Undrar om det är normalt att gammal isolering luktar. Det gäller ett 70-talshus med platta på mark och träreglar som vilar direkt på betongen, vilket anses vara en riskkonstruktion. Har öppnat upp en cirkel på 10 cm i spånplattan för att senare kolla med fuktmätare.
Det luktar ganska starkt från hålet men enligt fuktexpert från Polygon luktar det inte mögel eller fuktig impregnerad syll. Enligt honom luktar det gammal isolering och han bör väl veta. Efter att hålet togs upp känner man lukten i rummet, det gjorde det inte tidigare. Provhålet kommer ju att återställas men jag är orolig för att lukten senare ska sippra ut via ventilerade fotlister och trösklar. Vet inte hur stor den risken är. Någon som har erfarenhet?
 
Jag tror inte på det där.
Isolering ska inte lukta
Ta lite isolering och stoppa in en påse,knyt åt och vänta några dagar och stoppa sedan ner näsan i påsen och lukta.
Fredrik
 
Det är välkänt att äldre glasull kan lukta råttpiss fast den är helt ok....vad luktar det som?
 
TorpAnders
Är lite osäker på vad det luktar men jag skulle inte protestera om någon påstod att det luktar som råttpiss. En snickare som dagligen jobbar med fuktskador intygar att äldre glasull och stenull luktar väldigt illa utan några andra problem. Han säger att det är normalt och att det ändå inte kommer att vara någon lukt i vår bostad när golvet väl är tätt igen.
Ändå befarar jag att lukten kommer att tränga upp i rummet, bl a genom de ventilerade fotlisterna.
 
  • Gilla
Jacobinilsson
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Ta lite isolering och stoppa in en påse,knyt åt och vänta några dagar och stoppa sedan ner näsan i påsen och lukta.
Fredrik
Det behövs inte för att känna att isoleringen luktar. Det räcker med att stoppa ner näsan i hålet i golvet. Det kanske är normalt med lukt i över 40 år gammal ullisolering?
 
Ja du har väl två vägar,,antingen snickrar du det du gör klart och lever med att det kan komma en viss lukt under ogynnsamma förhållanden vid väderomslag eller/och otillräcklig ventilation osv.

Eller så river du upp hela huset och isolerar om.

Tyvärr inte mycket mer att välja på som jag ser det.
 
Hej!
Min erfarenhet av gammal isolering är att den stinker om den är gammal eller blöt!
 
TorpAnders
Tack för synpunkter, du har säkert rätt.
Det har inte luktat tidigare, vi kände lukt först när vi öppnade upp ett litet provhål i golvet. Jag är mycket förvånad över att den rätt starka lukten har stannat kvar under vårt golv. Enligt vår rutinerade snickare fungerar det så.
Vore intressant att höra om detta stämmer med andras erfarenheter av 70-talshus.
 
Redigerat:
Tycker faktiskt de låter helt naturligt!
Har jobbat som takläggare i 14år så lite isolering har man fått leva med :)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Henri skrev:
Det har inte luktat tidigare, vi kände lukt först när vi öppnade upp ett litet provhål i golvet. Jag är mycket förvånad över att den rätt starka lukten har stannat kvar under vårt golv.
Vore intressant att höra om detta stämmer med andras erfarenheter av 70-talshus.
Bump!
 
Jag är skeptisk till att gammal mineralull skulle lukta illa av sig själv. Däremot tror jag den tar åt sig doft från andra ämnen relativt lätt! Bor själv i ett hus från -72. Tilläggsisolerade i somras (utvändigt). Min isolering luktade väldigt mycket tjära. Det berodde på vindpappen som var någon sorts tjärad papp.
 
vectrex
Ullisolering i yttervägg kanske brukar luktar fräschare än golvisolering mot cement?
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Henri skrev:
Det behövs inte för att känna att isoleringen luktar. Det räcker med att stoppa ner näsan i hålet i golvet. Det kanske är normalt med lukt i över 40 år gammal ullisolering?
Vad han menar är att om du tar en bit isolering och virrar in i en påse (typ dom 3 och 5 liters du har i köket) och tar med den till jobbet eller stoppar i bilen t.ex och låter den ligga över dagen, om du då sen känner samma lukt utanför påsen när du kör dit näsan är det doften av mögel du känner. Enligt Anticimex i alla fall. Anledningen varför du ska ta med den från ditt hem är för att hjärnan sollar bort den lukten ganska omgående du sätter foten innan för din dörr. Även detta enligt Anticimex.

Jag har dock samma erfarenheter som många andra här i tråden. Isolering som varit instängd i 40 år luktar inte nytt och gott direkt. I äldre hus från den tiden också med gamla spånskivor/tretex som man borrar och fräser ur luktar inte heller direkt mumma...
 
xarg skrev:
Vad han menar är att om du tar en bit isolering och virrar in i en påse (typ dom 3 och 5 liters du har i köket) och tar med den till jobbet eller stoppar i bilen t.ex och låter den ligga över dagen, om du då sen känner samma lukt utanför påsen när du kör dit näsan är det doften av mögel du känner. Enligt Anticimex i alla fall. Anledningen varför du ska ta med den från ditt hem är för att hjärnan sollar bort den lukten ganska omgående du sätter foten innan för din dörr. Även detta enligt Anticimex.
Det här behöver nog förtydligas lite. Att det luktar även om man tar med sig en bit i en plastpåse till en annan plats behöver inte betyda att det är mögel. Det är snarare ett sätt att identifiera vad som luktar. Detta då luktsinnet precis som du skriver vänjer sig väldigt snabbt vid dofter och filtrerar bort dem. Du kan lägga i princip vad som helst i ett hus i en plastpåse, ta med påsen nånstans och lukta på det där och då känna en doft, men det betyder inte att det är mögel du känner.

Den kan vara mögel, men behöver inte vara det.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
tensiden skrev:
Den kan vara mögel, men behöver inte vara det.
Enligt fuktexpert från Polygon luktar det varken mögel eller fuktig impregnerad syll i provhålet. Det har inte heller varit problem med dålig lukt i huset trots att det luktar så starkt från isoleringen i hålet.
Har någon erfarenhet av att stark lukt faktiskt kan hållas i schack under golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.