Kundkraft på folkets sida mot storbolagen ... eller? Kundkraft ägs av jättekoncernen Schibstedts (SVD och Afotonblandet, bla, det är en norsk mediajätte). Det här bolaget, Schibstedts, gör inget utan att ha starka vinstintressen, inget fel på det, på en kommersiell marknad, men gå inte på pratet om att de står på den lilla människans sida. Jag har dessutom mycket dåliga erfarenheter av Kundkraft.

Jag anser att Kundkraft är ett bondfångarbolag. Jag tecknade upp för att vara med i en upphandling, men ångrade mig (efter att Fortum gav ett motbud) och sade upp min medverkan i den kommande upphandlingen, innan den gjorts och nytecknade med Fortum (mycket bättre deal). Där kunde man tro att det var slut, men det var det inte. Kundkraft svarade inte för ens det var för sent (ca två månader senare, med att teckna ett avtal med ett bolag) och jag blev tvungen att betala nästan 2000 kr för att slippa Kundkraft :thumbdown:

Uppläget var j-vligt fräckt, först skulle jag betala 10 000 kronor för att komma ur det avtal de menade fortfarande existerade, men sen sänkte de summan till lite under 1 800 kronor. Först förstod jag förstod inte varför Kundkraft sänkte avgiften, men det blev tydligt när jag förstod att ARN och andra myndighetsinstanser inte tar upp ärenden där ärendet/köpet understiger ev viss summa (tror det är runt 2000 kr). Hade jag vetat det hade jag inte gått med på den lägre summan :(.

Ang varför väletablerade och större elbolag "bojkottar" Kundkraft - de vill inte betala Kundkrafts dyra avgifter (små bolag som inte har Kundkrafts reklambudget, får en väldigt liten marginal, men det kan löna sig lite för dem, om tillräckligt många ansluter). Det är bara ett fåtal elleverantörer som får vara med i Kundkrafts upphandling och bara de som betalar det pris Kundkraft vill ha :eek: ;). Det här är ett bolag som inte producerar något annat än en "förmedling", dvs de ska dra in feta löner till en VD och styrelse (+ andra anställda) som producerar luft och inget.

Deras reklam om att kunderna tjänar så mycket på att vara med i deras bondfångeri är lögn (de brukar inte vara dyrast, men heller aldrig billigast) och akta dig noga om råkar i klorna på det här bolaget, det kan bli svårt och dyrbart att ta sig ur det greppet. :thumbdown:
 
Jag tycker du själv visar på en av fördelarna med Kundkraft: "...efter att Fortum gav ett motbud". Tror du att du fått samma erbjudande om du inte sagt till Fortum att du ville byta elbolag? Att Kundkraft tjänar pengar har jag svårt att se som något som talar emot dem, så fungerar en kommersiell marknad.
 
Ja, det tror jag, så fungerar det på en _fungerande_ marknad. Det är samma sak för olika typer av abonnemang (telefon, Tv etc), men det har inget med Kundkrafts affärsidé att göra. De försöker utnyttja båda parter i ett upplägg där de är helt onödiga. Om du ska byta TV-abonnemang kollar du först med din nuvarande leverantör och sedan med andra, helt naturligt. Kundkraft låser in vanliga människor i avtal som det inte går att ta sig ur (olagligt, men det verkar finnas ett kryphål, som de utnyttjar, med att bara "stjäla"/kräva lagom mycket/lite pengar).

Dessutom får du bara tillgång till ett fåtal (av Kundkraft utvalda) el- bolag i deras upphandlingar. Det är de bolag som gått med på att betala tillräckligt mycket till Kundkraft, för att få del av deras kundstock (och det här de har sin affäridé/område) - Kundkraft har tillräckligt med reklampengar för att attrahera folk till deras oseriösa upphandlingar (genom ägaren Schibstedts får de dessutom mycket "gratis" reklamtid/utrymme). Kundkrafts tillvägagångssätt innebär för dig som kund att du faktiskt bara får tillgång till en mycket liten del av marknaden. Förstår inte hur du får något av detta till "en av fördelarna med Kundkraft"?

Pepparkaka skrev:
Jag tycker du själv visar på en av fördelarna med Kundkraft: "...efter att Fortum gav ett motbud". Tror du att du fått samma erbjudande om du inte sagt till Fortum att du ville byta elbolag? Att Kundkraft tjänar pengar har jag svårt att se som något som talar emot dem, så fungerar en kommersiell marknad.
 
Läs mitt inlägg igen, jag har inte sagt att det är en fördel att Kundkraft enbart har en del av marknaden. Tvärtom, om fler bolag var med i budgivningen skulle sannolikt priset bli bättre.

På vilket sätt går det inte att ta sig ur avtalet? Såvitt jag vet löper det på 12 månader från undertecknande, och kan sägas upp senast 3 månader innan det löper ut. Därefter förlängs det.
 
Ursäkta, mitt fel! Är klart irriterad på de och gillar inte att bli blåst. Med deras tillvägagångssättt vill inte stora eller väletablerade leverantörer gå med, det kostar för mycket för dem. Kundkraft utnyttjar svaga och små bolag (som vill/behöver växa). Dvs deras förmedlingsavgift, eller vad man ska kalla det för, är för hög för elleverantörerna.

Jag hoppade av i god tid innan upphandlingen och innan den sk ångerveckan hade gått, men de struntade i min uppsägning och anmälde mig som en kund till elleverantören. Kundkraft lurade mao både leverantören och mig. Kostade mig strax under 1 800 kr, för ingenting. Deras marknadsföring låter bra och de har skapat en egen marknad, utanför själva grundmarknaden, men deras metoder är fula.

Pepparkaka skrev:
Läs mitt inlägg igen, jag har inte sagt att det är en fördel att Kundkraft enbart har en del av marknaden. Tvärtom, om fler bolag var med i budgivningen skulle sannolikt priset bli bättre.

På vilket sätt går det inte att ta sig ur avtalet? Såvitt jag vet löper det på 12 månader från undertecknande, och kan sägas upp senast 3 månader innan det löper ut. Därefter förlängs det.
 
Då förstår jag. Märkligt att inte ångerveckan respekterades. Du hade väl skriftligt på uppsägningen?
 
Jo, fanns loggat i vårt "samtal", men man kan inte anmäla de till myndigheterna om summan man förlorat understiger 2000kr ;)
 
C
Micke Kinnunen skrev:
Jo, fanns loggat i vårt "samtal", men man kan inte anmäla de till myndigheterna om summan man förlorat understiger 2000kr ;)
Nä, men man kan ju strunta i att betala och sen kan man diskutera ångerveckan i tingsrätten om de mot all förmodan skulle ta det så långt.
 
  • Gilla
Micke Kinnunen
  • Laddar…
Bluff skrev:
Tja

Tänkte binda mitt elpris och även välja RÄTT bolag.

Har idag Fortum både som bärare och leverantör. Kör idag på rörligt elpris då Fortum tippsade om att binda under våren för då är priserna som bäst.

Hur tycker ni jag ska göra?

Rörligt? 1 år? 2 år 5 år osv..
...
/Johan
För att återgå till kärnfrågan...

Jag har kollat några gånger med https://www.compricer.se/
som jag tycker har duktiga medarbetare och ger bra hjälp, utan att vara påträngande.
Vad jag förstår så ger många bolag "kampanjpris" första året, och man slipper den fasta kostnaden.
Och den kan ju vara en avsevärd del, om man har låg förbrukning.

Alltså skall man byta bolag en gång om året. För att börja med ett nytt, med en ny "kampanj" :)
Det gäller bara att gå in på Compricer i rätt tid innan året år till ända.

Men nu är det lördag, och vi får se lite lättsammare på vad som händer omkring oss.
Och då tycker jag att denna kommentar är värd stående ovationer:
oobum skrev:
I...
Kör själv med 100% svensk naturkraft från Ske-Kraft.
Naturkraft? Som blixtar och åskväder då, eller :wow:
Jag är med dig hela vägen, oobum!
 
Här byter jag; https://www.elskling.se
o jag gör som KnockOnWood säger, tar erbjudande i mitt fall, 1år rörligt alltid. Nu, fram till årsskiftet, har jag Telge Energi som har den egenheten att dom ringer mig dagen efter jag loggat in o tittat på min förbrukning. Lärdomen är att jag INTE kommer delge mitt telnr fler gånger! Att binda bör man väl inte göra under 15-20.oookWh !???
Jag har betalat, mellan jan-sept/okt, ett rörligt snittpris på 70,8505öre/kWh inkl moms (men exkl nätbolagens avg)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.