Hur ska bastun ventileras?
I vår bastu finns inga som helst till- eller frånluftsventiler. Vägg i vägg med bastun finns dock en dusch som i sin tur har en PAX-fläkt som drar ut luft.
 
Du ska ha in/utluftning dvs två ventiler och de ska sitta mot varandra (?). Den varma luften ska du naturligtvis ta in i huset/badrummet; den andra direkt utifrån.
 
Luften tas in i bastun under aggregatet eller möjligtvis närliggande bastudörr och går tillbaka till samma rum från en ventil i taket diagonalt från aggregatet.
Men det finns lika många åsikter om hur det ska göras som det finns trådar. Leta så finner du. De som de flesta verkar vara överens om är att luften ska tas och gå tillbaka i samma rum.

/ Christer
 
Som jcoboy skriver så tvistar de lärde om detta.
I Finland tas inluften oftast in under aggregatet och ut under övre laven. Medan Tylö förordar att luften tas ut så högt som möjligt och så långt bort som möjligt från aggregatet. Finnarna menar att temperaturen blir jämnare med deras metod. Oftast är det de byggtekniska omständigheternan som får avgöra.
 
det alla är överens om är att en ventil nere och en ventil upp, bäst är ju om du har en utluftsventil oxå
 
majung skrev:
Som jcoboy skriver så tvistar de lärde om detta.
I Finland tas inluften oftast in under aggregatet och ut under övre laven. Medan Tylö förordar att luften tas ut så högt som möjligt och så långt bort som möjligt från aggregatet. Finnarna menar att temperaturen blir jämnare med deras metod. Oftast är det de byggtekniska omständigheternan som får avgöra.
Tack - då förstår jag bättre varför man inte följt Tylös installationsanvisning - och att 'min' lösning inte behöver vara direkt fel ;). I min bastu har man tagit inluften under aggregatet och utluften högst upp på motstående vägg. I Tylös instruktionsanvisning står att man inte får sätta inluften under aggregatet - jag har funderat en hel del på detta och trodde det berodde på brandrisk!

Bastun funkar bra trots detta :)
 
Ventiltionen hänger ihop med vilket agregat man skal använda
Själv kommer jag köra den fiska varianten med inluft i taket ovan för mitt Helo symphony och en fläkt som sugen ut ungefär 30cm från golvet så långt i från agregatet som möjligt.
 
Tack, Anders! Detta förklarar delvis mitt svinkalla bastugolv :-/. Eftersom min bastu är miniminiliten ( ;D) kommer jag ändå inte att reklamera felinstallationen - den funkar trots detta mycket bra (bara man håller sig på laven) och värms upp väldigt snabbt. Men nu vet jag detta till nästa husbygge (för denna sajt jämte nybygget har gett mersmak och visst ska jag låta bygga mig ett enplanshus när jag närmar mig 70-årsstrecket ... inte så väldigt många år fram till dess ::)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.