Som rubriken lyder... Skall jag klippa gräset innan vintern eller låta det vara långt??? ???

MVH Peter Z
 
Det är vettigt att klippa det - men inte kort dvs låt det åtminstone vara cirkus 5 cm högt. Alltför högt gräs befrämjar snömögel etc. Känsligheten beror litet på var i landet du bor. Kratta upp klippt gräs denna gång (om du annars inte gör det). Får du drivor av löv bör dessa också krattas bort (lämpligast är att kratta in dessa under häckar & buskar). Man behöver inte städa gräsmattan extremt noga. När våren kommer märker du att maskarna försökt dra ner de udda löven så att de står som små rosetter i gräsmattan  ;).
 
Tack för enkelt och bra svar..
Skall genast sticka ut med gräsklipparen... ;)

MVH Peter Z
 
Hur gör man om det aldrig vill torka upp ute? Kan man klippa trots att det är så fuktigt?
Har fått för mig att man inte skall klippa om gräset är blött....
Vi vill också hinna klippa en gång till.....
/aja
 
Det kan bli bekymmersamt med handgräsklippare (tungt & smetigt). Jag kör en gång till denna säsong - men det är inte optimalt egentligen  :-/ men min matta är fortfarande relativt torr. Är det alltför vått skulle jag skippa gräsklippningen denna säsong och istället hålla undan för löv som gärna lägger sig som ett tjockt mögeltäcke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.