de trådar jag hittar som behandlar safcos ytterdörrar vilket är ganska få och gamla. Vissa har varit väldigt nöjda medan vissa varnar för dem.

Har varit helt inne på att köpa en swedoor, hittat modell jag gillade men hade inte kollat pris. Totalt pris med sidofönster blev 29.000. Kollade på en SnickarPer också, den skulle gå på 35k utan sidofönster. Sen gick jag förbi Safcos dörrar och såg en som jag tyckte såg bra ut helt designmässigt och den kostade 12k inklusive sidoljus (8+4). Säljaren sa att låset ej var godkänt ur försäkringssynpunkt så det skulle måsta bytas för några tusenlappar men det är ändå extremt stor skillnad.

Så till frågan. Nån som har erfarenheter av Safco? Vad är det som gör att swedoor och SnickarPerkostar 2 eller 3 gånger mer? Är det verkligen bara kvalite eller även en del i märket?
 
Skulle säkert tro man får vad man betalar för men i våras köpte jag en Safco dörr från Bauhaus som heter Visby som jag monterade i källaren.
Kändes lika bra som vår ytterdörr som är en Swedoor så det blev till att beställa en till som ska sitta i garaget.
Låshuset är ett Assa men har inte hakregel men detta var inget som behövdes enligt mitt försäkringbolag utan bara man sätter riktiga cylindrar på in och utsidan så var det inga problem.
Även karmen kändes likvärdig mellan båda dörrarna...
 
Den skillnaden som syns brukar vara att dessa billigare dörrar har en annan tröskel som är lägre och ofta har lite aluminium i tröskeln.
Du kan gott köpa en billigare dörr om du hittat en du gillar.
En del påstår att de billigare dörrarna är bökigare att montera och justera in men det är inget jag håller med om.
 
Kan tänka U-värdet skiljer lite och det bör man ju ha i åtanke...
Tröskeln var som 123abc skrev i aluminium men det såg jag inte som någon nackdel.
Monteringen var lika på båda dörrarna jag monterat.
 
U-värdet är faktiskt lägre på safco men det där har jag förstått kan variera en del beroende på hur man mäter? Men egentligen är u-värdet nog det jag är minst oroad för. Får undersöka det där med tröskeln men det ska nog funka. Och de nyare bauhausdörrarna verkar inte ha aluminiumplåten längre.
 
Har monterat många dörrar i mina dar....billigare dörrar är oftast klenare i karmen och som tidigare sagts tunnare tröskel. Men prissättningen på dyrare ytterdörrar är helt sjuk. Finns egentligen ingen rim o reson att en ytterdörr skall kosta runt 30.000:-. Det är en väldigt enkel konstruktion och en ytterdörr gör en fabrik på ett par timmar om ens det.
Att en ytterdörr kostar som en bättre begagnad bil är inte rimligt.
 
Vill minnas att när min mormor och morfar byggde hur så kostade huset 30.000 varav ytterdören kostade 3.000:)
 
Snailman
på safcos dörrar så sticker tätningslisten utanför själva dörrbladet, det gör det inte på andra dörrar jag sett, det gör att om dörrbladet hamnar nära karmen så förstör man tätningslisten.

ett exempel som jag märkt. och är ju lätt att kolla om det är så fortfarande.

karmarna var inte så värst raka så lite svårt att justera springan dörr / karm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.